Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av refbob
#1166261
Läste en artikel i en av dem större biltidningarna att XC90 är en usel hus- och släpvagnsdragare eftersom draget sitter för högt. Det innebär att vagnen blir att luta kraftigt bakåt och går dåligt bakom bilen. Den som köpte en XC90 blev tvungen att byta till en XC60. Volvo verkar inte ha någon lösning på detta än. Någon som upplevt detta eller vet mer?
av Hyted
#1166262
Jag kör fjädringen på lågt så ligger mina olika kärror mkt bra! Båt, husvagn och maskinsläp går utmärkt så jag personligen förstår inte problemet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av P210
#1166263
Volvo har haft olika höjder på krokar historiskt, för tex V70 och CC modellerna, knepigt om de inte har koll på det till XC90;
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=99225

I Transportstyrelsens föreskrifter om ihopkoppling av bil och släpvagn, TSFS 2009:17, står det bland annat att dragfordon med totalvikt max 3,5 ton och släpfordon max 3,5 ton får brukas tillsammans endast om sammankopplingen medger att släpvagnen kan framföras i horisontalläge.

Kulhandsken på släpvagnen ska vara 430 mm +- 35 mm över marken.

I EG-direktivet om kopplingsanordningar, 94/20/EG, anges att kulans centrum ska placeras mellan 350 och 420 mm över marken på personbil eller lätt lastbil (M1- eller N1-fordon).

Tycker det låter lite lågt, 44-48cm har jag mätt upp några bilar till, 46cm har jag på min nuvarande krok.
av Jacobsson
#1166299
Har inte kört husvagn men kört mycket släpvagn och det är absolut inget problem, tycker inte heller det är problem i normalläget, hybrid.
Kan också säga att det är mycket enkelt att koppla på med 360 kameran!
av perhall
#1166335
Hyted har luftfjädring. Då kan man sänka bilen och problemet kanske är löst.

Men varför sätter de kroken så högt? Man ser ju på.Touareg och en del andra SUV:ar att kroken hänger långt ned...
av Gorban
#1166398
Det var i senaste Vi Bilägare artikeln fanns om paret som hade problem med sin husvagn. De hade luftfjädring på sin XC90. På bilderna kunde man se att de hade en ganska lång vagn. Lutningen gjorde då att det inte blev mycket markfrigång mellan vagnens bakre del och marken. Återförsäljaren och Volvo Cars hade erkänt att det var ett problem och tittar på en lösning.
av brynascalle
#1166414
Hej,
Blir lite orolig när jag läser detta. Någon som har bilden på deras vagn från tidningen? Har själv en stor vagn som ska dras runt på.
Vet att vissa kontinentala vagnar är lägre byggda.
När jag drog med Touaregen var det aldrig några problem.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
av Gorban
#1166418
Här är en bild från artikeln i Vi Bilägare.
Bilagor
IMG_1397.JPG
IMG_1397.JPG (247.88 KiB) Visad 2390 gånger
Användarvisningsbild
av ersj
#1166419
En nyare Polar är det som det har problem med i artikeln. Står inte vad det är för modell på husvagnen men den är enkelaxlad och uppskattningsvis 6m eller lite drygt. De fick tillslut häva köpet och istälet köpa en XC60.
av Jacobsson
#1166423
Ok, ja den är betydligt mycket längre än mitt släp så jag lägger mig platt i frågan... :-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]