Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tjänstejosa
#1174456
Hej! Jag velar fram och tillbaka hela tiden och inser att jag behöver mer input. Jag funderar på en XC90 T8 som tjänstebil och undrar om setupen hybrid/bensin är den lämpliga varianten för just min körning; jag har i regel runt 3-5 mil enkel resa till jobbet och där ser jag att en hybrid är en bra val och att el kan till stor del täcka körsträckan (ofta finns det laddning på parkering vid jobben). Samtidigt kör jag 1-2 /månaden längre sträckor ren landsväg (50-70 mil) och där känner jag mig mer osäker på en XC90 T8 ur en bensinförbrukningssynpunkt (komfortmässigt är den alldeles säkert ett bra val ) ? Jag har ingen ’tung fot’ normalt sett utan ligger ofta runt hastigheten (110-130) med en ’mjuk’ körstil. Någon som kan dela med sig av sina reflektioner?
av barcusmrandt
#1174458
tjänstejosa skrev:Hej! Jag velar fram och tillbaka hela tiden och inser att jag behöver mer input. Jag funderar på en XC90 T8 som tjänstebil och undrar om setupen hybrid/bensin är den lämpliga varianten för just min körning; jag har i regel runt 3-5 mil enkel resa till jobbet och där ser jag att en hybrid är en bra val och att el kan till stor del täcka körsträckan (ofta finns det laddning på parkering vid jobben). Samtidigt kör jag 1-2 /månaden längre sträckor ren landsväg (50-70 mil) och där känner jag mig mer osäker på en XC90 T8 ur en bensinförbrukningssynpunkt (komfortmässigt är den alldeles säkert ett bra val ) ? Jag har ingen ’tung fot’ normalt sett utan ligger ofta runt hastigheten (110-130) med en ’mjuk’ körstil. Någon som kan dela med sig av sina reflektioner?
Har du behov av XC90 eller kan du tänka dig V90? Låter absolut som om du kan ha nytta av t8, men en V90 kommer spara dig en hel del i förbrukning på längre sträckor.
av Lövet
#1174459
Hur stor del av din totalkostnad är verkligen bränslet? Räkna ordentligt på förmånsvärde och eventuellt löneavdrag/leasingkostnad först. Det brukar vara en mycket större del.
av superluxus
#1174543
Jeg har en XC90 T8 MY17 og har et kjøremønster som er veldig likt slik du skal bruke bilen.

Fikk bilen i slutten av mars har kjørt ca 400 mil. Mitt gjennomsnittlige forbruk så langt er 0.71l/mil, målt ved pumpe. Da har det også vært noe "leking" da bilen har en vanedannende akselerasjon ;)

På langkjøring i 110-120 km/t på cruisecontrol bruker bilen rundt 0.9l/mil. Det synes jeg er meget bra og langt bedre enn forventet. Kjører du hardt kan den bruke betydelig mer. Da er det virkelig stor forskjell på bensin og diesel.

Jeg lader stort sett bilen 1 gang i døgnet, men kobler den alltid til så lenge den står parkert hjemme.

Kan sterkt anbefale bilen. Med MY18 får du også 20% mer batterikapasitet, som vil forbedre forbruket ytterligere.

I Norge koster T8 mindre enn en D4, så der er valget veldig enkelt... ;)

Det er selvfølgelig veldig vanskelig å forutse hvordan bilmarkedet ser ut om 4-5 år (som er typisk så lenge jeg har en bil), men det er veldig mange signaler på at dieselbiler ikke kommer til å være like "hot" da. Jeg har kjøpt bilen privat og da betyr jo annenhåndsverdi mye. Det er der den store kostnaden med bil er...

Lykke til!





Sent from my iPhone using Tapatalk
av Jacobsson
#1174582
Jag har en total snittförbrukning på 1,1l
Jag har inget ställe där jag har tillgång till el. Har haft bilen sedan 22a december och kört 1000.
I februari var jag på semester 2veckor där jag körde på ren el hela veckorna.
Så jag tror motorn passar väl in på hur du kör och kan starkt rekommendera XC90 T8!

Lite synd med 50l i tanken annars helt suverän bil!
av JES1
#1174624
Körde från västkusten i Norge till östkusten i Sverige, dryga 110 mil. Började resan med urladdat batteri, och hamnade på 0,85 l/mil. Detta var mitt i vintern, och en kombination av landsväg, höga berg och motorväg. Var sjukt nöjd med detta. Återkommer med nya siffror efter episk roadtrip i Europa om några veckor. Stay tuned!
Användarvisningsbild
av joel80
#1174629
XC90 T8 är sån enorm greenwashing att det är pinsamt! :/
Riktiga räckvidden verkar inte vara mer än 15-25km beroende på hastighet och temperatur.

I min V60 kommer jag i allafall 35-40km på el.. ibland lite längre! Kör man en vecka i närområdet kan jag köra helt utan soppa. 6-7 mil under en dag utan annan förbrukning än el är inga problem så länge man har ett eluttag på jobbet eller där man är parkerad... Ett helt vanligt kupevärmaruttag på 10A ger i allafall en mil i timmen i laddning.. så även med 3h timer som jag har på ett av arbetsställena blir den ganska snabbt full.
Med den är det skapligt lätt att ha en snittförbrukning på runt 0,3-0,4l/mil, även fast jag kör Gävle - Stockholm t.o.r ca 2 gånger per vecka!

V90 T8 är troligen lite enklare att få ner i förbrukning...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1174667
Jag har kommit ca40km på en laddning. Men då kan det inte vara stadskörning med massa start/stop. Normal räckvidd är 32-35km.

Det jag verkligen gillar med T8 (har även Polestar) är att du får GRYM prestanda i en stor lyxbil för 7 personer, samtidigt som förbrukningen kan vara otroligt låg. Har snittat under 0,2 över en tank. Har skrivit det på andra ställen, men jag körde en vecka utan möjlighet att ladda. Ca 100 mil och det var ca 80% motorväg 20% stadskörning. Hade ca 0,85 i snitt. Enligt min är det sjukt bra för 421hk/680Nm i en stor SUV! Körde en D5 Inscription 4000 mil innan och den kunde knappt komma ner i det vid samma typ av körning....

För mig är XC90 T8 Inscription P* den ultimata bilen! :-)-)
Användarvisningsbild
av joel80
#1174702
Har du kommit över 3,5mil på el i en XC90 T8? Det trodde jag inte gick efter allt jag läst..
Hur faan kör dom som gnäller över att dom aldrig kommer över 20km?

Blir det så pass mkt sämre räckvidd i stadskörning? Med regen och att man försöker att inte använda annan broms än just regendelen så upplever jag med V60 TE att jag kommer längre i stadskörning än vid landsvägskörning.
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]