Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av riha
#1174003
dozking skrev:Hallåj,

Någon som har erfarenhet av BMC sportluftfilter, är det något man skall investera i. Skillnader? Eller är det bara en onödig utgift?

http://www.bilmodecenter.se/volvo/s90-v ... 85mm-10545

Sitter med en V90 T5 R-design och Polestar optimerad
Bra fråga, den där sista meningen de skriver "Då BMC filtret släpper igenom större mängd syre ökar motoreffekten ".
Det gäller väl bara om motorn inte redan får den mängd syre den behöver, alltså att filtret som sitter standard har för trögt motstånd?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#1174012
Risken ar att du far felkoder nar oljan skitar ner MAF-sensorn. vanligt med denna typ av filter. Ser inte vitsen i detta om det inte ar en prestandabil-banbil och ett sadant filter kraver underhall och rengoring samt inoljning.
av Jonathan81
#1174066
Den får varken mer syre eller mer luft. Däremot kan motorn med ett annat filter lättare få in samma mängd luft vilket kan resultera i mer effekt. Men oftast med omprogramerad motorstyrning.
Användarvisningsbild
av flanders88
#1174202
dozking skrev:Hallåj,

Någon som har erfarenhet av BMC sportluftfilter, är det något man skall investera i. Skillnader? Eller är det bara en onödig utgift?

http://www.bilmodecenter.se/volvo/s90-v ... 85mm-10545

Sitter med en V90 T5 R-design och Polestar optimerad
Tryckfallstest av olika sportluftfilter i jämförelse med originalfilter visar på att skillnaden ligger inom felmarginalen för vad som är mätbart.
Volvo arbetar med de stora leverantörerna (Mahle, Mann+Hummel etc.) och de filtren som tas fram är optimerade utifrån att klara både damm och prestanda inom det givna serviceintervallet.
Självklart går det att sänka tryckfallet något med ett så kallat sportluftfilter, men då gör man avkall på något, oftast effektivitet och kapacitet på själva filtermediat. Med andra ord, risken att för stora partiklar kommer in i motorn ökar och man måste oftare byta/underhålla filtret än originalfiltret. Dessutom är det inte säkert att leverantören av sportluftfiltret kollat hur flödet går genom filtret, vilket innebär att luften kan få en annan fördelning förbi luftmassmätaren, vilket i värsta fall kan leda till att du faktiskt får ut lägre effekt (så länge man inte kalibrerar in luftmassmätaren för det nya flödet).

Tryckfallet över ett originalluftfilter är någon tiondels kPa jämfört med ett helt luftsystem som ligger på mellan 3-7 kPa beroende på motor.
Med andra ord, tryckfallssänkningen med ett sportluftfilter ligger på i bästa fall någon enstaka procent om det är ett riktigt bra filter, vilket i praktiken innebär att du kanske kan tjäna en hk eller knappt det.

Så svaret på din fråga måste bli att så länge man inte gör något annat än att köpa ett sportluftfilter så är det bara en onödig utgift.

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Hej, Jag har haft bilen på försäkr[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]