Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
#1160903
Derank skrev:ja, en höjning på 700sek är jag rätt så övertygad om att de flesta struntar fullständigt i och alla har råd, garanterat.
Ja alla har såklart råd. Men skattehöjningar på 50-100% är inte kul. Hade ja haft den löneökningen så okej.
Det är liksom inte EN skatt som höjs varje år utan typ alla. Det blir inga pengar på var månad men på ett år blir det mycket.
I takt med att elpriset sjunker ökar något annat på elräkningen.
Nu minns jag inte vad det var som ökade men en energiskatt kan ja tro och det skulle motsvara 1000-1500kr mer per år för medelhushållet. För mig blir det en ökning med nästan 10%. Så där håller det på.
av Mwi
#1160906
Detta är en ren skattehöjning det har inget med någon omtanke om miljön att göra, om det fanns några seriösa tankar så borde politikerna titta på vad vi äter. Köttproduktionen står för lika mycket utsläpp som transporter står för, kanske man skall beskatta restauranger efter deras menyer istället eller införa hamburgarfria-zoner i städerna?
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/kot ... ransporter
Så här mycket bil kan ni köra varje år beroende på vilket kött ni väljer att äta, utan att behöva ha dåligt samvete.
http://pejl.svt.se/kottkalkylator/
#1160913
Det är väl ingen här som på allvar tror att skattehöjningar med miljöskäl som motivering är annat än just ett motiv som låter bra?
Jag kan här och nu lova att den dag som bilen blir helt miljöneutral kommer den att straffbeskattas med några nya eleganta skäl, gäller förstås inte bara transportsektorn, energin likaså.
Om alla kan skapa sin egen el via t.ex. solen (ja, jag vet, utopi idag men kanske så småningom, vilket jag som inbiten förespråkare för solenergi hoppas på) så kommer garanterat statsbyråkratin att hitta sätt att straffskatta även den, lita på det!

Kanske off-topic detta, men pratar vi skatt så blir det politik...

Mike
av andersuw
#1160917
patnil68 skrev:Citat från regeringens promemoria s.46;
"Förslaget i avsnitt 4.2 i fråga om att omarbeta
bränslefaktorn till ett bränsletillägg innebär att alla dieseldrivna fordon
med koldioxidutsläpp i gram per kilometer mellan 39 och 186 får höjd
fordonskatt medan övriga får sänkt fordonsskatt. Förslaget innebär också
att samtliga dieseldrivna fordon i det koldioxidbaserade systemet för
fordonsskatt kommer att beskattas utifrån dess koldioxidutsläpp.
Höjningen i det koldioxidbaserade systemet för fordonsskatt är som
högst för dieseldrivna fordon med utsläpp på 111 gram koldioxid per
kilometer. Förslaget i promemorian innebär för ett sådant fordon en
höjning med knappt 1 300 kronor per år. "
Då har de i alla fall tänkt på saken. Jag hoppades och trodde att det var ett misstag. ;-) Någon motivering till varför snåla dieslar skall få större skattehöjning än mindre snåla kan jag dock inte se i texten.
av andersuw
#1160934
Mwi skrev:Detta är en ren skattehöjning det har inget med någon omtanke om miljön att göra, om det fanns några seriösa tankar så borde politikerna titta på vad vi äter. Köttproduktionen står för lika mycket utsläpp som transporter står för, kanske man skall beskatta restauranger efter deras menyer istället eller införa hamburgarfria-zoner i städerna?
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/kot ... ransporter
Så här mycket bil kan ni köra varje år beroende på vilket kött ni väljer att äta, utan att behöva ha dåligt samvete.
http://pejl.svt.se/kottkalkylator/
Att man inte gör något åt ett problem är knappast ett hållbart argument för att låta bil att angripa ett annat. Och påståendet att förslaget inte har något med omtanke om miljön att göra faller förstås på sin egen orimlighet. Om så var fallet skulle det ju exempelvis knappast vara aktuellt att dela ut bonus till särskilt bränslesnåla bilar. Därmed inte sagt att förslaget som sådant på något sätt är oomtvistligt.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
#1160935
Perra83 skrev:Snacket om globala temperaturhöjningar på flera grader är bara ren J..la lögn! Lite mer koldioxid gör bara att jordbruket fungerar bättre.
Vilket bra skäl kan du ge oss för att vi skall bry oss om vad just du anser om växthuseffekten och dess inverkan på klimatförändringarna?
Användarvisningsbild
av Perra83
#1160941
andersuw skrev:
Perra83 skrev:Snacket om globala temperaturhöjningar på flera grader är bara ren J..la lögn! Lite mer koldioxid gör bara att jordbruket fungerar bättre.
Vilket bra skäl kan du ge oss för att vi skall bry oss om vad just du anser om växthuseffekten och dess inverkan på klimatförändringarna?
Vilka klimatförändringar ser du? Och vad blir bättre av en höjd skatt?
Användarvisningsbild
av Robbi
#1160952
andersuw skrev:
Perra83 skrev:Snacket om globala temperaturhöjningar på flera grader är bara ren J..la lögn! Lite mer koldioxid gör bara att jordbruket fungerar bättre.
Vilket bra skäl kan du ge oss för att vi skall bry oss om vad just du anser om växthuseffekten och dess inverkan på klimatförändringarna?
Precis...en åsikt är fritt att ha men vi diskuterar bilar med en viss faktagrund.
av Mwi
#1160986
andersuw skrev:Att man inte gör något åt ett problem är knappast ett hållbart argument för att låta bil att angripa ett annat. Och påståendet att förslaget inte har något med omtanke om miljön att göra faller förstås på sin egen orimlighet. Om så var fallet skulle det ju exempelvis knappast vara aktuellt att dela ut bonus till särskilt bränslesnåla bilar. Därmed inte sagt att förslaget som sådant på något sätt är oomtvistligt.
Du kan ju söka på nätet mp+taxi, där finns ingen omtanke om miljön, det är bara egen bekvämlighet som gäller. Detta är bara för att han med kolbiten skall ha en "politiskseger" att visa upp.Du kan ju fundera på vad mp tycker om en stor grupp invånare i Sverige, är man vit, man, heterosexuell och medelålders så är man ett miljösvin sök bara på Åsa Romsons uttalande i Almedalen 2014. Miljöpartiet är Sveriges motsvarighet till Röda khmererna i Kambodja.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]