Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SRT
#1166955
Satt och tittade på Blocket annonser när en privat till salu V90 dök upp och det stod att den hade en D3 motor på 149hk.Funkar det verkligen med så små motorer i så pass stora bilar.Eller det är som med gamla S80/V70 med 140hk att man får använda växellådan friskt och alltid med bottendrag för att komma om när det behövs vilket då gör att bränsleförbrukningen blir klart åt det törstiga hållet.
Användarvisningsbild
av Derank
#1166957
Funkar d2 i v70 funkar allt annat, för det var slöööööööt
Användarvisningsbild
av Derank
#1166960
Klart det funkar. Det går väl om inte annat att trimma den.

D4 i xc60 är ju inte heller super super om man säger så men ned lite optimering funkar det.

Och det fins ju de som har D3 i xc60 också och v90 är väl inte tyngre.
av troubleshooter
#1166964
Klart det fungerar, jag tror de går snålt också så länge man kör utifrån motorns begränsningar, om du försöker kompensera en vad du upplever motor svag bil genom att trampa på gasen så lär den inte vara så snål längre. :roll: Skulle kanske inte få för mig att dra några tunga släpvagnar eller husvagnar med en, men en och annan tur till återvinningen med lite trädgårdsavfall går säkert bra 8)
Användarvisningsbild
av SRT
#1166970
Har ju ägt både en 140hk S70 samt S80 och minns mycket väl hur man lärde sig att använda både motor och växellåda för att komma om när så behövdes där samtidigt bränsleförbrukningen sköt i höjden och det ekonomiska var som bortblåst.Samtidigt så har jag sett hur bensinturbon i S80 gjort körningen mer harmonisk när kraften alltid finns där utan att behöva se varvräknaren närma sig rödmarkeringen.Så då undrar man ju om en mindre motor i en större bil lever ett hårdare liv än en större motor i motsvarande bil med ett ofta lugnare tempo sett ur ren körning samt bränsleförbrukning.D4 och D5 verkar vara ett mer logiskt val till dessa S/V90 om de nu erbjuds vilket jag inte har en aning om.
av V90D3
#1166988
Fungerar utmärkt,
Hämtade min V90 D3 automat i Torsdags och är mer än nöjd.
Som landsvägsbil har jag inget att klaga på, visst skulle det vara trevlig med mer pulver men det är ingen sportbil, det är en familjebil och då räcker det helt klart till. Förbrukningen är enligt inbyggda mätningen dom första 80 milen 0,55l/mil vilket är helt ok! Mest landsväg mellan 80-120 km/h
av perhall
#1167004
V90 D3 är en raket jämfört med V70 D2, jag lovar! Särskilt trött var 5-vxl tidiga 109 hk DRIVe med 240 Nm och mkt vridsvag på låga varv. Direkt farlig om man inte är van!
av PeterHappy
#1167029
Har en D3 AWD och är förvånad vad den klarar av. Absolut ingen raket på motorvägen, men omkörningar och att köra i 120-140 är absolut inga problem. Vid påfarter har jag inte upplevt någon köbildning bakom mig ännu. Det är trots allt hyfsat vrid i motorn och det är viktigare än hk tycker jag. Mitt snitt är ca 0,65l/mil och jag kör 120mil/vecka på E4:an och lite på landsväg.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]