Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1181087
Vid 4.00 i den länkade videon nedan ser man att denna T8 har någon form av klimatpanel för baksätet.
Vid 3.33 ser man dessutom att denna S90 har panorama, trodde det enbart fanns för V90...

https://youtu.be/DG_aPPELdqA
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1181300
XC90_Executive skrev:Det är en förlängd S90, därav panorama.

Hade tänkt bjuda på en bild på mittkonsolen från V90 T8 men bilden vill sig inte riktigt!
Det förklarar saken.. Tack!
av criollover
#1181449
Efter en resa Göteborg-Skåne kan jag berätta att efter att batteriet tagit slut drar den ungefär 0,65 liter bensin per mil. Inga problem, regenererade tillräckligt med batteri för att smyga ut från parkeringar samt klara mindre köbildningar på el.

Bilen går väldigt fint och stabilt, hög cruisingfaktor. Energimätaren gör att iallafall jag kör försiktigt eftersom man gärna håller sig till el till vardags, vilket förstås bidrar till ett lugn. Med sportläget däremot är den inte alls lugn - 400 hk är inte tråkigt alls.

Laddning hemma med medföljande laddbox-på-kabeln fungerar bra, även om jag skall installera en fast laddbox (Wallbe) inom kort för att kunna ladda med lite högre ström och bättre övervakning.

Hade lite problem med att jag inte fick kontakt med app-butiken och kunde inte ladda ner Spotify, något som dock löste sig i mitten av veckan. Eventuellt finns det någon bugg i styrningen av växellådan - ibland startar bilen med enbart förbränningsmotorn på ettans växel och vägrar växla upp. Felet rapporterat till Volvo, återkommer när jag får återkoppling om detta. Dock lätt att gå runt när det händer; tillbaka till neutralläge och sedan läge B igen så går allt som det skall.

Video orkar jag inte fixa, men filmen på norrmännen i denna tråd var rättvisande :-)
#1181469
criollover skrev:Efter en resa Göteborg-Skåne kan jag berätta att efter att batteriet tagit slut drar den ungefär 0,65 liter bensin per mil. Inga problem, regenererade tillräckligt med batteri för att smyga ut från parkeringar samt klara mindre köbildningar på el.

Bilen går väldigt fint och stabilt, hög cruisingfaktor. Energimätaren gör att iallafall jag kör försiktigt eftersom man gärna håller sig till el till vardags, vilket förstås bidrar till ett lugn. Med sportläget däremot är den inte alls lugn - 400 hk är inte tråkigt alls.

Laddning hemma med medföljande laddbox-på-kabeln fungerar bra, även om jag skall installera en fast laddbox (Wallbe) inom kort för att kunna ladda med lite högre ström och bättre övervakning.

Hade lite problem med att jag inte fick kontakt med app-butiken och kunde inte ladda ner Spotify, något som dock löste sig i mitten av veckan. Eventuellt finns det någon bugg i styrningen av växellådan - ibland startar bilen med enbart förbränningsmotorn på ettans växel och vägrar växla upp. Felet rapporterat till Volvo, återkommer när jag får återkoppling om detta. Dock lätt att gå runt när det händer; tillbaka till neutralläge och sedan läge B igen så går allt som det skall.

Video orkar jag inte fixa, men filmen på norrmännen i denna tråd var rättvisande :-)
Grattis! Väntar själv i spänning. Har du nån bild du kan bjussa på på mittkonsollen?
av Fadeaway
#1181531
Jag har också beställt en V90 T8 men istället för att vänta på bilen så har jag bara kommit så långt att jag väntar på orderbekräftelsen... :(

Angående problemet med att den inte vill växla upp så läste jag på ett engelskt forum där många hade liknande problem. Där visade det sig bero på att de oavsikligt råkat gå förbi läge B och hamnat i manuellt växlingsläge. Gör man det vid stillastående så lägger den i ettans växel och håller den till man lägger i B eller D-läget (alternativt växlar upp, men det går endast med paddlar). Samma sak kan hända om du kommer åt en växelpaddel utan att märka det.

Är det någon som har valt till växelpaddlar till sin T8?
av Mellvid
#1181548
Fadeaway skrev:Jag har också beställt en V90 T8 men istället för att vänta på bilen så har jag bara kommit så långt att jag väntar på orderbekräftelsen... :(

Angående problemet med att den inte vill växla upp så läste jag på ett engelskt forum där många hade liknande problem. Där visade det sig bero på att de oavsikligt råkat gå förbi läge B och hamnat i manuellt växlingsläge. Gör man det vid stillastående så lägger den i ettans växel och håller den till man lägger i B eller D-läget (alternativt växlar upp, men det går endast med paddlar). Samma sak kan hända om du kommer åt en växelpaddel utan att märka det.

Är det någon som har valt till växelpaddlar till sin T8?
Jag har paddlar på min T8'a.
av Fadeaway
#1181560
Några tankar om paddlarna? Jag har också valt till dom men läste lite om att folk mest tyckte dom var i vägen. Att man kom åt dom av misstag och därmed startade förbränningsmotorn. Kan man välja att bilen automatiskt går över till power-mode när man använder dom?
av rale
#1181568
criollover skrev:Efter en resa Göteborg-Skåne kan jag berätta att efter att batteriet tagit slut drar den ungefär 0,65 liter bensin per mil. Inga problem, regenererade tillräckligt med batteri för att smyga ut från parkeringar samt klara mindre köbildningar på el.

Bilen går väldigt fint och stabilt, hög cruisingfaktor. Energimätaren gör att iallafall jag kör försiktigt eftersom man gärna håller sig till el till vardags, vilket förstås bidrar till ett lugn. Med sportläget däremot är den inte alls lugn - 400 hk är inte tråkigt alls.

Laddning hemma med medföljande laddbox-på-kabeln fungerar bra, även om jag skall installera en fast laddbox (Wallbe) inom kort för att kunna ladda med lite högre ström och bättre övervakning.

Hade lite problem med att jag inte fick kontakt med app-butiken och kunde inte ladda ner Spotify, något som dock löste sig i mitten av veckan. Eventuellt finns det någon bugg i styrningen av växellådan - ibland startar bilen med enbart förbränningsmotorn på ettans växel och vägrar växla upp. Felet rapporterat till Volvo, återkommer när jag får återkoppling om detta. Dock lätt att gå runt när det händer; tillbaka till neutralläge och sedan läge B igen så går allt som det skall.

Video orkar jag inte fixa, men filmen på norrmännen i denna tråd var rättvisande :-)

Trevlig information. OK och nu till något jag/vi undrat över sedan januari 2017. Har V90-S90 T8 4-zons klimat = Några reglage för baksätespassagerarna att reglera temperatur?
av rale
#1181569
Fadeaway skrev:Några tankar om paddlarna? Jag har också valt till dom men läste lite om att folk mest tyckte dom var i vägen. Att man kom åt dom av misstag och därmed startade förbränningsmotorn. Kan man välja att bilen automatiskt går över till power-mode när man använder dom?
Någon utländsk reporter klagade på att paddlarna är av plast. Är det korrekt?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 13

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]