Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1188265
Precis.. då är bensin/dieslemotorn alltid igång för att ge maximalt kraft direkt. (kör man så att endast elmotorn är igång har man en delay på max acceleration om man trycker gasen i botten, eftersom det tar en sekund eller nått för ICE-motorn att starta.
av Nect
#1188269
rale skrev:
Nect skrev:Hej!

Ny på forumet och har efter provkörning av XC60 T8 fastnat helt för T8-motorn!
Funderar nu på en V90 T8.

Har läst igenom tråden men tycker den har "döttav". Ni som fått era hur är den?, hur långt kommer ni på en laddning och vad har ni i förbrukning? (Blandad körning).

Inga bilar är roliga att köra längre efter en dag med T8 :lol:

Har haft bilen (V90 T8) i snart 2 veckor. (”Finaste bilen, alla kategorier, som jag har levererat”, enligt Leveransvärden!). Mest kört lokala resor i tyst gemak och liksom förflyttas sittande i någon finare salong längs landsvägen fram. Tyst och stabilt. Guppen, som man i andra fordon tidigare undvikit, tycks ha försvunnit!
Allmänt så verkar bilen vara helt utan anmärkningar. Allt jag beställde finns där. Dock saknas 2(?) metallnycklar. Har två svarta fyrkanter och en röd (Keyless?). Enligt manualen ska fyrkanten innehålla en reservnyckel i stål. Om ”nyckeln” krånglar ska man plocka fram den dolda nyckel som ligger gömd i fyrkanten, och öppna bilen (och köra) med den. Av ren nyfikenhet kollade jag i en fyrkant, men där fanns ingen nyckel. Inte heller i den röda fyrkanten. I den sista svarta fyrkanten låg en nyckel. Gäller alltså i nuvarande läge att ha rätt fyrkant med sig om den skulle krångla...
Mest negativa med denna bil är den sneda bakrutan. Är det halva kapaciteten på bagageutrymmet jämfört med en Volvo 745:a? (Fast och andra sidan är T8 väl 3 gånger starkare typ). Den sneda rutan blir också väldigt dammig på grusvägar.
Elen räcker ca 4 mil. Beror mycket på hur man kör. Att använda ”B” på rätt ställen återvinner förvånansvärt mycket energi.
Plötsligt en dag rasslade till där framme. Det var motorn. Hade inte hört den förut. Nu senast har jag kört 45mil utan möjlighet att ladda batteriet. Då verkar bilen ha dragit 0.73liter/mil (enligt Volvo On Call). Apropå VOC! Känns som ha hela KGB i fickan. Går t.ex. att se hur fort man körde genom Vingåker i förrgår och hur mycket el som regenererades.
För någon timme sedan provade jag POWER för första gången på riktigt. Var nästan läbbigt. (Bilen är ju dyr). Jag har ju också betalat för Polestar, men den uppgraderingen var inte godkänd vid bil-leveransen. Såg dock på Polestar hemsida nu att V90 T8 är officiell. Undra om man vågar gasa mycket efter uppgraderingen, risken är väl då att det kommer en V90 T8 farandes genom grannes häck!
Låter bra!. De där 4 milen på el, gäller det typ 50km/h ? Eller lite blandade hastigheter?. Hur långräckvidd får du fulltankad? (50mil?)
Användarvisningsbild
av titanium
#1188309
Nect skrev: Låter bra!. De där 4 milen på el, gäller det typ 50km/h ? Eller lite blandade hastigheter?. Hur långräckvidd får du fulltankad? (50mil?)
Man får ut klart mer om man har växelväljaren i B. Skulle gissa runt 5 mil. Har inte mätt exakt.
Med läge D får man ut ungefär 3,5-4. Självklar beroende på hur tung fot du brukar ha.
På långfärd drar den som en vanlig T6:a ca: 0,7-0,8 l/mil. Fast klart lägre de första 5 milen så klart.

Bra tryck i bilen i Powerläget. Riktigt kul faktiskt!
Har dock inte gett järnet ännu då den bara gått 150 mil (väntar ett litet tag till).
av Schmoyoho
#1188345
Är bensinmotorn förvärmd ifall man kryper runt i elläget och sedan stämplar fullt? Har alltid undrat hur man löser det på hybriderna, borde ju slita kopiöst mycket annars?
titanium skrev:Bra tryck i bilen i Powerläget. Riktigt kul faktiskt!
Har dock inte gett järnet ännu då den bara gått 150 mil (väntar ett litet tag till).
Då har du nog något att se fram emot :) Har inte kört någon VEA-bensinare men däremot "gamla" 6-cyl T6:an på 304 hk. Hade inte åkt i bilen innan jag körde den och aldrig kört något med mer än 170 hk innan, så det var verkligen chockerande.
av rale
#1188482
Schmoyoho skrev:Är bensinmotorn förvärmd ifall man kryper runt i elläget och sedan stämplar fullt? Har alltid undrat hur man löser det på hybriderna, borde ju slita kopiöst mycket annars?
titanium skrev:Bra tryck i bilen i Powerläget. Riktigt kul faktiskt!
Har dock inte gett järnet ännu då den bara gått 150 mil (väntar ett litet tag till).
Då har du nog något att se fram emot :) Har inte kört någon VEA-bensinare men däremot "gamla" 6-cyl T6:an på 304 hk. Hade inte åkt i bilen innan jag körde den och aldrig kört något med mer än 170 hk innan, så det var verkligen chockerande.
Funderat på detta också. Plötsligt startar bensinmotorn och gasar kanske för fullt. Låter inte bra motormässigt. Saknar temperaturmätare för motor. Är det för att dölja dessa kallstarter orsaken?
#1189069
Dags att beställa en ny tjänstebil, det blir antagligen en S90 T8!

Men, Volvos certifierade bränsleförbrukning ligger på 0.2 liter milen men dessa gäller ju bara om man kör enligt certifieringscykeln och därför är den låg pga ca 45 km batteridrift.

Kan ni dela med er av era erfarenheter, vad har S90/V90 T8 modellen för bränsleförbrukning vid motorvägskörning (110 km/h), efter att batteriet tagit slut?
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
Oljud under bilen

Är länkarna till krängningshäm[…]

Bränslepump finns på bensinmodellerna,[…]

Hej Hasse och tack för ditt svar. Läsar[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna är[…]