Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rale
#1169430
Till V90 T8 går det att få de flesta tilllbehör, dock inte kurv- och dimljus. Varför?

(Andra saker som inte går p.g.a. batteriets placering är CD-spelare, 4-zons klimat och 230V uttag).
av rale
#1169437
OK!

407...kanske det =>Nu finns Polestar till T8 enligt "Bygg din Volvo". 450hk?

(Hästkrafterna går inte att utnyttja i denna bil!? Hastigheten är begränsad till 230km/h. Det är vridmoment som ger acc.)
av AndS
#1169440
rale skrev:OK!

407...kanske det =>Nu finns Polestar till T8 enligt "Bygg din Volvo". 450hk?

(Hästkrafterna går inte att utnyttja i denna bil!? Hastigheten är begränsad till 230km/h. Det är vridmoment som ger acc.)
Nja, det är ett missförstånd. Det är bilens effekt, hk, som avgör hur snabbt den kan accelerera, men sedan finns det många andra parametrar som påverkar med effektkurva/vridmoment/etc,m. Merparten varken kan eller kommer att kunna märka/använda skillnaden mellan 407 till 450hk, däremot kan Polestar mappa om hur motor/växellåda ska agera så att bilen kan få ett lite "aggressivare" uppträdande, t.ex. annan gasrespons som kan uppfattas att den blivit starkare. Däremot är ett högt vridmoment med en "bra" kurva suveränt när man t.ex. börjar hänga på lite last på n dragkrok.
#1169456
rale skrev:OK!

407...kanske det =>Nu finns Polestar till T8 enligt "Bygg din Volvo". 450hk?

(Hästkrafterna går inte att utnyttja i denna bil!? Hastigheten är begränsad till 230km/h. Det är vridmoment som ger acc.)

Effekten höjs från 320hk till 334hk för bensinmotor, detta plus 87hk för elmotorn blir totalt 421hk.
Vridmomentet höjs från 400 till 440, totalt vridmoment inklusive elmotor 680Nm
#1169461
LED-ljusen är fortfarande aktiva på T8. Enda skillnaden är att dimljusen inte finns och kan stötta.

Så för mig gör det ingen som helst skillnad, eftersom jag aldrig använder dimljus. Det känns 1998! :wink:

T8 Polestar får som ovan säger 421hk/680nm. Jag har det och det gör faktiskt skillnad. Bilen känns helt klart piggare vid aktiv körning.
av AndS
#1169462
XC90_Executive skrev:LED-ljusen är fortfarande aktiva på T8. Enda skillnaden är att dimljusen inte finns och kan stötta.

Så för mig gör det ingen som helst skillnad, eftersom jag aldrig använder dimljus. Det känns 1998! :wink:

T8 Polestar får som ovan säger 421hk/680nm. Jag har det och det gör faktiskt skillnad. Bilen känns helt klart piggare vid aktiv körning.
Men frågan är om det till största delen är mera HK eller att man mappat om motor/växellåda, växlar vid andra varv och gaspådrag?
Ett exempel från när jag fuskade med tävlingsbilar där man genom att byta den manuella växellådan till en med lång etta och sedan tätare mellan de andra fick en bil som precis som du beskriver kändes piggare vid aktiv körning utan att du ökat effekten.
Och en T8 borde det kunnas mixtras med en del utifrån motorbestyckning.
Men oberoende av hur det är så är ju det viktigaste att man får en karaktär på bilen som du trivs bättre med.
#1169507
AndS skrev:
rale skrev:OK!

407...kanske det =>Nu finns Polestar till T8 enligt "Bygg din Volvo". 450hk?

(Hästkrafterna går inte att utnyttja i denna bil!? Hastigheten är begränsad till 230km/h. Det är vridmoment som ger acc.)
Nja, det är ett missförstånd. Det är bilens effekt, hk, som avgör hur snabbt den kan accelerera, men sedan finns det många andra parametrar som påverkar med effektkurva/vridmoment/etc,m. Merparten varken kan eller kommer att kunna märka/använda skillnaden mellan 407 till 450hk, däremot kan Polestar mappa om hur motor/växellåda ska agera så att bilen kan få ett lite "aggressivare" uppträdande, t.ex. annan gasrespons som kan uppfattas att den blivit starkare. Däremot är ett högt vridmoment med en "bra" kurva suveränt när man t.ex. börjar hänga på lite last på n dragkrok.
Det är fel, vridmomentet är det som ger dig acceleration/kraft. det är därför en elmotor har mycket bra acceleration från stillastående då den ger fullt vridmoment direkt trots låg effekt(hp), till skillnad från en dieselmotor som har sitt högsta momen vid ca 2200 rpm och en bensinmotor vid ca 4000 rpm.
Effekt är vridmoment x varvtal/9,55 (om jag minns rätt). en bensinmotor varvar mer och har därför också en högre maxeffekt än diesel trots att den för det inte nödvändigtvis behöver ha en bättre acceleration.

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]