Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1205039
kenjoh4 skrev:Hur lång tid tog det mellan att ni lade ett ja till försäljarens offert och till att ni fick en leveransvecka?
Hagglade det sista med säljaren fredag morgon före kl. nio och hade orderbekräftelse per mail (PDF) och leveransvecka i "My Volvo" på måndagen efter.
#1207858
Hej, detta är min första post på forumet och har som många andra, blivit expert på att trycka på uppdaterna-knappen på ”minvolvo” 5ggr/dag.

Förra veckan beställde jag en v90 d3 business advance med VOC-paketet och parksensor fram och kom under 7,5pbb i pris. I fredags blev den även kopplad till mitt konto, där står den som orderlagd med lev v13. Någon som vet om man kan förvänta sig något annat, och hur många veckor isf? Läst en del av sidorna i tråden och tycker många verkar fått sen tidigare än beräknat, men hur länge brukar man få vänta innan veckorna börjar ticka ner i tid? Och hur lång tid brukar det ta från färdigbyggd till att plocka ut den hos handlaren?

En till fråga, jag ville ha den så snabbt som möjligt och ringde runt till alla handlarna men svaret var det samma; lev i början på mars. Men en handlare sa att vi kunde ta en existerande spekulstionsbeställning de hade och ändra den, vilken innan ändring skulle vara klar för lev i slutet på november. Men om vi gjorde om den fick jag kanske lev i dec/jan. Bytte från awd till fwd, från business till business adv och voc-paket samt parksensor fram. Någon som har erfarenhet av detta? tycker inte riktigt det han sa stämde, även om han inte lovade ngt. Då hade jag nästan kunnat beställt hos min gbg-biliahandlare?

En sista sak, en biliasäljare sa att ev kunde levtiderna bättras pga ett rykte om att volvo försökte utöka produktionen av V90 genom att ”ta” från andra produktionslinor. Någon som hört något liknande och har mer info?
#1207877
smillan1000 skrev:Hej, detta är min första post på forumet och har som många andra, blivit expert på att trycka på uppdaterna-knappen på ”minvolvo” 5ggr/dag.

Förra veckan beställde jag en v90 d3 business advance med VOC-paketet och parksensor fram och kom under 7,5pbb i pris. I fredags blev den även kopplad till mitt konto, där står den som orderlagd med lev v13. Någon som vet om man kan förvänta sig något annat, och hur många veckor isf? Läst en del av sidorna i tråden och tycker många verkar fått sen tidigare än beräknat, men hur länge brukar man få vänta innan veckorna börjar ticka ner i tid? Och hur lång tid brukar det ta från färdigbyggd till att plocka ut den hos handlaren?

En till fråga, jag ville ha den så snabbt som möjligt och ringde runt till alla handlarna men svaret var det samma; lev i början på mars. Men en handlare sa att vi kunde ta en existerande spekulstionsbeställning de hade och ändra den, vilken innan ändring skulle vara klar för lev i slutet på november. Men om vi gjorde om den fick jag kanske lev i dec/jan. Bytte från awd till fwd, från business till business adv och voc-paket samt parksensor fram. Någon som har erfarenhet av detta? tycker inte riktigt det han sa stämde, även om han inte lovade ngt. Då hade jag nästan kunnat beställt hos min gbg-biliahandlare?

En sista sak, en biliasäljare sa att ev kunde levtiderna bättras pga ett rykte om att volvo försökte utöka produktionen av V90 genom att ”ta” från andra produktionslinor. Någon som hört något liknande och har mer info?
Tror mycket handlar om tur, som var i kön du står. Låt säga att de bygger din typ av bil under två veckor, och du är först i kön. Sedan blir det en plats ledig i gruppen för din typ av bil som byggs två månader innan och då flyttas din bil dit. Som exempel.
Plötsligt får de problem med leverans av säten och din bil drabbas och du halkar efter två veckor.
De har lite marginal så där kan nog någon vecka eller två kortas ner gissar jag.
Från färdig bil till leverans: Har du tur och transport finns och handlaren gör sin del fort: Inte många dagar.
Har du otur med transport (brist på åkare just nu i sverige - saknas drygt 7.000 lastbilschaffisar) så kan det lägga på en eller ett par veckor.
Är din handlare seg, lägg på tid där.
Jag fick min tid totalt kortad med typ åtta veckor, eller var det mer? Minns inte. Det kom i omgångar. En vecka här. En vecka där. Plötsligt flera veckor.
Sedan hattade den en vecka tidigare, en vecka senare, en vecka tidigare, ... Kom till handlaren några dagar efter den var klar, men vi var inte hemma (visste vi från början) så kunde inte hämta då ändå.
Sedan när den väl är klar så skall det ju bokas tid då handlaren och du kan, och om det inte tajmar så någon vecka där.

Med andra ord: Med största sannolikhet kommer tiden flyttas fram minst någon vecka eller två. Och är din handlare hyfsat snabb, en vecka tidigare än beräknat. Men definitivt inga garantier...
Mitt råd är i allafall: Se till att det du tror dig vilja ändra är ändrat (innan låsning). Vi trodde vi ville ha en viss färg, men inte helt hundra. Så vi valde den i väntan på att vi skulle fundera vidare om vi ville ändra oss. Då hade vi i allafall färgen vi var nästan helt säkra på vald i stället för en färg vi var mer tveksam till. Utifallatt det plötsligt flyttas fram och låses...

Så, som man säger på ren svenska: Sit back and enjoy the ride.
Den kommer när den kommer. Du kan inte påverka särskilt mycket, men när det närmar sig och bara är fåtalet veckor kvar skulle jag råda dig till att preliminärboka ett datum hos handlaren så vet du att OM bilen kommer i tid så har du i allafall en tid som ingen annan snor av dig =)
Och du behöver inte uppdatera fem gånger om dagen. En gång i veckan räcker - ibland hattas det nämligen något fasligt som sagt (fram och tillbaka... under en och samma dag ibland!)
#1208298
kenjoh4 skrev:Skiljer väl på vilken modell man har beställt. Jag har fått muntligt från min försäljaren att leverans sker i april. Har beställt en S90 T8. Återfinns ingen lev.vecka i "My Volvo". Så en väntan på ca 6 mån.....
Beställte min S90 D4 AWD i mitten av maj och leverans skulle ske vecka 42 sen skulle den komma v43 och nu vet försäljaren inte längre när den skall komma. I augusti fick jag ett meddelande att den var byggd och inte mera. Enl försäljaren funkar tåglinjen från Kina inte så den skulle komma med båt (kanske roddbåt :roll: ). Nu undrar jag har någon redan fått en S90 från Kina. ?:-/
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 54
Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png När best&[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]