Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1159902
barcusmrandt skrev:Ja ser poängen både med krocksäkerhet och omboning. Förfining... ja kanske för 10-15 år sen. Men realiteten idag är väl att du får relativt solida grejer även från Asien. Jag menar, alla bilar är byggda med samma bosch delar, av samma stål från samma fabrik i Kina, och ihopskruvade av samma gen3 ABB robot. Det blir ju mer och mer så att det som skiljer är val av drivlina och "touch-and-feel" kvaliteten, alltså val av märkbara material. Jag håller för övrigt med om att prylar och knappar inte har nånting med premium att göra. Men det jag menade var att glida omkring i en BMW 318 utan navigation och skinnsäten och kalla det premium - pöh! Tyskarna lever inkl vw lever på en premiumstämpel de inte lever upp till på långa vägar, om man inte lägger 700k. Lägger man 6-700k på en Honda eller Kia (om det ens är möjligt) så hävdar jag att man får en sjuhelvetes mycket mer bil, lika premium eller med samma kvalla som en tysk. Ska man lixom komma över det snäppet måste man börja speca upp en bil från ett premium märke. Då tror jag man får nåt som övergår andra billigare märken. Jag kanske drar det lite långt men ni fattar vad jag menar Bild
När jag jobbade för Volvo PV fanns väldigt olika kvaliteter inom Bosch, Delphi, Conti-Teves och vad dom nu heter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1159913
Tung i baken, håller med!
Det är största problemet med V90 designen. Fram och sida ser riktigt bra ut (när man går upp i utrustning iaf).

Den låga bakdelen förstärks av bakljuset som går in på bakluckan, hade den ljusslingan suttit högre upp, skulle bakdelen kanske kännas lite högre och ståtligare, nu ser den så nedlastad ut. Detta i kombination med den (till synes/designen sett) stora bakrutan.
Eller som på XC90, skippa ljusslinga in på bakluckan.

Och bakre sidorutorna är ju "uppsvängda" ganska högt upp på sidan, medans bakrutan går djupt ner så blir det ett stort dropp ner från sidoruta till bakruta.

Bakdelen påminner om 480/1800 (stor bakruta "parallelltrapets" formad, och känns låg i baken).
lite bilder att jämföra;

sidorutor vs bakruta:
Bild

amatörmässig photoshop på v90-bakljuset :)
Bild
volvo 480/1800;
Bild
#1159920
V90 Kinetic Business D3e med lite extrautrustning (Klimatpaket/VoC, park.sensor bak/fram m assist, kamera bak, CarPlay, drag, tonade rutor).
Kom inte och säg att den här bilen inte ser ut och känns SNYGG och PREMIUM :D Och det till under 360k kr :)
Bilagor
IMG_0710.JPG
IMG_0710.JPG (1.42 MiB) Visad 584 gånger
#1159924
Det finns väl ingen Volvo som är skitsnygg i sitt basutförande förutom äldre R bilar och Polestar.

R-Design och facelift hjälper många modeller.

Grannen hade en vit liten KIA Ceed GT som var väldigt snygg. Hade den varit tyst, haft mindre plast och bra krocksäkerhet så varför inte?

V90 är som sagt inte så ball i lägsta utförandet. Det kommer inte nya XC60 heller att vara.
#1159931
jcartel skrev:V90 Kinetic Business D3e med lite extrautrustning (Klimatpaket/VoC, park.sensor bak/fram m assist, kamera bak, CarPlay, drag, tonade rutor).
Kom inte och säg att den här bilen inte ser ut och känns SNYGG och PREMIUM :D Och det till under 360k kr :)
Jag tycker denna är riktigt schysst för att vara en business, tittar själv på en business fast v90cc, en fråga till dig, du har ju bara 8" förardisplay antar jag? kan man få fram eller finns det ej varvräknare på den displayen.
#1159932
Gurra82 skrev:
jcartel skrev:V90 Kinetic Business D3e med lite extrautrustning (Klimatpaket/VoC, park.sensor bak/fram m assist, kamera bak, CarPlay, drag, tonade rutor).
Kom inte och säg att den här bilen inte ser ut och känns SNYGG och PREMIUM :D Och det till under 360k kr :)
Jag tycker denna är riktigt schysst för att vara en business, tittar själv på en business fast v90cc, en fråga till dig, du har ju bara 8" förardisplay antar jag? kan man få fram eller finns det ej varvräknare på den displayen.
Med manuell låda så nej :(
Det är faktiskt riktigt kass, bara hoppas att Volvo rättar till sitt misstag i en framtida uppdatering.
#1159933
barcusmrandt skrev:Nu ska jag inte trampa på några tår här, men jag förstår inte varför man ska köpa "premium" bil, men väljer bort allt som gör den premium...
74% av Volvobilarna säljs ju till företag och som förmånsbilar och där i dessa fall sitter ofta en ekonomichef som låser budgeten till ett visst antal basbelopp.
#1159934
jcartel skrev:
Gurra82 skrev:
jcartel skrev:V90 Kinetic Business D3e med lite extrautrustning (Klimatpaket/VoC, park.sensor bak/fram m assist, kamera bak, CarPlay, drag, tonade rutor).
Kom inte och säg att den här bilen inte ser ut och känns SNYGG och PREMIUM :D Och det till under 360k kr :)
Jag tycker denna är riktigt schysst för att vara en business, tittar själv på en business fast v90cc, en fråga till dig, du har ju bara 8" förardisplay antar jag? kan man få fram eller finns det ej varvräknare på den displayen.
Med manuell låda så nej :(
Det är faktiskt riktigt kass, bara hoppas att Volvo rättar till sitt misstag i en framtida uppdatering.
Då är det förmodligen lika på en automat även om den iofs inte behövs men vill ändå ha en.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]