Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Laserhajen
#1181572
rale skrev:
criollover skrev:Efter en resa Göteborg-Skåne kan jag berätta att efter att batteriet tagit slut drar den ungefär 0,65 liter bensin per mil. Inga problem, regenererade tillräckligt med batteri för att smyga ut från parkeringar samt klara mindre köbildningar på el.

Bilen går väldigt fint och stabilt, hög cruisingfaktor. Energimätaren gör att iallafall jag kör försiktigt eftersom man gärna håller sig till el till vardags, vilket förstås bidrar till ett lugn. Med sportläget däremot är den inte alls lugn - 400 hk är inte tråkigt alls.

Laddning hemma med medföljande laddbox-på-kabeln fungerar bra, även om jag skall installera en fast laddbox (Wallbe) inom kort för att kunna ladda med lite högre ström och bättre övervakning.

Hade lite problem med att jag inte fick kontakt med app-butiken och kunde inte ladda ner Spotify, något som dock löste sig i mitten av veckan. Eventuellt finns det någon bugg i styrningen av växellådan - ibland startar bilen med enbart förbränningsmotorn på ettans växel och vägrar växla upp. Felet rapporterat till Volvo, återkommer när jag får återkoppling om detta. Dock lätt att gå runt när det händer; tillbaka till neutralläge och sedan läge B igen så går allt som det skall.

Video orkar jag inte fixa, men filmen på norrmännen i denna tråd var rättvisande :-)

Trevlig information. OK och nu till något jag/vi undrat över sedan januari 2017. Har V90-S90 T8 4-zons klimat = Några reglage för baksätespassagerarna att reglera temperatur?
Nej ingen 4-zons klimat. går ej heller att ha CD-spelare.
av Mellvid
#1181786
rale skrev:
Fadeaway skrev:Några tankar om paddlarna? Jag har också valt till dom men läste lite om att folk mest tyckte dom var i vägen. Att man kom åt dom av misstag och därmed startade förbränningsmotorn. Kan man välja att bilen automatiskt går över till power-mode när man använder dom?
Någon utländsk reporter klagade på att paddlarna är av plast. Är det korrekt?
Ja det är delvist korrekt. Dekoren är i plast, matt/silver, och bakom paddlarna där man trycker med fingrarna är det som ett gummibelägg.
Jag hade paddlar även på min förra v60, men de var i lite trevligare aluminium.
av Mellvid
#1181827
barcusmrandt skrev:Kan nån som har fått v90 t8 lägga ut lite bilder på mittkonsollen? Snälla Bild
Vet inte varför bilden blir snedvriden här, men om man klickar på den så ser den rätt ut.

[edit] Man kan även glimta ena paddeln på högersidan av ratten. Hur någon kan "råka komma åt" denna är för mig ett mysterium med tanke på hur små dom är. Kaaanske om man rattar med knäna och bakar en snus under tiden :wink:
Bilagor
IMG_1657.JPG
IMG_1657.JPG (601.79 KiB) Visad 817 gånger
#1181840
Se där ja. Intressant! Tack ska du ha! Har du även en som visar mer hur armstöd och kopphållar delen ser ut? Ganska annorlunda mot vanliga konsollen! Synd att man inte kan få kontroller till klimat i baksätet, det där såg lite "Äh det får duga" ut...
av Mellvid
#1181842
barcusmrandt skrev:Se där ja. Intressant! Tack ska du ha! Har du även en som visar mer hur armstöd och kopphållar delen ser ut? Ganska annorlunda mot vanliga konsollen! Synd att man inte kan få kontroller till klimat i baksätet, det där såg lite "Äh det får duga" ut...
Jag kan hålla med om att det ser lite för minimalistiskt ut, men förstår samtidigt problemet med att få plats med ett batteri där också. Jag ska tillägga att min är en r-design, vet inte hur andra modeller ser ut.

Får återkomma med fler bilder, men kan väl säga att djupet på mittkonsolen är ca 3-5cm.
Plats för två koppar brevid växelväljaren.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 13

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]