Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maranander
#1166653
150 mil fjällen fram och tillbaka. Fullastad XC90 D5 med dubbdäck, ej takbox. Hastighetsgräns +0-20 km/h.

0,67 l/mil enl färddator, 0,69 i verkligheten, måste erkänna att jag är djupt imponerad!

I övrigt är bilen oerhört stabil, komfortabel och säkerhetskänslan är oslagbar. Det måste väl vara detta som är premium!?
av maranander
#1166758
sorsj skrev:De siffrorna har jag inte varit i närheten av. Hur långt har bilen gått?
3500 mil, Polestaroptimerad. Vad ligger du på?
av perhall
#1166872
Skiljer oftast rätt lite mellan bilar av samma typ, effekt och vikt. Har läst massor tester av XC90 D5 mot t ex Q7 3,0TDI och X5 30d. Det skiljer sällan mer än 5% i förbrukning. Samma med V90 D5 mot konkurrenter. Det är nog din körstil snarare än att D5 skulle vara exceptionellt snål.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#1166884
Konkurrenternas sexor som är mycket bättre än Volvos tråk diesel i XC90 har ju t.om varit snålare i flera tester i verklig körning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av perhall
#1166886
simonhalmstad skrev:Konkurrenternas sexor som är mycket bättre än Volvos tråk diesel i XC90 har ju t.om varit snålare i flera tester i verklig körning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, det har de, men också lite törstigare ibland så summa summarum +/- 5%.

På tal om det så gjorde en tysk motortidning en genomgång av downsizing och kunde inte hitta något samband mellan antal cylindrar och förbrukning i SUV:ar vid samma effekt...
Användarvisningsbild
av Sleeper
#1166937
Jag körde knappt 300 mil i påskhelgen med min D5. Mycket motorväg, skyltfart + ca 20km/h. Totalt genomsnitt 0,82.
av sorsj
#1166944
D5 my 2017; har gått ca 400 mil. Har ännu inte varit under 0.78, räknat efter tankning. Blandat kort- och långkörning, blandat alla vägtyper 70-upp till 120-väg, så det känns som att det är en ganska representativ blandning. Undrar om det kommer att göra någon skillnad när den blivit ordentligt 'inkörd'.
Användarvisningsbild
av Derank
#1166954
Inkörning g existerar inte längre. Jag har haft ett flertal nya bilar och de har dragit detsamma dag ett som när de avytrades
Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya f[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]