Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av avenda
#1173158
Efter ett par hundra mil i min V90 T5 Inscription är jag extremt nöjd med det mesta på bilen.

Den går fint, Pilot Assist är väldigt skön att ha (speciellt i kombo med fipplande på skärmen), och 360-kameran skulle varit det första tillbehöret jag lade till på en ny beställning.

Men - jag tycker att fjädringen känns väldigt mjuk och gungande.. Jag brukar i diskussioner med vänner förespråka just en mjukare fjädring, där andra vill ha mer sportigt stuk och hårdare fjädring. Därför blir jag nu lite förvånad över att JAG upplever det här, tänker att då borde det finnas många som stör sig än mer.. Är det kanske välkänt (följer ej forumet slaviskt...)?

Luftfjädring var ett av de få tillbehören jag prioriterade bort, skulle nog ej gjort samma val idag...

Skulle det kanske mildra gungigheten genom att hänga på större fälgar än de 19" som är på nu (valda just för kompromiss mellan design & komfort)..?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
#1173163
Det är som vanligt. VOLVO har alltid haft för mjuka chassin original IMO. Med V90 har de ett excellent chassi som man kan utnyttja utan att behöva göra fjädringen så mjuk. Förr kunde man alltid välja till sportchassi separat men nu finns bara R-design och då får man den fula interiören och löjliga alupedaler på köpet. 40.000 i option har jag för mig.

Nu bor jag inte i Sverige sedan två år så jag kan iofs ha fel....

Bla dessa låsta options gjorde att min bror inte valde VOLVO och gick på Audi i stället.
av JFF
#1173170
Kan bara instämma, det enda jag inte är nöjd med är just den mjuka fjädringen. På motorväg är det inget problem men på mindre vägar blir det gungigt om man trycker på vilket kärran inbjuder till i övrig.
#1173434
Tycker hårdheten känns ganska lagom, kanske aningen mjuk nä det böjer på småvägar.

En sak jag tänkt på är dock att den gungar ganska rejält bak när man kör över gupp. Hade en V90CC ett tag och den var mycket bättre dämpad, inget gung alls nästan.

Funderar på att slänga på 20 mm Eibachfjädrar
#1173917
Nu har jag fått min V90 D5 AWD Momentum.

Måste säga att fjädringen är helt ok. Har kört både i stan, på dåliga vägar och hög fart på motorvägen.

Väl avvägd för denna typ av varierande körning. Komfortablare än gamla V70 och ändå stummare. Bilen niger mycket mindre vid inbromsningar än gamla V70. I högre hastighet känns bilen mycket stabilare än gamla. Har dock inte kört med full bil ännu. Ett stort lyft mot V70II IMO.
av Flajjan
#1174053
Lite märkligt att Volvo har vänt på allt med dom nya bilarna. Förut satt amn högre i en XC70, satt mjukt och åkte mjukt, medans V70 var lite hårdare i sin chassisättning.
V90 kändes ganska bra chassimässigt tyckte jag, medan V90CC är betydligt hårdare, lite omvändavärlden.. Lastade in 200 kg i bagaget idag och helt plötsligt blev bilen betydligt bekvämare att köra. Blir lite sådär att åka med full skuff alltid, men kanske läge att gå tillbaka till 90 talet när man la tyngder i bilen på vintern för att få grepp, fast det nu är för att bilen ska bli lite mer följsam.. Olastad är bilen ganska struttig för att vara så stor.
av perhall
#1174103
Flajjan skrev:Lite märkligt att Volvo har vänt på allt med dom nya bilarna. Förut satt amn högre i en XC70, satt mjukt och åkte mjukt, medans V70 var lite hårdare i sin chassisättning.
V90 kändes ganska bra chassimässigt tyckte jag, medan V90CC är betydligt hårdare, lite omvändavärlden.. Lastade in 200 kg i bagaget idag och helt plötsligt blev bilen betydligt bekvämare att köra. Blir lite sådär att åka med full skuff alltid, men kanske läge att gå tillbaka till 90 talet när man la tyngder i bilen på vintern för att få grepp, fast det nu är för att bilen ska bli lite mer följsam.. Olastad är bilen ganska struttig för att vara så stor.
Bra observation - sandsäckar för att få komfort:)
av perhall
#1174104
TommyP86 skrev:Xc70 hade en rent fruktansvärd chassisättning, jag kan personligen inte tänka mej nåt värre. Gungig och stötig, inte direkt det bästa av två världar.
Gungig håller jag verkligen med om, och har kommenterat det på forumet flera gånger, men stötig??
av Gorban
#1174126
När jag gick från BMW till V90 utan att ens ha provkört Volvon så var en av mina farhågor att chassit skulle vara för mjukt satt. Jag blev positivt överraskad. Det är precis rätt tycker jag. Jag har nu kört drygt 2500 mil med min V90 och har gjort en del långresor och även kört på Autobahn. Volvon är en underbar långfärdsbil.

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]