Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1168047
Någon som provat nya Mercedes E samt motsvarande 90 (sedan vs sedan, kombi vs kombi e.t.c.)?
Objektiva och subjektiva tankar?

Jag provbyggde (för skoj skull) en E med så lik spec som den V90 vi beställt.
Fy h-vete vad dyr den blev! Och bygg hemsidan är ju... tysk logik, eller något. :-p

Jag har bara sett bilder på in sida och utsida och har ju min åsikt klar över designen som den ser ut på bild, men vad tycker ni som sett live? Som provat? Köregenskaper? Jämförelse med 90?
av barcusmrandt
#1168071
Japp jag valde mellan e350e och v90 t8. Blev v90 utan att tänka särskilt mycket! Nya e klassen är ju onekligen snygg, speciellt insidan! Detaljarbetet är otroligt bra - knappar osv. Mycket bekväm och mjuk bil, går väldigt tyst. Bra drivlina men fås inte i kombinationen hybrid och awd, vilket var ganska viktigt för mig. Också väldigt bra plats i bilen. Kändes dock lite gubbig... damen tyckte också e klassen var alldeles för gubbig. V90 då: kändes mer modern på nåt sätt, den är ju lite annorlunda i designen på ett bra sätt. Inte lika gubbig. Klockren drivlina, komfort och plats! Också mycket tyst, kanske tystare än mercan faktiskt. Båda bilarna är stappfullt med teknologi så det stod egentligen inte så mycket på det. Mercan en del dyrare också, även om min v90 hamnade på 860. Fick inget riktigt habegär av mercan. Efter jag provade v90n la jag beställning direkt! Så länge den kryssar alla boxar för de behov jag har, så köper jag bil med hjärtat, och där slog volvo merca med hästlängder! Men hjärtat är ju subjektivt.
av troubleshooter
#1168084
Har inte provkört men var och tittade på den på premiären och jag är nog ensam om att inte komma överens med den nya instrument panelen,
Har åkt en del Taxi i Danmark där Mercedes är vanliga och de går underbart skönt på vägen och i drivlina. Fast i fjädringen som en tysk premiumbil
vanligtvis är, inte så farligt pris om man tar den naken men blir fort dyr om man väljer något större motoralternativ och sen börjar utrusta den.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1168102
Märkligt, var och provkörde 350 och tyckte den var medioker, inte så skön på vägen och lät konstigt, dovt vägmuller typ. Hade kanske väntat mig mer lyx och blev besviken?
av Malmstroem
#1168121
Tittat en del på E-klass kombi vs V90.

E-klass har 40-20-40 fällning av baksätet och relativt upprättstående baklucka. Det gör att du har mer plats där än i "gamla" V70. V90 har en riktigt dålig lösning på sin genomlastningslucka som är alldeles för liten. Sedan så tar den lutande bakluckan bort mycket plats -- speciellt om du vill få in en hundbur eller något annat fyrkantigt i bagaget.

På vägen uppfattar jag bägge som mycket bra. Jag tycker också att sätena är mycket bra i bägge, möjligen med en viss fördel för V90 -- men jag har inte gjort några rejäla långkörningar med någon av dem, så ta det med en nypa salt.

Jag skulle hellre ta V90, men bagaget kommer nog att medföra att det blir en E-klass nästa gång. Eller så behåller jag XC70:n för de gånger jag behöver få med mig riktigt mycket prylar. Synd att Volvo gjort det så svårt att byta upp sig till deras senaste modell.

V90 CC har rejält mycket högre markfrigång än vad E-klass AT har. All Terrain har luftfjädring och eventuellt bättre utseende som skiljer den från vanliga E-klass kombi. För mig kommer vanliga E220d att räcka bra. Får se om det blir med eller utan fyrhjulsdrift. Eller så blir det en V90 CC -- med stor takbox.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1168131
Malmstroem skrev:Tittat en del på E-klass kombi vs V90.

E-klass har 40-20-40 fällning av baksätet och relativt upprättstående baklucka. Det gör att du har mer plats där än i "gamla" V70. V90 har en riktigt dålig lösning på sin genomlastningslucka som är alldeles för liten. Sedan så tar den lutande bakluckan bort mycket plats -- speciellt om du vill få in en hundbur eller något annat fyrkantigt i bagaget.

På vägen uppfattar jag bägge som mycket bra. Jag tycker också att sätena är mycket bra i bägge, möjligen med en viss fördel för V90 -- men jag har inte gjort några rejäla långkörningar med någon av dem, så ta det med en nypa salt.

