Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Flajjan
#1168402
Jag har haft diskussioner kring hävning av köp av min bil. Det är inte enkelt.
När det kommer till fel på bilen så har återförsäljaren rätt till 3 försök att åtgärda felet.
Man kan inte häva ett köp baserat på att det knirrar i en konsoll, det skall vara fel av avsevärd börd. Dvs, krånglande motor, vxl låda, kritiska detaljer eller liknande - dit bör din taklucka räknas.

Gör en lista på de fel som varit, som fortfarande är och hur många gånger du lämnat in bilen. Allt måste dokumenteras noga.

Hade jag varit i dina kläder hade jag gått igenom allt noga innan jag hämtat min bil, hade saker som skall vara åtgärdade inte varit det hade jag vänt på klacken och sagt - gör om gör rätt, ring mig när den är som den förväntas vara.

Jag kontaktade Volvo direkt när jag fick taskig respons från Bilia kring mina problem. Volvo sa att det var väl trist, men prata med ÅF, det är dom som får lösa problemen. Volvo själva har ingen kontakt med kunder eller kunders problem.

För min del så får jag köpa en annan bil av nasarna om jag skall få något vettigt för bilen jag köpt av dom, känns sådär kul att köpa en "gammal" volvo av modell som man inte egentligen vill ha för att slippa åka en bil jag sitter illa i och som man blivit påsåld på ett felaktigt sätt - som säljaren inte tar ansvar för - sorry för lite OT.
Användarvisningsbild
av Derank
#1168437
som sagt, kontakta eftermarknadsansvarige hos din åf så hjälper de dig. Det är det dom är till för, kommer man inte överens med säljaren ( för det är han du ska ta det med i första hand ) då tar man kontakt med eftermarknadsansvarige så går diskussionen vidare där.

Det räcker med att du ringer/skriver ett mail så kommer de återkoppla till dig,


var i landet befinner du dig?
av least
#1168526
Inte för att vara elak, men om du inte "orkar" ta upp detta med företaget som sålde bilen, vem ska då kunna hjälpa dig?
Du kanske kan ta med listan till firmans kundansvarige och ställa en direkt fråga, "Hur löser vi detta?".
av HarleyCorv
#1168576
Svar till Volvojoakim, du nämner att ÅF har åtgärdat en del av problemen varför inte alla. Om ÅF negligerar dig har jag ett tips, skriv brev till VD:n på Volvo Cars.
av maranander
#1168689
uniformerad skrev:
barcusmrandt skrev:Tråkigt med alla problem du har! Hoppas verkligen det löser sig. Men shit jag blir nervös ang taklucka. Är det fler som har det här problemet? Bor i Bergen i Norge där det pissar ner 267 dagar om året Bild
Jodå, det finns minst en till här på forumet som haft problem med sin taklucka. Jag har haft flera bilar med taklucka, men XC70 var den första som läckte.
Kan bekräfta att väldigt många panoramaluckor på XC90 läcker. Min är åtgärdad med lyckat resultat.
av uniformerad
#1168712
maranander skrev:
uniformerad skrev:
barcusmrandt skrev:Tråkigt med alla problem du har! Hoppas verkligen det löser sig. Men shit jag blir nervös ang taklucka. Är det fler som har det här problemet? Bor i Bergen i Norge där det pissar ner 267 dagar om året Bild
Jodå, det finns minst en till här på forumet som haft problem med sin taklucka. Jag har haft flera bilar med taklucka, men XC70 var den första som läckte.
Kan bekräfta att väldigt många panoramaluckor på XC90 läcker. Min är åtgärdad med lyckat resultat.
Vår läcker tack och lov inte, i alla fall inte ännu, förhoppningsvis fortsätter det så.
av Jacobsson
#1168723
Inte min heller!
Och den har dränkts i vatten.
av AndS
#1168747
Definitionen på många varierar, men skulle t.ex. 5% av bilar med panoramafönster läcka skulle jag påstå att det är många.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1168770
AndS skrev:Definitionen på många varierar, men skulle t.ex. 5% av bilar med panoramafönster läcka skulle jag påstå att det är många.
På 80-talet, takluckurnos era, var de flesta medvetna om att dessa har en tendens att läcka och att det är svårt att hålla tätt. Det fanns färdiga produkter för det, mestadels fett, som man tätade med jämna mellanrum. Idag förutsätter vi lite att det är fullständigt problemfritt med takluckor, det är det inte. Jag valde att inte ta panoramatak av den aledningen samt att i mina förra XC70 så samlades det alltid kondens och det var en tidsfråga att den skulle läcka. Jag kunde också skönja svaga fuktfläckar på innetaket, orsakad av kondens.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]