Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johannnes
#1160439
Sleeper skrev:Johannes: 20", 21" och 22" är alla 275:or. Så valet att prioritera utseende framför väggrepp blir relevant först när du överstiger 19" och går du fåfängans väg kan du ju lika gärna gå all in, det halkar inte mer ändå:).

Jacobsson: Du har en T8. Flaggskeppet av Volvos flaggskepp. Är det verkligen rimligt med mellanmjölkhjul på en sådan? ;)

Instämmer med dig att det spelar ingen roll eftersom bredden är densamma för 20-22".
Dock är min ända farhåga att det kanske blir för stötigt!? Vad tycker ni som körde 22" på vintern, var komforten ok? Kan det vara så att luftfjädringen tar bort mycket av det dåliga väglaget?
av Johannnes
#1161110
EjS skrev:Om man höjer fjedringen går det ju bra med 30" om man är jättefåfänglig.

Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det går säkert med ännu högre också om man vill.

Har insett att 275/35 R22 som volvo har som original dimension på sommardäck inte finns i vinterdäck. Måste gå upp till 275/40 R22 för att hitta den dimensionen. Så det är inte säkert det blir 22", hade dock velat ha den storleken.
av Johannnes
#1202082
Johannnes skrev:
EjS skrev:Om man höjer fjedringen går det ju bra med 30" om man är jättefåfänglig.

Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det går säkert med ännu högre också om man vill.

Har insett att 275/35 R22 som volvo har som original dimension på sommardäck inte finns i vinterdäck. Måste gå upp till 275/40 R22 för att hitta den dimensionen. Så det är inte säkert det blir 22", hade dock velat ha den storleken.

Bumpar tråden igen.
Är det någon med erfarenhet av att ha vinterdäck på 22" R design? Vad valde ni för dimension då?
Jag är ute efter dubbat vinterdäck och då finns det än idag inget i 275/35 R22. Vad tror ni om 275/40 R22?
av Malmstroem
#1202085
Jag valde 18" vinterdäck. Dels är de smalare vilket är en fördel. Däcksidan är också högre, vilket gör det lättare för däcket att behålla greppet. Det är därmed inte korrekt att säga att 22", 21" och 20" har samma grepp, eftersom de är lika breda.

Med lägre profil så får du bättre styrrespons. Du får också ett som har svårare att anpassa sig mot underlaget och därmed ger sämre fäste. Det är inte utan orsak som rallybilarna på vintern ofta har 85 profil.

Visst är det snyggare med lägre profil, men för mig räcker det gott med 20" på sommaren och 18" på vintern. Lyckligtvis är det fritt fram att skaffa 22" om man tycker det är bättre. :wink:
av Johannnes
#1202532
Malmstroem skrev:Jag valde 18" vinterdäck. Dels är de smalare vilket är en fördel. Däcksidan är också högre, vilket gör det lättare för däcket att behålla greppet. Det är därmed inte korrekt att säga att 22", 21" och 20" har samma grepp, eftersom de är lika breda.

Med lägre profil så får du bättre styrrespons. Du får också ett som har svårare att anpassa sig mot underlaget och därmed ger sämre fäste. Det är inte utan orsak som rallybilarna på vintern ofta har 85 profil.

Visst är det snyggare med lägre profil, men för mig räcker det gott med 20" på sommaren och 18" på vintern. Lyckligtvis är det fritt fram att skaffa 22" om man tycker det är bättre. :wink:
Tack för dina synpunkter, men jag skulle gärna veta av folk som valt eller själva kanske kör på vinter på 22".

Är det ingen som har det (även om det är inte många i Sverige)?
av Jacobsson
#1202801
Jag har 19 eller 20, kommer inte ihåg vilket.
Under en vecka hade jag en hyrbil på 22 vinter dubb. Tror till och med det var en R.
Jag la inte på minnet vilket gummi det var eller om bilen hade luftfjädring (som min T8 inscription har)
Jag kommer ihåg att det var en fröjd att få tillbaka min, lite för stökigheten men främst för fästet som jag upplevde bättre på min som dessutom är dubbfri.
Har inte gjort nån djupare analys och antar att det kan bero på många saker men det var i alla fall min upplevelse.
av Johannnes
#1202814
Jacobsson skrev:Jag har 19 eller 20, kommer inte ihåg vilket.
Under en vecka hade jag en hyrbil på 22 vinter dubb. Tror till och med det var en R.
Jag la inte på minnet vilket gummi det var eller om bilen hade luftfjädring (som min T8 inscription har)
Jag kommer ihåg att det var en fröjd att få tillbaka min, lite för stökigheten men främst för fästet som jag upplevde bättre på min som dessutom är dubbfri.
Har inte gjort nån djupare analys och antar att det kan bero på många saker men det var i alla fall min upplevelse.

Tack för infot, men var det xc90 hyrbil du hade? Om du har 20" så är det så att du också har 275 profil som det även är på 22".
av Jacobsson
#1202848
Det var en lånebil från Bilia så därav modell och utrustning.
Jag kommer i ärlighetens namn inte ihåg vad jag har för vinterskor.
Men snart är det väl dags att boka tid för skifte, tiden går för fort...

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..