Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#1160544
auto motor & sport (tyska) har flera gånger lyft fram att D5 VEA har problem med utsläpp. En XC90 D5 de testade nyligen hade mycket höga utsläpp:
http://www.auto-motor-und-sport.de/test ... 54994.html

Nu idag såg jag att Volvo V90 D5 hamnat på smutslistan (en stjärna av fem) tillsammans med några andra bilar här:
http://www.autobild.de/bilder/adac-ecot ... html#bild1

Kan det va så att det krävs AdBlue för att det ska funka bra och/eller att den lilla motorn i Volvon blir stressad vid verklig körning?
Per
av Umbriel
#1160583
Det kan nog vara så att AdBlue gör susen ja.
Mercedes E-klass (också med "liten" 4-cylindrig 2-liters diesel) klarar sig väldigt mycket bättre i den där testen...
av guldbajare
#1160595
Enligt utbildningen för xc60 som säljare genomgick på bla arlanda höromveckan framkom att vea d5 kommer få adBlue. När sas inte dock. Troligen kommer även dieselmotorerna under d5 få adBlue men d5 är först ut.

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
av Gorban
#1160604
Jag hade AdBlue i min senaste BMW 520d xDrive. Ett himla meck. Tankade grispiss vid pumpen på Statoil men den var gjord för lastbilar så man fick fylla så långsamt man kunde och ändå rann det lite längs med sidan på bilen. Det var svårt att få tag på AdBlue i dunk till billigt pris.

När jag lämnade in bilen på BMW för att fylla på så tog mekanikern och hällde i tio enlitersflaskor till en kostnad över tusenlappen. Det gjorde jag sedan aldrig om.
av perhall
#1160623
Inte på min A6 men på nyare (sena MY16 + MY17) är "bulten" ersatt av skruvkork. Man kan dock köpa 10 l för 89,- på vissa ställen. Men mek, ja, renare avgaser, ja...
av Jonathan81
#1160629
perhall skrev:Inte på min A6 men på nyare (sena MY16 + MY17) är "bulten" ersatt av skruvkork. Man kan dock köpa 10 l för 89,- på vissa ställen. Men mek, ja, renare avgaser, ja...
Bensin.... JA
Användarvisningsbild
av paso
#1160632
Finns numera på pumpar anpassade till personbilar på vissa Cirkle k och OKQ8, kanske även på andra stället. Sist jag fyllde i Audi A4 kostade det 6,95 kr/ litern. Åtgång strax under litern per 1000 km för en 3,0 V6.
Användarvisningsbild
av paso
#1160748
Att fylla AdBlue med 1 liters flaska för 129 kr / st som de kostar med speciella pipen för att inte spilla utanför vid fyllning är väldigt dyrt.Tyvärr så är inte personbilsanpassade pumpar så vanliga ännu med det kommer förhoppningsvis.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]