Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jacobsson
#1166005
Volvos nya satsning är som det skrivs om, en premiumsatsnong.
Roligt tycker jag som alltid haft ett svagt öga för Volvo sim märke men också gillat andra bilar som Exempelvis våra tyska bilar.
Sammanlagt har jag ägt många, väldigt många bilar. Ja så pass många att jag fått förklara mig för Skatteverket då dom undrat om jag bedriver en verksamhet som bilhandlare.

Nu har jag en mycket välutrustad XC90 T8 polestar. Jag förstår premiumtänket bakom deras nya modeller men frågan är vara, vad är premium?
Jag vill inte göra det enkelt och säga att tyskarna är facit för det tycker jag inte stämmer. Så vad är då premium om vi här på forumet får bestämma.
Vad är premium med Volvo idag, vad är verkligen inte premium?

Som exempel tar jag min nuvarande bilupplevelse.
Inför köpet fick jag mycket bra behandling av min säljare, såklart...
Även när pappret var kråkat och bilen på G fick jag bra och snabb hjälp vid frågor.
Både säljaren men även den som var leveransansvarig kände igen mig när jag var där och ställde frågor. Att personal lägger en på minnet och visar detta är för mig premium. Jag har blivit bjuden av ÅF till olika event där vissa har varit ganska exklusiva, det är premium (även om jag bara gått på ett)

När jag beställde Polestar hann dom inte med att regbesiktiga bilen utan gav mig numret till han som skulle göra jobbet, inte riktigt premium
Polestar emblemet hade dom inte på plats, det skulle ta en dag att få hem, jag hade bokat tiden för detta en vecka innan, inte premium
Jag tycker också att hanteringen av mjukvarans problem som ibland drabbat inte sköts premium av Volvo, idag kan information spridas snabbt och riktat, Volvo vet allt om min bil, jag har deras app, varför inte ge mig personlig information i min app, om min bil, det är för mig premium.

Jag har inte haft problem med bilen och har därför inte mycket erfarenhet av detta men tycker att premium för mig är både ÅF, Volvo och alla deras underentreprenörer hanterar sin del lite extra bra och med ett enormt kundfokuserat.

Hur upplever ni det?
Användarvisningsbild
av sony
#1166007
Jag hade för 13 år sen köpt en BMW för 320 000 det var mycket pengar då. 2 månader senare fick jag lämna in bilen för ett fel men jag fick sitta och vänta i 5 timmar. Jag fick ingen låne bi. Det var inte premium för mig. Sen dess aldrig mer en BMW. Kör Volvo idag och har alltid varit bra omhändertagen. Det är i kombination av dagens Volvo biar viktigt för mig.
av Gorban
#1166008
Premiumbegreppet är enkelt att definiera. I sin enklaste form betyder det att du är beredd att betala mer för en bil som det står t.ex. BMW på än Opel. Detta på grund av de upplevda värden och egenskaper som kringer premiummärket. Den verkliga kvaliteten behöver inte alltid vara högre i en premiumbil men om din granne tittar avundsjukt efter din bil så spär det på premiumeffekten.

Volvos nya modeller kan mycket väl kvala in som premium i många länder. För en köpare utan förutfattade meningar är det inga stora skillnader mellan BMW, Audi, Mercedes och Volvo om man inte tittar på de mest extrems modellerna och motorerna. I Sverige blir det lite svårare. Svårt att sticks ut med en V70 i Sverige och det lär bli likadant med V90 framöver.
av Jacobsson
#1166022
Intressant tanke med att premium kan skilja sig i olika länder.
För mig är premium också ganska enkelt.

Jag vill känna att det är ett problemfritt ägande, väldigt bra kommunikation från tillverkare och ÅF.
Jag vill också att Volvo i sin kommunikation ut mot marknaden stor för hög service, högt kundvärde och snygg, värdegrundande reklam.

Volvo har mycket av detta, jag tror dock inte att dom förmedlat sin nya strategi till sina ÅF. Som jag ser det lever inte ÅF generellt upp till min bild av premium. Jag har fått en bra kontakt med min ÅF, dom är helt ok men inte premium.
Vissa andra märken låter inte vissa ÅF sälja vissa bilar, dessa bilar får bara säljas av ÅF som hanterar det på ett visst sätt, jag säger inte att det är rätt men Volvo borde kommunicera ut sitt kundvärde och utbilda siba ÅF mer för att verkligen få till premiumkänslan.
Så för mig har premium väldigt lite med hur länge ett kugghjul håller, mer vad som händer när den inte håller och hur jag får information från tillverkaren under tiden.

Och, en säljare med näsan i vädret är inte premium, det är bara dumt.
Användarvisningsbild
av snepo
#1166025
Jacobsson skrev:Volvos nya satsning är som det skrivs om, en premiumsatsnong.
Roligt tycker jag som alltid haft ett svagt öga för Volvo sim märke men också gillat andra bilar som Exempelvis våra tyska bilar.
Sammanlagt har jag ägt många, väldigt många bilar. Ja så pass många att jag fått förklara mig för Skatteverket då dom undrat om jag bedriver en verksamhet som bilhandlare.

Nu har jag en mycket välutrustad XC90 T8 polestar. Jag förstår premiumtänket bakom deras nya modeller men frågan är vara, vad är premium?
Jag vill inte göra det enkelt och säga att tyskarna är facit för det tycker jag inte stämmer. Så vad är då premium om vi här på forumet får bestämma.
Vad är premium med Volvo idag, vad är verkligen inte premium?

