Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1169514
Att det bara är vridmomentet och att hk är fel är ju helt uppenbart fel. En 320d e46 har 280 Nm precis som en 328i e46. Men 320:n gör 0-100 på 10 sekunder och 328:an på 6,5. Undra varför? Effekten såklart! Samma med en A6 3,0TFSI 310 hk, den har 440 Nm och en 3,0TDI 218 hk har 500 Nm. Gissa vilken som är snabbast 0-100? S6 har 550 Nm och 440 hk, en 3,0TDI 272 hk 580 Nm. Gissa vilken som är snabbast i accelerationen?
#1169533
perhall skrev:Att det bara är vridmomentet och att hk är fel är ju helt uppenbart fel. En 320d e46 har 280 Nm precis som en 328i e46. Men 320:n gör 0-100 på 10 sekunder och 328:an på 6,5. Undra varför? Effekten såklart! Samma med en A6 3,0TFSI 310 hk, den har 440 Nm och en 3,0TDI 218 hk har 500 Nm. Gissa vilken som är snabbast 0-100? S6 har 550 Nm och 440 hk, en 3,0TDI 272 hk 580 Nm. Gissa vilken som är snabbast i accelerationen?
Som jag skrev ovan så är formeln "effekt= vridmoment x varvtal", vridmoment är det som ger acceleration. Effekten är alltså summan av vridmoment x varvtal men finns inget vridmoment får du ingen acceleration (och ingen effekt).

Vridmomenten anges alltid som det maximala vid ett specifikt varvtal, är effekten (hp) lägre på en 320 så är det för att momentet är lägre vid högre varvtal. Det lägre momentet gör att accelerationen sjunker/är sämre. Hade du haft samma moment hela vägen så hade också effekten varit densamma :-).

Jag kollade effektkurvan på en 320d, den har sin maxeffekt vid 4200 rpm och sitt maximala vridmoment vid 2200 rpm. Effekten är betydligt lägre vid 2200 rpm men jag kan lova dig att det är vid 2200 rpm som du känner störst acceleration, i takt med att varvtalet sen stiger så sjunker momentet och accelerationskraften sjunker MEN effekten är högre.
#1169534
Xanthopteryx skrev:Det är enklare än så, samtidigt som det är lite mer komplicerat.
Mycket bra läsning:
https://absolutman.wordpress.com/2012/1 ... ridmoment/
Bra länk, ger bra information . Som komplement så hittade jag en kurva över elmotor som även om det i detta fall gäller modellflygplan illustrerar skillnaden med en elmotor och bensinmotorer och där man kan se den otroliga fördel det finns med elmotorer.

https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q= ... 1812198569
#1169562
Alltid olika uppfattningar om vridmoment. Det som förvirrar många är att vridmomentet kan ändras i det oändliga med växellådan. Här kommer en spännande video om CVT där de visar med ett simpelt räkneexempel på slutet att max acceleration fås vid max effekt och inte max vridmoment.
av AndS
#1169563
pinata skrev:
Xanthopteryx skrev:Det är enklare än så, samtidigt som det är lite mer komplicerat.
Mycket bra läsning:
https://absolutman.wordpress.com/2012/1 ... ridmoment/
Bra länk, ger bra information . Som komplement så hittade jag en kurva över elmotor som även om det i detta fall gäller modellflygplan illustrerar skillnaden med en elmotor och bensinmotorer och där man kan se den otroliga fördel det finns med elmotorer.

https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q= ... 1812198569
Och vad var felaktigheten i mitt påstående att effekten avgör och att det finns flera andra påverkande faktorer som påverkar acceleration om du läser sista meningen i den "bra information" :wink: "Slutsatsen är att det är effekten som driver bilen och att vridmomentet är en storhet som ingår som faktor i effekten." :D
#1169569
ansjo skrev:På tal om kurvljus :wink: :roll:
Finns ju lite koppling... T8 saknar dim-/kurvljus så att den kan kyla ordentligt så att den kan leverera mer vridmoment och effekt :D

Hej på er, Jag har fått den kär[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

My15 startade senare än vad den här &aum[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]