Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BjörnH
#1168381
Hej,

Har en beställning liggande på en V90 D4 CC med leverans vecka 28. Har lagt till B&W men inte akustikrutor. Frågan är, behövs det? Vilken skillnad gör rutorna? Är det bortkastade pengar med B&W utan akustikrutor?

Övrig info som kan vara bra att veta är vi har valt 18 tumshjul som jag gissar gör den lite tystare.

Anledningen till att vi inte valt akustikrutor (förutom kostnaden) är att vi hört att vid en olycka har brandkåren väldigt svårt att ta sig in i bilen vid olycka samt att man själv har väldigt svårt att slå ut dem om det skulle behövas.

Övrig spec
V90 CC Plus, D4, Business advanced, Osmium grå, B&W, Läder, Teknikpaket, Klimatpaket VOC, Parkeringskamera 360, Fast drag, Stylingpaket, Dynförlängning, Tonade rutor, Stänkskydd fram bak

Mvh
Björn
av Xanthopteryx
#1168382
BjörnH skrev:Hej,

Har en beställning liggande på en V90 D4 CC med leverans vecka 28. Har lagt till B&W men inte akustikrutor. Frågan är, behövs det? Vilken skillnad gör rutorna? Är det bortkastade pengar med B&W utan akustikrutor?

Övrig info som kan vara bra att veta är vi har valt 18 tumshjul som jag gissar gör den lite tystare.

Anledningen till att vi inte valt akustikrutor (förutom kostnaden) är att vi hört att vid en olycka har brandkåren väldigt svårt att ta sig in i bilen vid olycka samt att man själv har väldigt svårt att slå ut dem om det skulle behövas.

Övrig spec
V90 CC Plus, D4, Business advanced, Osmium grå, B&W, Läder, Teknikpaket, Klimatpaket VOC, Parkeringskamera 360, Fast drag, Stylingpaket, Dynförlängning, Tonade rutor, Stänkskydd fram bak

Mvh
Björn
Brandkåren tar sig in. Det behöver du inte oroa dig för. De har både sågar och hydrauliska verktyg som tar sig igenom det mesta.
Däremot slipper du den stora mängden glassplitter som vanliga rutor kan ge vid en krasch, likaså om du voltar runt så håller du armar innanför bilden och de riskerar inte att slängas ut genom ett fönster.
av ansjo
#1168397
Och det var stor skillnad mellan en bil med och en annan utan akustikrutorna jag provat.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
#1168453
En laminerad ruta krossar du inte med en glashammare. Glashammaren ger en spricka men rutan går inte i miljoner bitar. Laminerade rutor minskar risken vi en olycka och det blir svårare att ta sig in i bilen för en tjuv. Enda nackdelen är att det kan vara svårt att ta sig ut själv i vissa lägen, exempelvis om fordonet hamnar i vatten. Ljudnivån i kupén blir också lägre med laminerade rutor runt om.

/H
Användarvisningsbild
av Robbi
#1168465
Henry_Fågeljazz skrev:En laminerad ruta krossar du inte med en glashammare. Glashammaren ger en spricka men rutan går inte i miljoner bitar. Laminerade rutor minskar risken vi en olycka och det blir svårare att ta sig in i bilen för en tjuv. Enda nackdelen är att det kan vara svårt att ta sig ut själv i vissa lägen, exempelvis om fordonet hamnar i vatten. Ljudnivån i kupén blir också lägre med laminerade rutor runt om.

/H
Jag tycker att vindljud blir tystare men vägen hörs ändå då det kommer genom chassit. Kanske lite dovare.
av JES1
#1168533
För att svara på frågan, B&W ger utmärkt ljud även utan akustikrutor! Det som jag tycker skiljer med billigare ljudanläggningar är att man inte förlorar nåt av ljudbilden, även på låg volym, trots ljud utifrån.

