Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1166633
Jacobsson skrev:Volvos nya satsning är som det skrivs om, en premiumsatsnong.
Roligt tycker jag som alltid haft ett svagt öga för Volvo sim märke men också gillat andra bilar som Exempelvis våra tyska bilar.
Sammanlagt har jag ägt många, väldigt många bilar. Ja så pass många att jag fått förklara mig för Skatteverket då dom undrat om jag bedriver en verksamhet som bilhandlare.

Nu har jag en mycket välutrustad XC90 T8 polestar. Jag förstår premiumtänket bakom deras nya modeller men frågan är vara, vad är premium?
Jag vill inte göra det enkelt och säga att tyskarna är facit för det tycker jag inte stämmer. Så vad är då premium om vi här på forumet får bestämma.
Vad är premium med Volvo idag, vad är verkligen inte premium?


Jag har inte haft problem med bilen och har därför inte mycket erfarenhet av detta men tycker att premium för mig är både ÅF, Volvo och alla deras underentreprenörer hanterar sin del lite extra bra och med ett enormt kundfokuserat.

Hur upplever ni det?
Du får lägga ett PM till mig när du är i säljtankar med din Xc90 T8. Jag är sugen på eldrift... :)
av barcusmrandt
#1166636
Jag tycker tvärt imot föregående inlägg att tyskarna inte lever upp till prislappen. Det här är visserligen Volvos första försök i premium ligan, men jag tycker det känns i volvo att de verkligen försöker. Hos bmw, Audi och Mercedes verkar det som man helt har gått vilse i vad som är premium eller inte. De skryter så innih*** om dina premium bilar, men jag kan inte se det! Nonchalanta säljare, ok ofta i fina bilhållare - men hur bilhallen ser ut skiter jag i, det är inte där jag ska köra bilen. Dyra bilar, som jag inte tycker lever upp till bra upplevd kvalitet. Audi börjar ju närma sig VW invändigt, tråkiga och intetsägande utvändigt, bmw förstår jag inte varför nån tycker de är premium - plastiga och jävliga om du inte köper en X5 eller 7 serie och specar de för 1,5 mille. Dessutom ser jag oftare mina vänner med bmw på verkstad, och dessutom betalar en halv förmögenhet på det. Mercedes därimot har gjort ett ordentligt lyft med nya generationen bilar, och enligt mig är det just nu bara merca och volvo i den klassen. Valet stod mellan E-klass eller v90, men valet föll på v90 för jag kunde få den med en bättre drivlina med kombinationen plug in och fyrhjulsdrift. Dessutom tyckte damen mercan var lite för gubbig.
Användarvisningsbild
av sony
#1166715
barcusmrandt skrev:Jag tycker tvärt imot föregående inlägg att tyskarna inte lever upp till prislappen. Det här är visserligen Volvos första försök i premium ligan, men jag tycker det känns i volvo att de verkligen försöker. Hos bmw, Audi och Mercedes verkar det som man helt har gått vilse i vad som är premium eller inte. De skryter så innih*** om dina premium bilar, men jag kan inte se det! Nonchalanta säljare, ok ofta i fina bilhållare - men hur bilhallen ser ut skiter jag i, det är inte där jag ska köra bilen. Dyra bilar, som jag inte tycker lever upp till bra upplevd kvalitet. Audi börjar ju närma sig VW invändigt, tråkiga och intetsägande utvändigt, bmw förstår jag inte varför nån tycker de är premium - plastiga och jävliga om du inte köper en X5 eller 7 serie och specar de för 1,5 mille. Dessutom ser jag oftare mina vänner med bmw på verkstad, och dessutom betalar en halv förmögenhet på det. Mercedes därimot har gjort ett ordentligt lyft med nya generationen bilar, och enligt mig är det just nu bara merca och volvo i den klassen. Valet stod mellan E-klass eller v90, men valet föll på v90 för jag kunde få den med en bättre drivlina med kombinationen plug in och fyrhjulsdrift. Dessutom tyckte damen mercan var lite för gubbig.


