Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jacobsson
#1161300
En vän med en Tesla fick det dom uppdatering till sin bil.
Han kan hoppa ut utanför porten och så drar bilen iväg och letar parkering!
Jävligt nice, men har inte sett det på riktigt än..
av Xanthopteryx
#1161313
Jacobsson skrev:En vän med en Tesla fick det dom uppdatering till sin bil.
Han kan hoppa ut utanför porten och så drar bilen iväg och letar parkering!
Jävligt nice, men har inte sett det på riktigt än..
Du får filma det sedan =)
av troubleshooter
#1161333
Reser ju definitivt en ansvarsfråga, vem är ansvarig om bilen kör på någon/något om ingen kör den? Hela den frågan kommer vändas ut och in på när de första olyckorna trillar in.....Antar att inget kommer hända i regelverket förrän vi se olyckor......
Användarvisningsbild
av Derank
#1161335
ja, den ger sig ju knappast ut i trafiken som artikeln får det att låta som, då är det ju totalstopp. Det såg ju allt annat än säkert ut.

Lite fantasi och tro att bilen kan dra iväg och leta parkering runt halva stan och sedan komma tillbaka när du handlat klart. Då kan jag ju i princip gå på krogen och låta bilen köra mig hem, den letar ju en parkering
Senast redigerad av 1 Derank, redigerad totalt 0 gånger.
av troubleshooter
#1161341
Exyzäta skrev:
troubleshooter skrev:Reser ju definitivt en ansvarsfråga, vem är ansvarig om bilen kör på någon/något om ingen kör den? Hela den frågan kommer vändas ut och in på när de första olyckorna trillar in.....Antar att inget kommer hända i regelverket förrän vi se olyckor......
Så här menar du? http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/volvo- ... -1.4211205
Den hade jag missat 8) , nu känns det ju i det där fallet lite som att Volvon blivit påkörd från sidan, så utgången hade nog blivit detsamma oavsett. Det vill säga om inte den bilen som körde på Volvon skulle ha varit en självkörande bil också för då hade det självklart inte hänt :wink:
av Jacobsson
#1161375
Jag tror i alla fall det här kommer bli riktigt bra i framtiden!
av AndS
#1161395
Kommer säkert i någon form, men först måste lagstiftningen ändras utifrån vem som är ansvarig gällande förarlös bil.
Systemet måste utvecklas, t.ex. parkeringar som inte är tillåtna (handikapp, hyrda, etc), parkeringar med olika förutsättningar i samma område (olika avgifter). Så även parkeringsplatserna måste göras om och anpassas efter de här bilarna. Och framför allt kombinationen förarlös bil och förarstyrda bilar, i trafiken finns ett samspel där vi i många trafiksituationer gör bedömningar och även har ögonkontakt med andra förare.
Rent tekniskt inte så stora problem.
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]