Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av barcusmrandt
#1165304
Provkörde en xc90 igår, och testade röststyrning under ca en halvtimme. Inte en enda gång var systemet i närheten att förstå vad jag ville. Dessutom en elektrisk/robotaktig röst som låter helt förj****, som svarar. Ska tilläggas att detta är i Norge (jag snackar dock norska) så det kan ju hända systemet funkar bättre på andra språk, och förhoppningsvis funkar det bättre i v90 som jag beställt. Röststyrning brukar ju fungera sådär, men av alla system jag har provat sen typ 2006, så var det här det i särklass sämsta skiten jag varit med om Ni som har kört en stund nu, vad har ni för erfarenheter av detta?
av brynascalle
#1165313
På svenska funkar det faktiskt över förväntan. Det som jag haft svårast för är att ange destination. Det övriga som att ringa, styra värme etc funkar bra.
Klarar även de utländska kontakterna i telefonboken bra.
Till skillnad från din upplevelse måste jag säga att detta är den enda röststyrning hittills jag provat som gått att använda.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
av barcusmrandt
#1165314
brynascalle skrev:På svenska funkar det faktiskt över förväntan. Det som jag haft svårast för är att ange destination. Det övriga som att ringa, styra värme etc funkar bra.
Klarar även de utländska kontakterna i telefonboken bra.
Till skillnad från din upplevelse måste jag säga att detta är den enda röststyrning hittills jag provat som gått att använda.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Ok då satsar jag på att det är SBS som ligger bakom Bild men jag provade det ändå under ganska lång tid, och med tanke på Volvos marknadsföring om hur enkelt och intuitivt saker ska vara med sensus så kan man tycka att det inte ska ta en halvtimme att försöka förstå sig på, och ändå inte lyckas en enda gång! hur är rösten i svenska systemet? Robot?
Användarvisningsbild
av andreas 80
#1165319
Tyckte röststyrningen fungerade riktigt bra tills jag installerade den uppdatering som går att ladda ner på Volvos hemsida.
Nu har den väldigt svårt med destinationer för Navi.

Vet inte om man kan kalibrera systemet på något sätt.
av macattac
#1165334
Första röststyrningsprogrammet som funkar.

Har provat BMW (e61 o f11), MB eklass ((S212) och Audi (C6) o golf gte. Sugigt i alla. I denna funkar allt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av andersuw
#1165335
Tycker det funkar rätt väl med navidestinationer på min V70 -15 och det borde ju rimligen inte vara sämre på någon nyare bil än den. Dock är det viktigt att tala tydligt (artikulera väl) och, om man matar in under körning, också ganska högt (för att hjälpa systemet skilja rösten från diverse buller). När det gäller utländska destinationer är det också viktigt att uttala dem helt korrekt på landets eget språk. Gäller det t.ex. en destination i Italien måste man uttala precis som en italienare. Annars funkar det inte alls. Om nu TS inte uttalar norska orts- och gatunamn precis som en norrman kan det vara där skon klämmer.
av troubleshooter
#1165337
Jag har bara provat att styra en del saker i bilen med röstkommandon som att byta media, byta radiokanal, höja /sänka temperaturen, men upplever inga problem med de delarna, det enda jobbiga är att man måst eha lista framför sig med alla kommandon :roll: , i alla fall i början.....
av barcusmrandt
#1165342
andersuw skrev:Tycker det funkar rätt väl med navidestinationer på min V70 -15 och det borde ju rimligen inte vara sämre på någon nyare bil än den. Dock är det viktigt att tala tydligt (artikulera väl) och, om man matar in under körning, också ganska högt (för att hjälpa systemet skilja rösten från diverse buller). När det gäller utländska destinationer är det också viktigt att uttala dem helt korrekt på landets eget språk. Gäller det t.ex. en destination i Italien måste man uttala precis som en italienare. Annars funkar det inte alls. Om nu TS inte uttalar norska orts- och gatunamn precis som en norrman kan det vara där skon klämmer.
Perfekt norska Bild systemet fattade ingenting oavsett vad jag bad om. I vissa fall står det ju till och med på skärmen vilka kommandon du kan välja mellan, inte ens här prickade den rätt någon av gångerna. Systemet verkade väldigt ivrig över att stänga av fläkten, vilket det gjorde i kanske 40% av tillfällena, när jag bad om nånting helt annat Bild
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]