Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Waterlily
#1166469
I "Vi bilägare" står det:

"När bilen står stilla kompenserar nivåregleringen för husvagnen och då
märks det inte att vagnen lutar bakåt, säger Ingrid Bergman"

Jag tolkar det som att lutningen blir större då ekipaget rör sig. Någon djupare beskrivning av detta ges ej i artikeln.

Vänligen Näckrosen
av brynascalle
#1166479
Waterlily skrev:I "Vi bilägare" står det:

"När bilen står stilla kompenserar nivåregleringen för husvagnen och då
märks det inte att vagnen lutar bakåt, säger Ingrid Bergman"

Jag tolkar det som att lutningen blir större då ekipaget rör sig. Någon djupare beskrivning av detta ges ej i artikeln.

Vänligen Näckrosen
Låter lite som att de i sådana fall kört med för litet kultryck alt. t.o.m negativt kultryck. Felaktigt kultryck ger ju upphov till en "slingrig" vagn.

Den som lever får se.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
av refbob
#1166584
Vagnen som är med i Vi bilägare är ingen stor vagn. Skulle tippa på en 5.90. Våran XC70 gillar när man lastar våran husvagn lite framtung. Kanske gäller även XC90? Håller med om att det är konstigt att man inte får se en kopplad vagn på bilen. Har någon kört XC90 med husvagn?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1166590
Testet skulle gjorts med en Kabel Hacienda 1000 TDL, så det blir lite av en match, 11,6 meter lång och väger sina kilon...
Denna Adria Alpina 763 ser dock helt okej ut påhängd på XC90, dock är den några meter kortare än giganten från Kabe.
http://www.husvagnochcamping.se/artikla ... na-763-uk/

Men vill man undvika bak/framtunga vagnar vore detta det ultimata :roll:
http://www.husvagnsforum.com/images/com ... 921551.jpg
av sorsj
#1166609
Ja den artikeln i Vi Bilägare innehöll mycket som förundrar.

Om vagnen lutar bakåt under körning på grund av att kulan sitter för högt på bilen så ser det naturligtvis underligt ut, men det kan i sig inte vara orsak till att vagnen slingrar. Om det däremot är så att vagnen är fellastad och det blir negativt kultryck så gör det att vagnen kan luta bakåt och också bli slingrig, men då är alltså orsaken fellastningen av vagnen, inte dragets höjdläge på bilen.
av Jacobsson
#1166613
Om det nu är något annat än bilen den är fel på borde väl inte helker Volvo köpa tillbaka bilen?
Eller gör dom det bara för att slippa skriverier och badwill?
av brynascalle
#1166665
Skall ta och kontrollmäta höjden på mitt drag när jag kommer hem. Alltför att se om det avviker mycket från de rekommenderade höjderna.
Planen när bilen köptes var att med hjälp av luftfjädringen kunna justera vagnens lutning när det så krävs, ex färjeramper etc. Då hade det ju vart gött om det funkade att normalt dra vagnen i comfort-läge.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
av perhall
#1166724
Volvo skulle nog inte köpa tillbaka bilen och utreda felet om det verkligen bara är bilägaren som är knäpp.

Men man ska alltid vara lite skeptisk till såna här artiklar. Även om ViB är seriösa.

Blir spännande att se vad som händer...
Ph
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1166844
Löjligt att byta in sin XC90 man köpt för 800.000 kr för en sådan skitsak......

Vore ju enklare/bättre/biligare att lasta rätt/ha bra däck på husvagnen, eller framförallt köra en husvagn med boogie, då går det klippstabilt.

Är det en pryo som skrivit texten. Allt yrande om luftfjädring, lutning och terrängvagn.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]