Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorban
#1168758
Jag har haft ett antal BMW 5-serie i rad. Efter två stycken i samma modellserie så kändes det inte så kul att byta till en tredje likadan och nästa generation 5-serie Touring låg ett år bort. Jag måste byta vart tredje år på grund av leasing.

Jag har aldrig ens kunnat tänka mig en V70 då jag inte anser att den når upp till Tysk premiumnivå. När jag såg Volvos nya 90-serie blev jag intresserad på riktigt och beställde en V90 D5 AWD Inscription.

Jag är väldigt nöjd med min V90. Det märks att den är en generation nyare än min förra 5-serie. Visst det är några få saker som Volvon inte slår. Väghållning och styrkänsla var snäppet bättre hos BMW men det är små skillnader. Jag saknar verkligen den öppningsbara bakrutan som BMW har. Ovärderlig vid fullpackning inför långfärder och när man sedan pausar och vill plocka ur smågrejer som jackor. Kartan i navin är helt kass hos Volvo men funktionaliteten är lika bra eller bättre jämfört med BMW.

Jag kommer att provköra nya 5-serien och sedan får vi se vad det blir för bil om 2,5 år. Kanske Volvo, kanske BMW. Övriga märken jag skulle kunna tänka mig är MB, Audi och Tesla. Givetvis Porsche också men då hamnar vi i en annan prisklass.
Användarvisningsbild
av NorskT8
#1169298
Vurderte i tillegg til Volvo Outlander, Sorento, Landcruiser, X5 og Q7. Endte med XC90 da den ga best totalpakke, bra (best) plass til 7 og kunne leveres i kombinasjonen 7 seter og plug in hybrid.


Sent from my iPhone using Tapatalk
av Hockeynillle
#1171539
Har kört BMW i många år och trivts bra med dem. Var inte sugen på att bara byta årsmodell på min 5-serie, dessutom låg ny modell 5-serie runt hörnet. Var mest sugen på en hybrid eller helt el (Tesla). 5-serie har inte funnits i gamla modellen som Touring i hybridutförande och lär knappast komma i den kombinationen i ny kostym.
Tittade därför framförallt på X5 hybrid men den i jämförelse med Volvo XC90 T8 kändes som en gammal konstruktion både säkerhetsmässigt och i drivlina. Resonerade trots T8 är dyrare i inköp blir den i längden ett bättre köp än BMW i andrahandsvärde och i driftkostnad.
Teslan föll bort p.g.a. dyr försäkring och för högt inköpspris. Är dock fortsatt sugen på den.. :roll:
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]