Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sleeper
#1162650
Har några märken i min standard inscription-ratt och hade tänkt byta ut den i samband med bilköpet. Tanken var att då också byta till en sportratt, vilken jag tycker är skönare. Vid tillfället gick det inte att kombinera sportratt med rattvärme och det hela lades på is.

Vet någon om det numera går att kombinera sportratt med rattvärme?
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1162657
Jag har beställt sportratt med rattvärme och paddlar så det är fullt möjligt.
Tillbehörskatalogen framgår detta:

http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 91517/2017

Får inte länken att fungera, använd copy/paste
Senast redigerad av 5 Hanzon, redigerad totalt 0 gång.
av barcusmrandt
#1162662
Jag har beställt sportratt med värme och paddlar. Så det går. Frågan är nog mer om det går att byta från en typ av ratt till en annan. Rattar idag är ju kodade till bilens system på nåt vänster så det kan ju hända det blir svårt.
av barcusmrandt
#1162673
Sleeper skrev:Har några märken i min standard inscription-ratt och hade tänkt byta ut den i samband med bilköpet. Tanken var att då också byta till en sportratt, vilken jag tycker är skönare. Vid tillfället gick det inte att kombinera sportratt med rattvärme och det hela lades på is.

Vet någon om det numera går att kombinera sportratt med rattvärme?
Hur har du lyckats få märken o den förresten?
av andersuw
#1162692
barcusmrandt skrev:Jag har beställt sportratt med värme och paddlar. Så det går. Frågan är nog mer om det går att byta från en typ av ratt till en annan. Rattar idag är ju kodade till bilens system på nåt vänster så det kan ju hända det blir svårt.
Om inte Volvo hittat på något nytt med rattarna på just nya 90-serien är elektroniken i ratten inte "kodad" till den enskilda bilen. Så vitt jag vet sitter det ingen styrenhet med särskild för bilen utformad mjukvara i själva ratten. Knapparna skickar signaler som är desamma oavsett i vilken bil ratten sitter. Alltså bör det gå alldeles utmärkt att byta. Jag har själv bytt ratt på min 02:a (från den fyrekrade "bussratt" som satt där original till treekrad sportratt), vilket också innebar byte av krockkudde och alla knappar med åtföljande elektronik i ratten, och det gick helt problemfritt.

Däremot får man kanske se upp lite om man tänker sig att lägga till vissa rattfunktioner. Det är inte säkert att alla funktioner, såsom rattvärme och växlingspaddlar, går att få till alla rattar. Sedan kan dessa funktioner även kräva ingrepp utöver själva rattbytet. Rattvärme fordrar exempelvis en styrenhet som inte sitter i själva ratten. I vart fall är det så på V70.
av Gorban
#1162758
Är det samma airbag? En del bilmärken har olika storlek på airbagen mellan olika rattar och då blir det väldigt dyrt att byta ratt.
av andersuw
#1162771
Det kan vara samma airbag men paketeringen är inte densamma på olika rattar. Behöver man byta airbag när man byter ratt, vilket är det normala om ratten inte bara är ytligt annorlunda (trä istället för läder i kransen etc.) blir det svindyrt om man skall köpa nytt. Begagnathandel med airbags är mer eller mindre direkt förbjuden (en grå marknad finns dock). Men skall man köpa en helt ny kudde legalt blir det dyrt. Räkna med minst 6000 för bara kudden, troligen mer i dagsläget.

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]

Som Totte säger är det sannolikt den sen[…]

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförs[…]

Byta IAM i Volvo v50 -07

Hej ! Sitter en begagnad IAM i bilen som få[…]