Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#1160767
paso skrev:Finns numera på pumpar anpassade till personbilar på vissa Cirkle k och OKQ8, kanske även på andra stället. Sist jag fyllde i Audi A4 kostade det 6,95 kr/ litern. Åtgång strax under litern per 1000 km för en 3,0 V6.
Är du säker på Cirkle K? För några veckor sen gjorde jag nämligen en räd och ringde runt till alla som var angivna med AdBlue på sträckan Stockholm-Jönköping. Men ingen hade det, jag både ringde och var inne och pratade. Bara till lastbilar. Sen ringde jag HQ och de sa att det inte finns några... än...
PH
av perhall
#1160768
Jonathan81 skrev:
perhall skrev:Inte på min A6 men på nyare (sena MY16 + MY17) är "bulten" ersatt av skruvkork. Man kan dock köpa 10 l för 89,- på vissa ställen. Men mek, ja, renare avgaser, ja...
Bensin.... JA
Nu fattar jag inte...
av Xanthopteryx
#1160789
paso skrev:Att fylla AdBlue med 1 liters flaska för 129 kr / st som de kostar med speciella pipen för att inte spilla utanför vid fyllning är väldigt dyrt.Tyvärr så är inte personbilsanpassade pumpar så vanliga ännu med det kommer förhoppningsvis.
Fyll en stor dunk på en lastbilsmack och slatta över i en specialflaska? Borde väl fungera?
av Gorban
#1160815
Sleeper skrev:Pratar ni verkligen såhär mycket om priset för AdBlue? Prutar ni på luncherna också eller?
Det är väl snarare tillgängligheten som diskuteras. Och det faktum att om AdBlue kostar runt sex spänn vid lastbilspumpen så vill man inte betala 129 kr för en enlitersflaska. En AdBlue-tank rymmer ca 15 liter. Kör man många mil per år så måste man fylla på AdBlue 2-3 gånger om året.
Användarvisningsbild
av EjS
#1160847
Om man använder add blue så kan man köra med hur stora nox värden som helst = högre max tryck i förbränningen = mer max effekt och moment.
Så ska det ju bli roligt att åka diesel med 300 hk i en 2 L 4 cyl.
Infrastrukturen ska nog komma finnas.
I min nuvarande bensinbil betalar jag 1000 dkk i månaden i vägskatt i danmark för att den drar 1.2 L officielt. Jag kan tanka mycket add blue för det priset om bara motorn är lika rolig som min bensin!


Sent from my iPhone using Tapatalk
av troubleshooter
#1160950
Har egentligen inget problem med Adblue som tillsats, men tycker att de ska göra tanken stor nog så att det är räcker att verkstaden fyller på vid varje servicetillfälle så att jag inte behöver tänka på det. Det var något som fanns med som en punkt när jag tittade/beställde bil, hade i och för sig inte varit någon dealbreaker i sig men skönt att Volvo inte använt sig av det ännu, då tar det några år innan jag behöver råka ut för det 8)
Öppna bilen

Lite lustigt, har precis samma problem nu när[…]

Kollat säkringarna under handskfacket? :[…]

Jag har fått samma problem med min XC70 fr&a[…]

Startmotor byte

Det är möjligt att dem gör, vill he[…]