Som exempel tar jag min nuvarande bilupplevelse.
Inför köpet fick jag mycket bra behandling av min säljare, såklart...
Även när pappret var kråkat och bilen på G fick jag bra och snabb hjälp vid frågor.
Både säljaren men även den som var leveransansvarig kände igen mig när jag var där och ställde frågor. Att personal lägger en på minnet och visar detta är för mig premium. Jag har blivit bjuden av ÅF till olika event där vissa har varit ganska exklusiva, det är premium (även om jag bara gått på ett)

När jag beställde Polestar hann dom inte med att regbesiktiga bilen utan gav mig numret till han som skulle göra jobbet, inte riktigt premium
Polestar emblemet hade dom inte på plats, det skulle ta en dag att få hem, jag hade bokat tiden för detta en vecka innan, inte premium
Jag tycker också att hanteringen av mjukvarans problem som ibland drabbat inte sköts premium av Volvo, idag kan information spridas snabbt och riktat, Volvo vet allt om min bil, jag har deras app, varför inte ge mig personlig information i min app, om min bil, det är för mig premium.

Jag har inte haft problem med bilen och har därför inte mycket erfarenhet av detta men tycker att premium för mig är både ÅF, Volvo och alla deras underentreprenörer hanterar sin del lite extra bra och med ett enormt kundfokuserat.

Hur upplever ni det?
Jag har haft 78 bilar sen 1980. Aldrig behövt förklara mig för skatteverket. Hur många har du haft? Kul att byta bil ofta,fast dyrt blir det
av Gorban
#1166026
snepo skrev:
Jacobsson skrev:Volvos nya satsning är som det skrivs om, en premiumsatsnong.
Roligt tycker jag som alltid haft ett svagt öga för Volvo sim märke men också gillat andra bilar som Exempelvis våra tyska bilar.
Sammanlagt har jag ägt många, väldigt många bilar. Ja så pass många att jag fått förklara mig för Skatteverket då dom undrat om jag bedriver en verksamhet som bilhandlare.

Nu har jag en mycket välutrustad XC90 T8 polestar. Jag förstår premiumtänket bakom deras nya modeller men frågan är vara, vad är premium?
Jag vill inte göra det enkelt och säga att tyskarna är facit för det tycker jag inte stämmer. Så vad är då premium om vi här på forumet får bestämma.
Vad är premium med Volvo idag, vad är verkligen inte premium?

Som exempel tar jag min nuvarande bilupplevelse.
Inför köpet fick jag mycket bra behandling av min säljare, såklart...
Även när pappret var kråkat och bilen på G fick jag bra och snabb hjälp vid frågor.
Både säljaren men även den som var leveransansvarig kände igen mig när jag var där och ställde frågor. Att personal lägger en på minnet och visar detta är för mig premium. Jag har blivit bjuden av ÅF till olika event där vissa har varit ganska exklusiva, det är premium (även om jag bara gått på ett)

När jag beställde Polestar hann dom inte med att regbesiktiga bilen utan gav mig numret till han som skulle göra jobbet, inte riktigt premium
Polestar emblemet hade dom inte på plats, det skulle ta en dag att få hem, jag hade bokat tiden för detta en vecka innan, inte premium
Jag tycker också att hanteringen av mjukvarans problem som ibland drabbat inte sköts premium av Volvo, idag kan information spridas snabbt och riktat, Volvo vet allt om min bil, jag har deras app, varför inte ge mig personlig information i min app, om min bil, det är för mig premium.

Jag har inte haft problem med bilen och har därför inte mycket erfarenhet av detta men tycker att premium för mig är både ÅF, Volvo och alla deras underentreprenörer hanterar sin del lite extra bra och med ett enormt kundfokuserat.

Hur upplever ni det?
Jag har haft 78 bilar sen 1980. Aldrig behövt förklara mig för skatteverket. Hur många har du haft? Kul att byta bil ofta,fast dyrt blir det
Jag antar att det är om man äger ett stort antal bilar samtidigt och kommer upp i ett visst antal affärer per år som Skatteverket lägger sig i. De kan kräva att man registrerar sig som bilhandlare.
av Jacobsson
#1166027
Haft 70, utöver de tjänstebilar jag kört och 1980 föddes jag..
Som värst hade jag 14 under ett år, då ofta flera på samma gång.
Ja dyrt var det och jag gick back såklart. Men målet var inte att tjäna pengar utan att det var kul att testa många olika bilar.
av AndS
#1166032
Premium är ett sätt att motivera oss att betala mera för en vara eller tjänst än vad det verkliga värdet kanske är, allt är subjektivt i betraktarens ögon. Finns inget som säger att produkten eller tjänsten har högre kvalité än motsvarande billigare produkt, ta t.ex. följande utifrån tidigare inlägg, citat; "högt kundvärde och snygg, värdegrundande reklam."
Finns en riktigt gammal låt där man sjunger "allt går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt".
Så i min subjektiva sinnesbild är det enbart ett sätt att försöka positionera en produkt för att kunna ta mera betalt.
Beteendemässigt så försöker vi hitta olika sätt att motivera olika saker, t.ex. bilar med höga priser där man faktiskt tycker att de kostar mycket, då kan det vara skönt att luta sig mot begreppet "premium", men även att man har råd att köpa "premium" som en statussymbol. Man lägger ett värde i ordet även om det i praktiken inte har så stor verklig betydelse, så i många fall är det mera en psykologisk faktor som kan få oss att må bra.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]