Sen om jag fick välja om så skulle jag nog välja akustikrutor också, bara för att dämpa ljudet utifrån något.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1168580
Det är ett himla dyrkande av B&W. Jag måste säga att jag faktiskt inte är imponerad, det är ett processat ljud som inte har en naturlig dynamik eller frekvensomfång. Slickat rent ut sagt. Dessutom är det för dyrt och påminner mycket om Bose, som också inte ett ett äkta HIFI-ljud utan någon slickad processat ljud. De som vet något om HIFI-ljud och är vana att lyssna med riktiga högtalare och rörslusteg vet vad bra ljud är. Med tanke på det så fungerar standard med sub-woofer helt okay för det mer äkta blir det inte, bara mer slick och artificiellt.
av barcusmrandt
#1168612
Robbi skrev:Det är ett himla dyrkande av B&W. Jag måste säga att jag faktiskt inte är imponerad, det är ett processat ljud som inte har en naturlig dynamik eller frekvensomfång. Slickat rent ut sagt. Dessutom är det för dyrt och påminner mycket om Bose, som också inte ett ett äkta HIFI-ljud utan någon slickad processat ljud. De som vet något om HIFI-ljud och är vana att lyssna med riktiga högtalare och rörslusteg vet vad bra ljud är. Med tanke på det så fungerar standard med sub-woofer helt okay för det mer äkta blir det inte, bara mer slick och artificiellt.
Ja nu är ju digitalt processerat ljud en nödvändighet i bil för att få fram låga frekvenser utan att de störs av låga frekvenser från däckljud. Rörslutsteg eller ikke digitalt ljud i bil hade låtit helt förjävligt. Så med det i åtanke får man nog ändå säga att ljudet i B&W är bland det bättre du får i bil. Vad du har hemma i vardagsrummet blir lixom inte relevant. Tycker personligen inte att priset är för högt och har därför beställt det. Har du inte råd eller tycker att det vanliga med sub är bra nog (vilket jag tycker är ett märkligt argument om du nu är sånn hifi geek), så köp det billigare alternativet Bild vill också påpeka att jag aldrig någonsin hade köpt den bilen i andrahand utan B&W, och jag tror det är många som håller med mig, så om du har tänkt sälja bilen nån gång så är det kanske värt att tänka på att marknaden blir mindre.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1168620
barcusmrandt skrev:
Robbi skrev:Det är ett himla dyrkande av B&W. Jag måste säga att jag faktiskt inte är imponerad, det är ett processat ljud som inte har en naturlig dynamik eller frekvensomfång. Slickat rent ut sagt. Dessutom är det för dyrt och påminner mycket om Bose, som också inte ett ett äkta HIFI-ljud utan någon slickad processat ljud. De som vet något om HIFI-ljud och är vana att lyssna med riktiga högtalare och rörslusteg vet vad bra ljud är. Med tanke på det så fungerar standard med sub-woofer helt okay för det mer äkta blir det inte, bara mer slick och artificiellt.
Ja nu är ju digitalt processerat ljud en nödvändighet i bil för att få fram låga frekvenser utan att de störs av låga frekvenser från däckljud. Rörslutsteg eller ikke digitalt ljud i bil hade låtit helt förjävligt. Så med det i åtanke får man nog ändå säga att ljudet i B&W är bland det bättre du får i bil. Vad du har hemma i vardagsrummet blir lixom inte relevant. Tycker personligen inte att priset är för högt och har därför beställt det. Har du inte råd eller tycker att det vanliga med sub är bra nog (vilket jag tycker är ett märkligt argument om du nu är sånn hifi geek), så köp det billigare alternativet Bild vill också påpeka att jag aldrig någonsin hade köpt den bilen i andrahand utan B&W, och jag tror det är många som håller med mig, så om du har tänkt sälja bilen nån gång så är det kanske värt att tänka på att marknaden blir mindre.
Nåja, jag är fullständigt övertygad om att jag hade kunnat plocka ihop ett bättre system för hälften av pengarna hos en välsorterad bilstereohandlare, om det hade gått. När det gäller andrahandsvärde så tror jag inte det påverkar speciellt mycket utan tvärtom, du får inte igen pengarna. Det finns massor av beg bilar utan B&W och faktum är att utrustningen inte spelar så stor roll för vare sig inbytes- eller säljpriset.

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]