Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
#1168317
Kul att flera här nämner att ni inte gillar panelen i E-klass. Kvalitetskänslan är fin, men estetiskt ser det ju för-j-ligt ut med två stycken gamla i-Pad 2 klistrade bredvid varandra på panelen. Även ventilationsutblåsen och själva formen på panelen känns motbjudande. Synd på en i övrigt väldigt fin bil.
av perhall
#1168326
V9097 skrev:Kul att flera här nämner att ni inte gillar panelen i E-klass. Kvalitetskänslan är fin, men estetiskt ser det ju för-j-ligt ut med två stycken gamla i-Pad 2 klistrade bredvid varandra på panelen. Även ventilationsutblåsen och själva formen på panelen känns motbjudande. Synd på en i övrigt väldigt fin bil.
Tycker att det var en kraftig nedskrivning av E-klasscockpiten. Är inte alls övertygad om att VOlvos panel är så mycket snyggare om fem år...
av Xanthopteryx
#1168341
perhall skrev:
V9097 skrev:Kul att flera här nämner att ni inte gillar panelen i E-klass. Kvalitetskänslan är fin, men estetiskt ser det ju för-j-ligt ut med två stycken gamla i-Pad 2 klistrade bredvid varandra på panelen. Även ventilationsutblåsen och själva formen på panelen känns motbjudande. Synd på en i övrigt väldigt fin bil.
Tycker att det var en kraftig nedskrivning av E-klasscockpiten. Är inte alls övertygad om att VOlvos panel är så mycket snyggare om fem år...
Fast nu jämförs ju två bilar utkomna ungefär samtidigt.
Så hur designen upplevs om fem år är ju lite irrelevant.
Jag instämmer fullt i att den inte känns modern och estetisk just nu.
Användarvisningsbild
av bjornw
#1168524
Nu har jag bara torrkört E-class i bilhallen men jag håller med om att skärmarnas layout (e-class går också att få med en utdragen skärm) och placering inte är optimal. Ratten skymmer en del av högra skärmen, lite beroende på hur man ställer stolen. Grafiken hackade och sackade, styrningen laggade betänkligt. Upplever det också struligt att navigera i menyer och inställningar, även om det är en vanesak så får den lägre betyg i användarvänlighet.

Skärmen och menyerna i nya 5-serien imponerade istället. Snabba, logiska och snygga. Att skriva saker blir långsammare än en pekskärm men att hoppa runt i menyer funkar ok. Tycker även skärmens placering är bättre även om den ser lite eftermonterad ut.

Rent subjektivt gillar jag helt klart Volvos lösning bäst ur ett designperspektiv. Tycker den är snyggast integrerad. Däremot kan grafiken snyggas till, den saknar det sista stinget och ser lite för enkel ut.
av Umbriel
#1168555
Jag har provkört båda (kombi) samma dag direkt efter varandra.
Tycker MB vinner på komfort, körkänsla, premiumkänsla och alla andra känslor, utom möjligen att Volvo känns lite mer high-tech.
Priserna på Mercedes websidor är ganska så missvisande (den blir inte riktigt så dyr som det ser ut där) och konfiguratorn är eländig.
Du kan inte lägga på i närheten lika mycket extra teknik på MB'n men du får rätt så mycket inbakat i grundpriset om du kan leva utan en massa assistanssystem och sånt.
Jag gillar det mesta av designen på båda bilarna, kan tycka att Mercan är lite snyggare bakifrån (och har mer plats), däremot är det en del detaljer innuti som inte är så snyggt eller praktiskt, som den lättrepade pianolacken i mittkonsollen som inte går att välja bort (men det kanske ska gå nu på 2018 modellerna, obekräftat). Jag tycker båda är riktigt fina bilar, har själv inte lyckats bestämma mig vilken jag gillar bäst än...
av perhall
#1168564
Kommer väl en ny 5-seriekombin snart, vet inte när den är ute men värd att kolla upp...
av perhall
#1168729
Robbi skrev:Nu börjar väl tråden dra iväg lite från Volvo?
Tråden handlar ju om 90 vs Merca! Den har inte dragit iväg utan håller sig till ämnet. Det är bra om du läser rubriken innan du börjar klaga, tycker jag...
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1168867
perhall skrev:
V9097 skrev:Kul att flera här nämner att ni inte gillar panelen i E-klass. Kvalitetskänslan är fin, men estetiskt ser det ju för-j-ligt ut med två stycken gamla i-Pad 2 klistrade bredvid varandra på panelen. Även ventilationsutblåsen och själva formen på panelen känns motbjudande. Synd på en i övrigt väldigt fin bil.
Tycker att det var en kraftig nedskrivning av E-klasscockpiten. Är inte alls övertygad om att VOlvos panel är så mycket snyggare om fem år...
Mercans panel ser ju ut som en tonåring varit där och pimpat den med massa runda extramätare typ. Ser förjävligt ut imho. Samma stuk som gamla japanska bilar där de överdesignat panelen fullständigt.

Stramt och cleant tack. Få men tydliga reglage och funktioner. Inte massa onödig smådekor. Volvos nya bilar träffar helt rätt där tycker jag.

Jag föredrar t ex P3:ornas pre-sensus panel också med den mjuka rena linjen över hela istället för en skärm i en bula mitt i som stör estetiken.

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]

740 generator laddar dålig

Kolla och lossa, smörj in, spänn fast al[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]