Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1165366
OK. Kan ju vara att systemet helt enkelt inte är särskilt bra på norska. Har du provat att välja en destination i Sverige istället för att se hur det funkar i det fallet?

Har för egen del testat tyska, franska och italienska destinationer förutom svenska och det har funkat bra för det mesta förutsatt att jag uttalar rätt.

Och med tanke på att du också stör dig på hur systemet pratar med dig, har du provat att byta till annat systemspråk? Jag kör i det fallet med engelska snarare än svenska bland annat därför att jag tycker den engelsktalande röst Volvo anlitat är behagligare.
av barcusmrandt
#1165368
andersuw skrev:OK. Kan ju vara att systemet helt enkelt inte är särskilt bra på norska. Har du provat att välja en destination i Sverige istället för att se hur det funkar i det fallet?

Har för egen del testat tyska, franska och italienska destinationer förutom svenska och det har funkat bra för det mesta förutsatt att jag uttalar rätt.

Och med tanke på att du också stör dig på hur systemet pratar med dig, har du provat att byta till annat systemspråk? Jag kör i det fallet med engelska snarare än svenska bland annat därför att jag tycker den engelsktalande röst Volvo anlitat är behagligare.
Får prova med annat språk ja, visste inte att man kunde ställa in det. Nu har jag ju inte fått min v90 än så får se hur det funkar out of the box med den. Det var för övrigt inte bara med navigationen, utan allt annat man ska kunna styra med rösten, ingenting funkade!
Användarvisningsbild
av olsin
#1191495
Jag tycker att röststyrningen på navigationen har sjangserat i och med uppdateringen i april och i går när jag gav kommandot "Kör hem" så fick jag vid första försöket "Ring *39172", vid andra försöket "Ring #5" och tredje gången gillt. Dialektmässigt är jag ganska utslätad då jag är uppvuxen i Norrland, bott i Stockholm i 13 år och numera bosatt i Skåne och arbetar i Danmark. Det enda som avslöjar min härkomst är tjocka "L", men i "kör hem" finns det inga tjocka "L" så jag tror att bilen har fått en vaxpropp i samband med uppdateringen.
av Jacobsson
#1191522
Jag tycker också det är över förväntat.
Den hajjar alla kommandon och även navi fungerar kanon med adresser osv.
men, det tog faktiskt lite tid innan vi blev sams, säkert några veckor av intensivt användande.
Användarvisningsbild
av Borlin
#1191565
Efter senaste uppdateringen funkar destinationer dåligt. Ger destination och får till svar "vad vill du göra?" eller "vill du spela xxx?". Så lagom kul när man har bilen full med folk. Knappar in destination numera.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]