Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maranander
#1168689
uniformerad skrev:
barcusmrandt skrev:Tråkigt med alla problem du har! Hoppas verkligen det löser sig. Men shit jag blir nervös ang taklucka. Är det fler som har det här problemet? Bor i Bergen i Norge där det pissar ner 267 dagar om året Bild
Jodå, det finns minst en till här på forumet som haft problem med sin taklucka. Jag har haft flera bilar med taklucka, men XC70 var den första som läckte.
Kan bekräfta att väldigt många panoramaluckor på XC90 läcker. Min är åtgärdad med lyckat resultat.
av uniformerad
#1168712
maranander skrev:
uniformerad skrev:
barcusmrandt skrev:Tråkigt med alla problem du har! Hoppas verkligen det löser sig. Men shit jag blir nervös ang taklucka. Är det fler som har det här problemet? Bor i Bergen i Norge där det pissar ner 267 dagar om året Bild
Jodå, det finns minst en till här på forumet som haft problem med sin taklucka. Jag har haft flera bilar med taklucka, men XC70 var den första som läckte.
Kan bekräfta att väldigt många panoramaluckor på XC90 läcker. Min är åtgärdad med lyckat resultat.
Vår läcker tack och lov inte, i alla fall inte ännu, förhoppningsvis fortsätter det så.
av Jacobsson
#1168723
Inte min heller!
Och den har dränkts i vatten.
av AndS
#1168747
Definitionen på många varierar, men skulle t.ex. 5% av bilar med panoramafönster läcka skulle jag påstå att det är många.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1168770
AndS skrev:Definitionen på många varierar, men skulle t.ex. 5% av bilar med panoramafönster läcka skulle jag påstå att det är många.
På 80-talet, takluckurnos era, var de flesta medvetna om att dessa har en tendens att läcka och att det är svårt att hålla tätt. Det fanns färdiga produkter för det, mestadels fett, som man tätade med jämna mellanrum. Idag förutsätter vi lite att det är fullständigt problemfritt med takluckor, det är det inte. Jag valde att inte ta panoramatak av den aledningen samt att i mina förra XC70 så samlades det alltid kondens och det var en tidsfråga att den skulle läcka. Jag kunde också skönja svaga fuktfläckar på innetaket, orsakad av kondens.
av least
#1168773
Att jämföra en taklucke-konstruktion från 80-talet med en från 2010-talet är inte rättvist.
Materialutvecklingen har inte stått stilla.

Att det läcker på en modern bil har oftast att göra med att dräneringen inte fungerar av någon anledning.
Det kan även vara så att själva luckan är felmonterad, men det är en annan fråga då det inte är fel i luckans tätningar.
av Lövet
#1168775
Vet inte hur många panoramatak jag haft vid det här laget, inget av dem har läckt. Då pratar vi stundtals om bilar med hälften av V90s listpris. Det ska inte läcka.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1168780
least skrev:Att jämföra en taklucke-konstruktion från 80-talet med en från 2010-talet är inte rättvist.
Materialutvecklingen har inte stått stilla.

Att det läcker på en modern bil har oftast att göra med att dräneringen inte fungerar av någon anledning.
Det kan även vara så att själva luckan är felmonterad, men det är en annan fråga då det inte är fel i luckans tätningar.
Nhäh, det var ju inte heller poängen, det är klart att de är bättre idag men vi kanske inte ska bli förvånade och förvänta oss att det är helt problemfritt. Det är ju ändå en lucka i taket som ska hålla tätt och inte ett solitt tak.
av perhall
#1168790
Å andra sidan är risken att panoramatak läcker större än små takluckor. Några få bilmodeller finns med båda alternativen. Porsche Cayenne kan beställas mit litet soltak eller panorama. Är ganska säker på att det är mer problem med det senare...
av least
#1168795
Robbi skrev:
least skrev:Att jämföra en taklucke-konstruktion från 80-talet med en från 2010-talet är inte rättvist.
Materialutvecklingen har inte stått stilla.

Att det läcker på en modern bil har oftast att göra med att dräneringen inte fungerar av någon anledning.
Det kan även vara så att själva luckan är felmonterad, men det är en annan fråga då det inte är fel i luckans tätningar.
Nhäh, det var ju inte heller poängen, det är klart att de är bättre idag men vi kanske inte ska bli förvånade och förvänta oss att det är helt problemfritt. Det är ju ändå en lucka i taket som ska hålla tätt och inte ett solitt tak.
Om man kan få ett fartygsfönster att hålla tätt och ett flygplan likaså, så lär man kunna täta en taklucka där det inte ens finns några tryckskillnader att ta hänsyn till.

Norrköping levererar som vanligt bra pris p&a[…]

Samma fel - Använder tills vidare nyckel. H&o[…]

Hej Ni som beställt/har xc60 recharge vi[…]

Takfel C70 2005

Finns ett dussin hallgivare för att kontrolle[…]