Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1169225
Hej,
Tänkte vi kunde starta en tråd med små irriterande försämringar som har skett med V90 jämfört med V70-serien. Jag börjar så får vi se om det uppkommer fler iaktagelser. Detta inte för att jag vill klaga men uppmärksamma och kanske få tips om saker jag inte upptäckt ännu som skiljer.

1. Lastnätet tar onödig mycket plats. På V70 satt den fast i själva baksidan av ryggstödet och var mer diskret.

2. Tillbehöret med en extra flik för shoppingskassar har ett gummiband som knappt går att dra runt en kasse. I V70 var den töjbar och kunder dras runt minst 4 kassar.

3. Bakvindrutetorkaren, den gick igång när man backade och hade läget med automatisk torkning. På V90 fungerar det endast när man sätter på framtorkarna i manuellt läge. Helt ologiskt och irriterande.

4. Svårt att se i Navin hur många mil man har till destination. Man måste först maximera, dra i en flik och sedan kan man se den siffran. Krångligt och inte användvänligt.

5. Ingen tempmätare så man kan se när motorn har kommit i upp i värme. Det kan tyckas onödigt på nya bilar men jag såg i alla fall till att inte köra så korta sträckor att bilen inte hann bli varm utan tog ett extra varv ibland.

6. Endast en trippmätare? Det var ju guld att ha en extra fristående att sätta på sträckor man ville mäta av.

Det var vad jag kom på nu.
#1169227
Robbi skrev:
3. Bakvindrutetorkaren, den gick igång när man backade och hade läget med automatisk torkning. På V90 fungerar det endast när man sätter på framtorkarna i manuellt läge. Helt ologiskt och irriterande.



5. Ingen tempmätare så man kan se när motorn har kommit i upp i värme. Det kan tyckas onödigt på nya bilar men jag såg i alla fall till att inte köra så korta sträckor att bilen inte hann bli varm utan tog ett extra varv ibland.


3. Se det som en fördel. Tycker själv det är jätteirriterande att bakrutetorkaren startar automatiskt. Speciellt när bakrutan är smutsig och man riktigt hör hur torkaren repar bakrutan.

5. Kanske jag missförstår men du menar alltså att du gör en kallstart och sedan hellre kör en extra sträcka för att motorn ska bli varm? Vad är vinsten med det? Du har redan kallstartat och den starten blir ju inte ogjord bara för att du kör en extra sträcka för att få upp motortemperaturen. Det enda som händer är väl att du förbrukar ännu mer bränsle och adderar körsträcka på bilen? :)
#1169242
kmi skrev:Perfekt att bakrutetorkaren inte starter aut när jag backar.
HAr bilen i garage och ljuden af torkeren som går på en tør smutsig bakruta är inte rolig.
Min startade när jag backade och jag hade satt på autoläge på torkaren för att det regnade. Det är väl bra att det torkar bak när man backar då?
#1169243
Mumsmums skrev:
Robbi skrev:
3. Bakvindrutetorkaren, den gick igång när man backade och hade läget med automatisk torkning. På V90 fungerar det endast när man sätter på framtorkarna i manuellt läge. Helt ologiskt och irriterande.



5. Ingen tempmätare så man kan se när motorn har kommit i upp i värme. Det kan tyckas onödigt på nya bilar men jag såg i alla fall till att inte köra så korta sträckor att bilen inte hann bli varm utan tog ett extra varv ibland.


3. Se det som en fördel. Tycker själv det är jätteirriterande att bakrutetorkaren startar automatiskt. Speciellt när bakrutan är smutsig och man riktigt hör hur torkaren repar bakrutan.

5. Kanske jag missförstår men du menar alltså att du gör en kallstart och sedan hellre kör en extra sträcka för att motorn ska bli varm? Vad är vinsten med det? Du har redan kallstartat och den starten blir ju inte ogjord bara för att du kör en extra sträcka för att få upp motortemperaturen. Det enda som händer är väl att du förbrukar ännu mer bränsle och adderar körsträcka på bilen? :)
Små korta sträckor vintertid är inte bra för vare sig motor eller batteri. Ja, det hände att jag körde "bilen varm".
#1169273
Jonathan81 skrev:Backspeglar skymmer sikten ibland.. - 175 lång........
Min fru som är betydligt kortare än dig har stora problem med just backspeglarna jämfört med tidigare V70, de är större och hamnar i hennes siktfält.
#1169276
AndS skrev:
Jonathan81 skrev:Backspeglar skymmer sikten ibland.. - 175 lång........
Min fru som är betydligt kortare än dig har stora problem med just backspeglarna jämfört med tidigare V70, de är större och hamnar i hennes siktfält.
Det har jag inte tänkt på. Min fru har inte sagt något, hon är 170 cm.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]