Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av riha
#1174002
De enda gåger som jag inte trorr det funkat har varit när frugan varit så snäll och tagit min nyckel och ställt om stolen till sitt läge, då lagras det på min nyckel och jag får ställa om det igen.
Men det betyder ju iofs att funktionen funkar som den skall, den minns senast använda stolsinställning med nyckeln som används.
av Gorban
#1174127
Tänk på att stolsminnet via knapparna på dörren inte har någon koppling till nyckel eller förarprofil. För att få det att fungera måste man säkerställa att de bägge nycklarna är kopplade till varsin profil. Om bägge nycklarna finns i närheten när bildörren öppnas så kan det bli så att fel profil aktiveras.
av rrc54135
#1174174
Gorban skrev:Tänk på att stolsminnet via knapparna på dörren inte har någon koppling till nyckel eller förarprofil. För att få det att fungera måste man säkerställa att de bägge nycklarna är kopplade till varsin profil. Om bägge nycklarna finns i närheten när bildörren öppnas så kan det bli så att fel profil aktiveras.
Helt riktigt och vi har två profiler, två nycklar.
Full förståelse för att om båda nycklarna är nära så kan det bli fel.
Men, det skumma är att om man "toktestar" med bara en nyckel nära eller båda nära så funkar det varenda gång.
Dessutom funkar det om man låser upp med nyckel på distans och sedan kommer till bilen och öppnar dörren så ställer stol och speglar in sig snällt efter den profil man har kopplat till nyckeln.
Men, sedan så funkar det inte i "vardagen"!!
Får ta ett snack med PST vid tillfälle.
av sorsj
#1174185
Så här är det:
Stolen går till den inställning som är i den förarprofil bilen ställer in sig på när den öppnas. Du måste alltså:
1. Göra en egen förarprofil, där t.ex. din stolinställning läggs in
2. Programmera din nyckel med denna förarprofil.
(Hur du gör dessa saker ser du i bilmanualen.)
När detta väl är klart ställer bilen alltid in sig på din profil (inkl. din stolinställning) när du låser upp den med din nyckel.
Om du har en profil så kan du alternativt varje gång du startar bilen börja med att gå in på stora displayen och på den ställa in bilen på din profil (inklusive din stol), men att ha det redan i nyckeln är naturligtvis bekvämast.
av sorsj
#1174188
Ser att jag bör förtydliga mig.
Programmering av nyckeln görs inte som på V70-tiden genom att man låser med den. I 90-bilarna måste man göra det 'aktivt' genom att lägga den i programmeringsläget i tunnelfacket och med nyckeln där köra programmeringskommandot i stora displayen (kommer inte just nu ihåg var i menyerna kommandot ligger; se i bilmanualen!)
av maranander
#1174264
sorsj skrev:Ser att jag bör förtydliga mig.
Programmering av nyckeln görs inte som på V70-tiden genom att man låser med den. I 90-bilarna måste man göra det 'aktivt' genom att lägga den i programmeringsläget i tunnelfacket och med nyckeln där köra programmeringskommandot i stora displayen (kommer inte just nu ihåg var i menyerna kommandot ligger; se i bilmanualen!)
Jo, men problemet är, precis som trådskaparen beskriver, att det sällan fungerar ändå. Har precis fått allra senaste uppdateringen och hoppas på att hud-, spegel- och stolinställning nu ska fungera med nycklarna.
av rrc54135
#1174299
Nycklarna är naturligtvis knutna till respektive försrprofil. Och allt är utfört "by the book".
Och som sagt funkar det änå inte mer än sporadisk.
Så, nu släpper jag denna tråd och ägnar min tid att lösa problemet istället för att diskutera om jag följt instruktionsboken ;-//
av RocDoc
#1176096
Har samma problem som TS,stolarna ställer inte om sej efter olika nycklar.
Jag har också läst manualen.
Har någon löst detta?
Användarvisningsbild
av Wibe
#1176116
RocDoc skrev:Har samma problem som TS,stolarna ställer inte om sej efter olika nycklar.
Jag har också läst manualen.
Har någon löst detta?
Funkar fint för oss. Både speglar och stol. Har dock ingen HUD.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av maranander
#1176251
RocDoc skrev:Har samma problem som TS,stolarna ställer inte om sej efter olika nycklar.
Jag har också läst manualen.
Har någon löst detta?
Senaste Sensusuppdateringen löste problemet för mig. Dock inte 100% med HUDen.

Jeg er nok ganske sikker på at jeg bare er o[…]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]