Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
#1165773
Lite tråkigt att vridet ligger så lågt. Med tanke på att det är lite glädje siffror på både original och optimerad. Polestar ger 500Nm så är inte 530Nm uppblåsta särskilt mycket mer.
av KarlssonsVolvo
#1165783
Perra83 skrev:Lite tråkigt att vridet ligger så lågt. Med tanke på att det är lite glädje siffror på både original och optimerad. Polestar ger 500Nm så är inte 530Nm uppblåsta särskilt mycket mer.
Kan vara så att växellådan inte pallar så pass mycket så dom lägger sig safe så det ska hålla, en tanke bara.

Det som är ett stort minus är att det ska trimmas hos bsr i Växjö, funkar inte med ppc3 dosa.
Användarvisningsbild
av Derank
#1165836
KarlssonsVolvo skrev:
Perra83 skrev:Lite tråkigt att vridet ligger så lågt. Med tanke på att det är lite glädje siffror på både original och optimerad. Polestar ger 500Nm så är inte 530Nm uppblåsta särskilt mycket mer.
Kan vara så att växellådan inte pallar så pass mycket så dom lägger sig safe så det ska hålla, en tanke bara.

Det som är ett stort minus är att det ska trimmas hos bsr i Växjö, funkar inte med ppc3 dosa.
Sedan får du garanterat göra ett återbesök ochså efter nästa service.

Var nyss in och serva min 2016 xc60 och de skrev över filen direkt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1165845
AndS skrev:Jag gissar på att nivåerna som du kan få i Polestar är utifrån att de inte kan gå längre än att man behåller bilens typuppgifter och utifrån det kunna registreringsbesikta bilen utan förändra utsläppsnivåer.
Så typar Volvo en D3 med viss utsläppsnivå så är det begränsningen. Så även om det är samma motor i grunden men att de typats med olika värden så kan det ge olika effektvärden vad man kan erbjuda, finns lite om det i andra trådar.

Så det är nog inte längre så mycket av vad motor klarar av eller marknadspositionering för Volvo/Polestar.
Motorn typas vid körning i EU-körcyckel. Där kör man extremt försiktigt och utnyttar väl inte mer än 30% av motorn effekt när man accar till 100 på typ 22 sekunder. Så rör du bara inte mappen under 30% gaspådrag så är bilen fortfarande ok enligt certifieringen.

Om du ändrar i mappen vid fullgas så du får 100 hk mer och 10 ggr så stora utsläpp så spelar det ingen roll alls för det finns inga fullgasmoment med i körcycvkeln för typning.
av KarlssonsVolvo
#1165847
Derank skrev:
KarlssonsVolvo skrev:
Perra83 skrev:Lite tråkigt att vridet ligger så lågt. Med tanke på att det är lite glädje siffror på både original och optimerad. Polestar ger 500Nm så är inte 530Nm uppblåsta särskilt mycket mer.
Kan vara så att växellådan inte pallar så pass mycket så dom lägger sig safe så det ska hålla, en tanke bara.

Det som är ett stort minus är att det ska trimmas hos bsr i Växjö, funkar inte med ppc3 dosa.
Sedan får du garanterat göra ett återbesök ochså efter nästa service.

Var nyss in och serva min 2016 xc60 och de skrev över filen direkt.
Exakt så tänkte jag med, dock är de gratis att ladda in igen. Men det är lite långt till Växjö från sthlm, om bsr stockholm kommer kunna utföra detta så är jag helt klart intresserad.
Annars känns det dumt tycker ja, hade hoppats att det fungerade som idag med ppc3 dosan.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1165852
kmi skrev:Skumt att D4 får mere vrid jmf. med bdr trimmad D5

D4:
282HP
533NM

D5:
290HP
530NM

Göranson skrev:D4... :shock: https://sv.bsr.se/trimsatser/t/3378/vol ... 7-d4204t14
Kolla momentkurvorna så ser man att karaktären är helt annorlunda, D5 ger kraft betydligt tidigare än D4 men orkar inte hålla kvar den på högre varv.

.
av UMK
#1167489
Idag var jag förbi BSR och trimmade min Volvo v90 D5. Positivt överraskad över resultatet.
Drog i snitt 0,6 vägen hem och då låg jag mellan 120-140 nästa hela vägen. Vägen till BSR snittade jag 7,4.
Gasresponsen mellan 80-140km/h är riktigt bra jag är riktigt nöjd. Nu blev familjepulkan lite trevligare att köra :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]