Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvojoakim
#1168335
Har ett tråkigt bekymmer som jag gärna skulle vilja höra era funderingar och synpunkter på.

Jag har en V90 D5 AWD Inspcription som jag fick i september förra året.

Jag tycker jättemycket om bilen, tycker den är grym om det bara inte hade vart för allt krångel med både bilen och återförsäljaren...

Det hela började bra med att jag redan vid leverans upptäckte att man glömt montera draget och i den stilen har det rullat på.

Skall tilläggas att jag till naturen absolut INTE är en gnällspik och klagar inte i onödan, har åtgärdat småsaker utan att ens blanda in återförsäljaren.

Märken i ratten
Grova repor på panel i bilen
En ordentlig svetsloppa (inget damm) på ena bakskärmen
Djupt märke i dörrpanel
Sensuspanel låser sig
Sensuspanel stängs av och startar om ett flertal gånger
Oljud gardin till takluckan
Bakdörrar feljusterade
Oljud instrumentpanel
Batteri urladdat under natten
Låsning motorhuv låser inte på ena sidan stundtals
Dörrhandtag förardörr dålig mottagning på keyless funktionen (andra handtag funkar fint)
Kraftigt skrapljud från hjulupphängning/transmission när jag backar ibland
Minnesfunktion svankstöd/sidostöd funkar inte på stolarna fram
Kraftigt läckage taklucka vid regn (rinner in vid innerbackspegeln och även vid höger A-stolpe)med massor vatten på passagerarsidan fram samt sensuspanel och mittkonsol som följd

Några saker är tillrättade av återförsäljare, vissa saker får man inte ordning på trots flera verkstadsbesök och några saker som vattenläckaget har jag upptäckt så sent som nu i helgen så får ta mig till återförsäljaren igen nu i veckan.

Jag vet att mycket är småsaker och att dom i sig själva naturligtvis inte berättigar ett återköp men det är allt tillsammans som gör mig så trött o ledsen, ska det behöva vara så här på en bil för 680000kr?


Mvh/Uppgiven volvofantast
Senast redigerad av 4 Lövet, redigerad totalt 0 gång. Anledning: Tänk på att skriva en beskrivande rubrik
Användarvisningsbild
av StefanN
#1168339
Du lär ju inte få häva nåt köp på dom grunderna, dom fel du påpekat är ju till stor del fixade och dom andra har du inte sagt till om.
av Volvojoakim
#1168345
StefanN skrev:Du lär ju inte få häva nåt köp på dom grunderna, dom fel du påpekat är ju till stor del fixade och dom andra har du inte sagt till om.
men snälla du, självklart skall jag prata med återförsäljaren, som jag skrev så har jag bara inte orkat/hunnit dit ännu, vattenläckan upptäcktes nu i helgen.

Blir bara så jäkla sne och trött på när mittkonsol, växelspaksdamask etc ser ut som en jäkla swimingpool........
av uniformerad
#1168349
Känner igen mig till del, inte helt lätt att få till ett återköp. Säljaren har två "chanser" på sig att åtgärda felet, fler chanser om det är flera olika fel. Felen måste dock vara av väsentlig art, skulle tro att ditt läckage är ett sådant, övriga är tveksamt till att de räknas.
Du måste reklamera felet inom skälig tid, normalt två månader, sedan är det inte säkert att du får häva köpet för det, utan det finns flera saker som kan ske.
1. säljaren åtgärdar felen
2. omleverans av bilen, dvs du får en ny bil
3. prisavdrag
4. hävning av köp

Vid hävning så skall du inte räkna med att få tillbaka alla pengar, utan det sker bland annat nyttoavdrag enligt följande:

Nyttoavdraget räknas utifrån den nytta du haft av varan fram till hävningen och regleras i 44 § konsumentköplagen. Motorbranschens Riksförbund och Motormännen rekommenderar att nyttan i beräknas enligt: 0,5 % av köpeskillingen per månad och 0,5 % av köpeskillingen per körda 100 mil. Dessutom har konsumenten rätt till ersättning för ränta från den dag som näringsidkaren tog emot betalningen. Ränteersättningen ska beräknas enligt den referensränta som gällde vid köpet (2 procent) med ett tillägg på 2 procent.

Bilia köpte tillbaka vår XC70, men det tog oss över ett halvår innan allt var klart.

Tycker att du ska stå på dig och kräva ny bil eller återköp, ett läckage glömmer man inte, även om de säger att de har fixat det, man är ändå orolig och känner efter hela tiden.
av Volvojoakim
#1168359
uniformerad skrev: Tycker att du ska stå på dig och kräva ny bil eller återköp, ett läckage glömmer man inte, även om de säger att de har fixat det, man är ändå orolig och känner efter hela tiden.
Lite så jag tänker också, bara tanken på att bilen vart full med vatten får mig att vilja byta....... Tack för dina Tips! :)
av uniformerad
#1168362
Volvojoakim skrev:
uniformerad skrev: Tycker att du ska stå på dig och kräva ny bil eller återköp, ett läckage glömmer man inte, även om de säger att de har fixat det, man är ändå orolig och känner efter hela tiden.
Lite så jag tänker också, bara tanken på att bilen vart full med vatten får mig att vilja byta....... Tack för dina Tips! :)
På vår bil läckte takluckan, droppade ner på oss i framsätet, det byttes lister och takluckan bytes tre gånger, men den blev aldrig tät. Så fort det regnade så kände man efter och var orolig.
Svor att vi aldrig skulle ha taklucka igen, så nu har vi panoramatak! :lol:
av HarleyCorv
#1168366
Håller med Robbi kör bilen till ÅF visa listan dom måste fixa alla fel, du kommer aldrig bli nöjd som de är nu annars får du kontakta Volvo Cars Gbg.

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]