Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1161178
Robbi skrev:
macattac skrev:Du kan tvätta bilen dag 1 om du vill. För jag förutsätter att du bara tvättar för hand ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Japp, när är lacken torr nog för maskin?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Såg någonstans (instruktinsboken?) att det var bra att undvika maskintvätt något halvår tror jag. Kolla om det inte står däri, under vård?
#1161191
Maskintvätt utan borstar (med högtryck) är ok från dag 1.

Maskintvätt med borstar kommer i princip alltid repa en lack, oavsett tvättprogram, ålder och lackskydd.
Men det går fint att repa en bil med en slarvig handtvätt också, så det är inte automatiskt bättre.
#1161198
När jag köper en ny bil skulle jag bara applicera sprayvaxet från Bollnäs bilvård, som jag ser det finns det absolut ingen anledning att maskinpolera en nästan ny bil.
Att bara tvätta och lägga på vaxet tror jag blir riktigt bra under flera år.
#1161200
valln skrev:När jag köper en ny bil skulle jag bara applicera sprayvaxet från Bollnäs bilvård, som jag ser det finns det absolut ingen anledning att maskinpolera en nästan ny bil.
Att bara tvätta och lägga på vaxet tror jag blir riktigt bra under flera år.
Vilket tänker du på?
Har du själv testat och hur fungerar det?

Har en ny bil på jäsning till efter sommaren så har börjat fundera på hur man bäst skall göra initialt.
#1161273
Nä, jag tror inte det är rekommenderat av Volvo, vad det nu spelar för roll....
Alltså det är något som man lägger på efter tvätt.
Sedan kan man fundera på vad en lack normalt utsätts för ex. salt, försurande ämnen, spolarvätska, div avfettning, bensinrester osv..

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]