Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Strei73
#1167159
Nu som snön är borta så ligger det mycket grus på vägarna där jag bor. Varje morgon när jag kör till jobbet så får jag grus emellan bromssköld och bromsskiva som ligger och rasslar och låter till jag antingen bromsar bort det eller backar.
Underligt litet fel men rätt störande.
Flera som upplevt samma sak?
#1167165
Strei73 skrev:Nu som snön är borta så ligger det mycket grus på vägarna där jag bor. Varje morgon när jag kör till jobbet så får jag grus emellan bromssköld och bromsskiva som ligger och rasslar och låter till jag antingen bromsar bort det eller backar.
Underligt litet fel men rätt störande.
Flera som upplevt samma sak?
Jag hade samma fenomen på min V70 2013. Hände otroligt ofta faktiskt. Så ofta att det var irriterande... På min V90 har jag ännu inte varit med om det dock.
/F
#1167171
Jag hade detta problem från att jag bytte till sommardäcken till att de sopade gatorna här i stan och det var värre än på någon annan bil jag haft. Räckte med att köra 50-100m för att det skulle fastna grus och sen kunde det sitta rätt länge. Det hände varje morgon på väg till jobbet och varje em på väg hem. Det låter ganska högt dessutom, fotgängare och cyklister stannade och vände sig om för att se vad det var för oväsen
#1167237
Fick samma problem när jag bytte till sommardäck fastnade efter 50-100m väldigt irriterande och pinsamt. Hjälptes med att jag bände lite på skölden bort från skivan med händerna nån mm och sen efter det har det varit tyst :-)

Skickat från min D6603 via Tapatalk
#1203989
Livar upp den här tråden igen då jag har märkt samma sak 3 gånger nu på en vecka ca. Grus eller sand kommer in nånstans där det ligger mot bromsarna, och låter sjuhelsikes mycket! :) Nån som har haft detta problemet och fått det permanent löst på nåt sätt?
#1204028
Kör en S80-07 och det händer då och då att det kommer grus mellan bromsskiva/sköld/klossar och då får man skämmas får det låter väldigt högt och skrikiiigt. Väldigt irriterande och ibland svårt att få bort.
Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]

Däck tryck

Detta gäller V60 från årsmodell 2[…]

S80 T6 AWD -08

Hej igen Artnummer: SA23030911. Menar jag fick 20%[…]

Bilen klagar hela tiden på låg ba[…]