Jag skulle hellre ta V90, men bagaget kommer nog att medföra att det blir en E-klass nästa gång. Eller så behåller jag XC70:n för de gånger jag behöver få med mig riktigt mycket prylar. Synd att Volvo gjort det så svårt att byta upp sig till deras senaste modell.

V90 CC har rejält mycket högre markfrigång än vad E-klass AT har. All Terrain har luftfjädring och eventuellt bättre utseende som skiljer den från vanliga E-klass kombi. För mig kommer vanliga E220d att räcka bra. Får se om det blir med eller utan fyrhjulsdrift. Eller så blir det en V90 CC -- med stor takbox.
Jag får kontra med att det får plats med mer än man tror i V90 CC. Häromdagen lassade vi in en tresittssoffa och körde till tippen. Luckan gick naturligtvis inte igen men med elektrisk lucka var det bara att låta det sticka ut lite. Sedan lastar jag mycket utrustning och hittills har samma utrustning som gjorde trångt i min XC70 fått plats i CC. Man får lasta på annat sätt och det finns mer plats "på djupet".
av Malmstroem
#1168139
Jag har en A6 Allroad. Måtten på bagageutrymmet är synnerligen nära de i V90.

Jag kan bara konstatera att senast vi skulle upp och åka skidor så började jag packa i Audin, men när Audin var full var det fortfarande rätt mycket saker som inte fått plats. Hundburen lyftes då över till XC70:n och allting fick plats -- det var inte någon stor marginal, men allting rymdes.

Hundbur och den sluttande luckan som A6 Allroad och V90 har är ingen bra kombination. V70/XC70 och E-klass kombi vinner där.

Nu inser jag också att för de allra flesta så räcker bagageutrymmet i V90 till utan problem. Däremot tror jag att många hundägare kommer att titta efter andra bilar. Du får t.ex. inte in en Proline Eagel i V90. Den passar utmärkt i XC70...
av Xanthopteryx
#1168145
Malmstroem skrev:Jag har en A6 Allroad. Måtten på bagageutrymmet är synnerligen nära de i V90.

Jag kan bara konstatera att senast vi skulle upp och åka skidor så började jag packa i Audin, men när Audin var full var det fortfarande rätt mycket saker som inte fått plats. Hundburen lyftes då över till XC70:n och allting fick plats -- det var inte någon stor marginal, men allting rymdes.

Hundbur och den sluttande luckan som A6 Allroad och V90 har är ingen bra kombination. V70/XC70 och E-klass kombi vinner där.

Nu inser jag också att för de allra flesta så räcker bagageutrymmet i V90 till utan problem. Däremot tror jag att många hundägare kommer att titta efter andra bilar. Du får t.ex. inte in en Proline Eagel i V90. Den passar utmärkt i XC70...
Det finns väl hundbur som är sluttande så det passar in?
av Xanthopteryx
#1168150
troubleshooter skrev:Har inte provkört men var och tittade på den på premiären och jag är nog ensam om att inte komma överens med den nya instrument panelen,
Har åkt en del Taxi i Danmark där Mercedes är vanliga och de går underbart skönt på vägen och i drivlina. Fast i fjädringen som en tysk premiumbil
vanligtvis är, inte så farligt pris om man tar den naken men blir fort dyr om man väljer något större motoralternativ och sen börjar utrusta den.
Jag gillar inte heller panelen. Tycker att den ser eftermonterad ut, typ att de glömde sånt de satte fast en lång surfplatta. Dessutom med tjocka sorgkanter.
Ogillar även knapphysterin samt alla dessa högblanka ytor (känslig för reflexer och dåliga kontraster bland annat).
Luftgrejerna i mittkonsolen till baksätet ser rätt kul ut. Fast jag skulle nog känna mig utstirrad. Lite abdravärldskrigetgasmask påbörja något sätt, eller alien.

Vore kul att provköra men designmässigt faller den verkligen bort för mig.
av Göranson
#1168152
Malmstroem skrev:Däremot tror jag att många hundägare kommer att titta efter andra bilar. Du får t.ex. inte in en Proline Eagel i V90. Den passar utmärkt i XC70...
Eller så köper man en hundbur som passar eller låter någon göra en bur, på så sätt så kan man välja den bil men vill ha och ändå få in en hundbur.

Jag har bekymmer med min gamla men snåla V50[…]

km-skatt är helt klart det mest logiska. Vis[…]

Svart

Reparationer på burk ska du hålla […]