Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#1167984
Primus skrev:Jag funderar på hur ofta jag måste "köra om" någon där det krävs att man går ut i mötande körbana. Helt seriöst så tror jag att jag inte kommer över 1% av mina mil där vägen är sådan. I princip alla mina mil körs idag i städer eller på vägar med minst 3 filer. 2-1 eller 2-2 vägar. Undrar om inte väldigt många har det så? Eller är jag för storstadsblind nu?
.
Välkommen ut till oss utanför storstadsområden där finns det. Men du har en poäng här också för många av de hk-starka bilarna rullar nog många mil inom stadsgränsen utan hk-behovet. :wink:
av Xanthopteryx
#1168022
Primus skrev:Jag funderar på hur ofta jag måste "köra om" någon där det krävs att man går ut i mötande körbana. Helt seriöst så tror jag att jag inte kommer över 1% av mina mil där vägen är sådan. I princip alla mina mil körs idag i städer eller på vägar med minst 3 filer. 2-1 eller 2-2 vägar. Undrar om inte väldigt många har det så? Eller är jag för storstadsblind nu?

Min poäng är att om jag jämför med min ungdom så har vägar där man låg bakom någon och spanade efter ett tillfälle att köra om i stort sätt helt byggts om från två filer(en åt varje håll) till 3 eller fyra filer. Därmed har det blivit betydligt enklare att välja en motorsvag bil.
Man kan ju också filosofera lite hur mycket "måste" det är gällande omkörning. Tror nog att flertalet handlar om folk som tycker att framförvarande, som kör enligt skylt, kör för långsamt. Några är nog av slaget att framförvarande kör 80 istället för skyltat 90.
Man kanske ska ta det lugnare och inse att det inte är hela världen om man kommer fram två minuter senare.
Jag har legat tre mil på motorväg bakom snöröjare, i 50-70. Jag överlevde det med...
Och de få gånger jagar kört om i min förra bil, definitivt ingen racermotor, så gick det med om man planerar och gör som man ska (håll avstånd, växla ner, gasa upp, sedan byt till mötande fil).
av Malmstroem
#1168137
Där jag tycker att en motorsvag bil kan upplevas som jobbig är:
- Snabba filbyten i stan. Det går lättare att snabbt anpassa farten för att komma in i en liten lucka med större motor.
- Omkörningar där du ska ut i mötande körfält.
- Korta motorvägspåfarter där du snabbt vill anpassa hastigheten för att komma ut.
- Dra släp/husvagn -- men jag har kört tillräckligt mycket släp (senast nu i påsk) med en 245. Det går också bra med mindre effekt. Det går bara lite långsammare att komma upp i fart.

Har du en körstil där du inte alltid måste vara först, och planerar din körning går det alldeles utmärkt att köra en bil med mindre motor.

Trafikmiljön har gjort det enklare att klara sig med mindre motor (bättre planerade påfarter, 2+1 vägar, tydligare markerade filer, etc). Tempot i trafiken har också blivit hetsigare, vilket är lättare att hantera med större motor.

I slutändan får var och en göra sina egna prioriteringar. Jag har full förståelse för de som väljer DrivE, även om jag kör en D5. Och handen på hjärtat skulle jag nog också "klara mig" med en DrivE.
av perhall
#1168496
Som sagt, en raket jämfört med en DRIVe...
Det är inte bara effekten (brist på effekt) som är ett problem i DRIVe utan också långt mellan växlarna, smalt register, osmidig koppling och extremt dåligt vrid kring 1000 r/m. Visst går det att köra, men bra går det inte.
av Mike68
#1169088
En intressant iakttagelse är att Teknikens Värld i senaste numret mäter upp V90 CC D4 till 10,4 sekunder för 70-130.
Det är exakt samma tid som min film visar att det tar för D3 AWD!
av dfa
#1169164
Körde min polares BMW 318d GT 2017 som han precis hade fått in under 7,5pbb. Jag hade höga förväntningar då jag inte kört BMW alls förut och tydligen skall de vara något säger folk. Upplevde BMWn som lite gungig på vägen och med tråkig och svag motor. Plottrig inredning med massa knappar överallt.
Tycker min V90 D3 är bättre på alla punkter :D
Användarvisningsbild
av EjS
#1169173
Ibland är det ju inte effekten. Åkte den här bil i veckan på tväran av North Dakota. 380 hk och superslöt, drog 100 L bensin för varje 500 km.

Bild
Bild



Sent from my iPhone using Tapatalk
av Mumsmums
#1169231
I dag tycker jag det borde vara möjligt för tillverkarna att erbjuda "Effekt on demand". Låt säga att man köper en D3 men den dag du ska passera Tyskland via Autobahn och vill ha maximal effekt eller ska dra en tung släp/husvagn laddar man bara hem en högre effekt via Volvo on call till en viss kostnad och tid.
av HarleyCorv
#1169248
Svar till Mumsmums: Tillverkarna kommer aldrig gå med på detta pga dom kan aldrig få lika mycket betalt som dom få med motorer med högre effektuttag.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.