Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PeterHappy
#1164649
Är det någon som vet om motor och växellåda i V90 D3 AWD är identisk med V90 D4 AWD? Vad jag förstått är D3:an endast nermappad. I så fall borde man få 270hk i D3:an vilket jag tycker är ok. Är det samma 8-växlade låda i XC60:n som vi har i V90:n?
av Mike68
#1164663
Dieselkraft har ju för D3, D3 AWD och D4.
Det skiljer mellan alla tre så det är säkert inte xakt samma turbo i D3 AWD som D4 men det är nästan samma effekt som D4 man får. D3 däremot ger betydligt lägre effekt och vridmoment.
av UMK
#1164726
PeterHappy skrev:Är det någon som vet om motor och växellåda i V90 D3 AWD är identisk med V90 D4 AWD? Vad jag förstått är D3:an endast nermappad. I så fall borde man få 270hk i D3:an vilket jag tycker är ok. Är det samma 8-växlade låda i XC60:n som vi har i V90:n?

Du kommer aldrig få ut 270 i din D3:a.
av PeterHappy
#1164732
Nja, det är möjligt, men D3 AWD och D4 har samma motorbeteckning med dubbelturbo och samma automatlåda. D3:an däremot har endast enkelturbo. Tittar man på XC60 D4 med VEA-motorn ger den 270hk. ( http://sv.bsr.se/trimsatser/t/3170/volv ... 7-d4204t14 ).
Den gamla motorn (2,4D) verkar endast vara ommappad då både D3 (163hk) och D4 (181hk) ger 282hk.
D3 ( http://sv.bsr.se/trimsatser/t/3248/volv ... -2012-2017 )
D4 ( http://sv.bsr.se/trimsatser/t/3254/volv ... -2014-2016 )
Möjligt man hoppas för mycket, men det hade varit trevligt. :)
av Mike68
#1164735
UMK skrev:
PeterHappy skrev:Är det någon som vet om motor och växellåda i V90 D3 AWD är identisk med V90 D4 AWD? Vad jag förstått är D3:an endast nermappad. I så fall borde man få 270hk i D3:an vilket jag tycker är ok. Är det samma 8-växlade låda i XC60:n som vi har i V90:n?

Du kommer aldrig få ut 270 i din D3:a.
D3 har enkelturbo D3 AWD och D4 dubbelturbo.
Inte exakt samma turbon kanske men skillnaden mellan trimmad D3 AWD och D4 är betydligt mindre än mellan D3 och D3 AWD.
http://www.dieselkraft.se/chiptrim/Volv ... 1#63;618;0

Trimmad:
D3 188hk 390Nm
D3 AWD 210hk 450Nm
D4 235hk 490Nm
av JLS
#1164883
BSR:s hemsida är lite otydlig med olika motorer och modeller, men jag har fått bekräftat att jag får 250 eller 270 hk (beroende på trimversion) i min D4204T4 motor. Alltså den motorn som bl.a. sitter i V90D3 awd. Det är alltså en helt annan motor än den som sitter i V90D3. Det som skiljer är kraftigare vevstakar och kolvar, balansaxlar och dubbla turbo. Det är med andra ord en nedmappad D4 motor.

Vill även påminna om skillnaden mellan BSR och Dieselkraft. (Finns ju fler företag med dessa bägge tekniker)
Dieselkraft använder en box som kopplas in mellan spridarna och bilens egen dator. Boxen manipulerar signalerna och lurar bilen att öka insprutningstiden/bränslemängden. Dessvärre så luras även många andra av bilens funktioner. Det är t.ex. vridmomentsbegränsningen som original går in vid vissa varvtal, växlar och växlingspunkter. Dessa funktioner är viktiga för hela drivlinan men även för komfort och körbarhet. Även färddatorn påverkas eftersom det sprutas in mer drivmedel än vad datorn "tror". Därför upplevs en boxtrimmad bil som bränslesnålare än original. Tro inte att någon bil drar mindre trimmad än vad den gjorde innan. Denna metod ger troligen ökade NOx utsläpp jämfört original.

BSR byter ut bilens originalprogramvara till en trimversion. Då kan man på samma sätt som i original styra bl.a. laddtryck, insprut/bränslemängd och i bensinare även tändning. Effekt/vridmoment anpassas efter varvtal och växellådan. Det ger en större säkerhet bättre komfort/körbarhet. Det går även att styra funktioner som elfläktar mm. Färddatorn påverkas inte. NOx påverkas mindre än ovan, men ökad utnyttjad effekt ger högre bränsleförbrukning och CO2 utsläpp.
En trimmad motor kommer antagligen minska de förhoppningsvis stora säkerhets marginalerna och långa livslängd som en orginalmotor har. Hur mycket är nog mer beroende på föraren än på trimmet.
av Jacobsson
#1164887
Hur är polestar i förhållande till dessa två exempel?
av JLS
#1164914
Jacobsson skrev:Hur är polestar i förhållande till dessa två exempel?
Polestar byter precis som BSR ut hela programvaran. Polestar erbjuder ju en lägre effektökning jämfört med BSR, men det beror väl i första hand på att Volvo inte vill saluföra något som gör din D3 awd till en D4+.
Det Polestar satsar på, och antaligen är bäst av alla på, är körbarhet och "sportigare upplevelse" genom att ändra respons i gaspedal och med justerade växlingspunkter/karaktär i automatlådan. Polestar är med 100% säkerhet helt integrerad i bilen. Dessutom helt ärlig och laglig. (Efter reg. besiktning)

Det BSR för övrigt också gör, som inte Polestar eller någon box leverantör gör, är att även flytta toppfartspärren till 250km/h
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]