Kan bara hålla med dig när det gäller BMW och till och med MB. Har en släkting som kör MB E 200 och en S90 för mig är snyggare invändig och utvändig. Känslan jag hade i s90 inscription D5 hade jag aldrig i hans MB. Skulle ta S90 alla dagar.
Jag tycker att Volvo är premium och hsr samma kvalitet som premiummärken vi nämde tydigare.
av perhall
#1166727
Enligt Dekra så är kvaliteten ganska likvärdig för audi bmw mb och Volvo. 20.miljoner observationer väger ändå tyngre än vad någons granne eller kompis har för erfarenheter...
av Flajjan
#1166749
Jag har haft min bil i en månad ungefär, första veckan hade jag den lilla nyckeln. Sedan har jag haft denna nyckel, oftast ensam i en ficka. Fejkcrome på plasten känns ju tämligen vek.
IMG_5850.JPG
Nyckel
IMG_5850.JPG (95.83 KiB) Visad 757 gånger
Att den redan är sliten känns INTE speciellt premium, skinnet visar även det på visst slitage redan. Hur ser nyckeln ut om 3 år?
Den gamla nyckeln var förvisso helplast men den såg ju fräsch ut efter 3 år.

Detta är inte heller speciellt premium i min värld.
IMG_5847.JPG
Golvmatta
IMG_5847.JPG (167.16 KiB) Visad 757 gånger
Golvmattan skall ju samla upp grus, som V90s golvmattor är utformade kan man ju lika gärna strunta i att använda dom - dom gör ju inte mycket nytta..

Då har jag kört kanske 350 mil och dammsugit bilen en gång.

Missade att ta bild på insteget bak, belyst och fint, men med en fasansfullt dålig kvalitet/slittålighet. Min 5åring har gått i och ur bilen själv kanske 10 ggr MAX och panelen/insteget ser ut som det är 5 år gammalt.. Hur ser instegen ut om 3 år? Finns det ens något kvar?

För mig känns min V90CC mer och mer som en "snygg/fin" fasad utan någon speciell materialkvalitet i grunden.
Användarvisningsbild
av sony
#1166766
Flajjan skrev:Jag har haft min bil i en månad ungefär, första veckan hade jag den lilla nyckeln. Sedan har jag haft denna nyckel, oftast ensam i en ficka. Fejkcrome på plasten känns ju tämligen vek.
IMG_5850.JPG
Att den redan är sliten känns INTE speciellt premium, skinnet visar även det på visst slitage redan. Hur ser nyckeln ut om 3 år?
Den gamla nyckeln var förvisso helplast men den såg ju fräsch ut efter 3 år.

Detta är inte heller speciellt premium i min värld.
IMG_5847.JPG
Golvmattan skall ju samla upp grus, som V90s golvmattor är utformade kan man ju lika gärna strunta i att använda dom - dom gör ju inte mycket nytta..

Då har jag kört kanske 350 mil och dammsugit bilen en gång.

Missade att ta bild på insteget bak, belyst och fint, men med en fasansfullt dålig kvalitet/slittålighet. Min 5åring har gått i och ur bilen själv kanske 10 ggr MAX och panelen/insteget ser ut som det är 5 år gammalt.. Hur ser instegen ut om 3 år? Finns det ens något kvar?

För mig känns min V90CC mer och mer som en "snygg/fin" fasad utan någon speciell materialkvalitet i grunden.


Nyckeln borde du reklamera men mattorna är till för att trampas och smutsas ner.
av Jacobsson
#1166769
Jag hade en liten defekt med min nyckel, den lilla svarta knappen för att öppna nyckeln var borta helt plötsligt.
Nyckeln byttes då ut av Volvo.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#1166775
Premium har väl fr.a. kommit att handla om en subjektiv känsla av kvalitet i form av ljudkomfort, hur material och funktionsdetaljer som spakar och rattar känns när man tar i och handhar dem. Det handlar också rent objektivt hur väl ihopsatt en bil är, om det skramlar, knakar, eller finns andra missljud. Kvalitet på tyg och skinn, sömmar, passning av delar. Mera konkret funktionsduglighet, hur ofta bilen står på verkstad eller hur besiktningsresultat ser ut förknippas nog i allmänhet inte med premium i sig, även om det naturligtvis har betydelse för hur nöjd man är med bilen.
av Flajjan
#1166803
sony skrev:

Nyckeln borde du reklamera men mattorna är till för att trampas och smutsas ner.
Mattorna borde ju räcka såpass långt så dom täcker golvet.
I jämförelse är det som att gå på stan i en två storlekar för liten tröja, det går, men det är inte rätt eller snyggt..

För det mesta så hoppar den igång[…]

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]

ljud vid generering

2021 utanför garantin förstås. L&a[…]

Jag svarade i din tidigare tråd också […]