Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1159825
Har de senaste veckorna tänkt på att jag inte gillar designen riktigt på V90... gjorde det från början. Nu är 9 av 10 bilar jag ser snikutrustade, solidsvarta med 17".... bilen ser hängig ut bak och bär inte upp snikutseendet bra.

Upplevde lite av samma sak när jag köpte en ny V70II 2007, jag fick min som en av de första i Sverige. I princip fullutrustad. Några veckor senare rullade hundratals Kinetic-utrustade V70II solidsvarta ut som taxi...

Det har sina sidor att marknadsföra en bilmodell med hög spec...

PH
#1159856
Vi hade specat en V90 med AWD och det återstod bara själva beställningen men den kändes inte rätt för oss, den låga designen och som du noterar lite känsla av av sänkt/hängande kaross där hjulen försvann in lite i hjulhuset. Så det blev en snabbjustering till en V90CC. Kanske också för att vi ville ha en vit bil och då blev utseendet kring hjulhusen ännu mera markant med den svarta inramningen.

Sedan detta med att benämna bilar för snikutrustade är väl en jargong att man inte vågar välja bort det man inte önskar och behöver :wink:
#1159859
De flesta väljer väl sånt man vill ha. Men jag förstår poängen. Min kollega tyckte jag snikade då jag valde bort säkerhetspakwtet på xc60in. Att jag hatar allt vad bliss och fniss heter. Det förstod han inte.
#1159867
Nu ska jag inte trampa på några tår här, men jag förstår inte varför man ska köpa "premium" bil, men väljer bort allt som gör den premium... personligen hade jag då valt nånting annat, tex skoda eller liknande då jag hade fått mycket mer bil för pengarna! Känner en hel drös med folk som köper BMW (varför just BMW vet jag inte) och hävdar hela tiden att de kör premium bil. Så åker man med de och inser att det är en 110hk motor, tygsäten och plast överallt i interiören, ingen vettig stereo osv osv. Frågar man sen vad de betalat så kunde de fått en mycket bättre utrustad bil av annat märke för samma pris. Och säg nu inte att "bmw" har bättre kvalitet och bla bla för det tror jag inte på köper man premium bil - fullspeca den!
#1159868
Ni är ju galna.. 8) Jag(JAG) tycker fortfarande att den är extremt lyckad i designen.. :D Skämt åsido. Ingen bil tilltalar väl alla, så jag är inte förvånad. Fast jag är ändå lite förvånad då jag tycker V90 måste vara den mest lyckade kombin som presenterats på många år.
#1159870
Jag kan hålla med om att V90 blir lite tung i baken. Därför gillar jag V90 CC betydligt bättre. Den kommer liksom upp på ett annat sätt. Däremot ser både V90 och V90 CC riktigt läckra ut framifrån.
#1159873
barcusmrandt skrev:Nu ska jag inte trampa på några tår här, men jag förstår inte varför man ska köpa "premium" bil, men väljer bort allt som gör den premium... personligen hade jag då valt nånting annat, tex skoda eller liknande då jag hade fått mycket mer bil för pengarna! Känner en hel drös med folk som köper BMW (varför just BMW vet jag inte) och hävdar hela tiden att de kör premium bil. Så åker man med de och inser att det är en 110hk motor, tygsäten och plast överallt i interiören, ingen vettig stereo osv osv. Frågar man sen vad de betalat så kunde de fått en mycket bättre utrustad bil av annat märke för samma pris. Och säg nu inte att "bmw" har bättre kvalitet och bla bla för det tror jag inte på Bild köper man premium bil - fullspeca den!
Krocksäkerheten kan vara ett stort argument.....
#1159874
Jag håller med TS fullständigt, själv var jag från början smått lyrisk över V90 och hade lite vånda av att jag precis tagit ut en XC70 Classic -16. Men med facit i hand känns det mer och mer rätt, även om XC70 såklart är en äldre vagn på alla sätt. Däremot tycker jag fortfarande XC90 står sig mycket väl och kan inte låta bli att slänga ett extra öga var gång jag ser en!
#1159875
barcusmrandt skrev:Nu ska jag inte trampa på några tår här, men jag förstår inte varför man ska köpa "premium" bil, men väljer bort allt som gör den premium... personligen hade jag då valt nånting annat, tex skoda eller liknande då jag hade fått mycket mer bil för pengarna! Känner en hel drös med folk som köper BMW (varför just BMW vet jag inte) och hävdar hela tiden att de kör premium bil. Så åker man med de och inser att det är en 110hk motor, tygsäten och plast överallt i interiören, ingen vettig stereo osv osv. Frågar man sen vad de betalat så kunde de fått en mycket bättre utrustad bil av annat märke för samma pris. Och säg nu inte att "bmw" har bättre kvalitet och bla bla för det tror jag inte på Bild köper man premium bil - fullspeca den!
Förstår din synpunkt men måste ändå opponera mig lite...
Att man inte fullspecar sin premiumbil gör den inte mindre "premium" för mig. Min V90 CC är extrautrustad för långt över 200 000 SEK och då har jag ändå inte helläder eller elstolar eller Headupdisplay eller läderklädd instrumentpanel eller... ja du fattar! Jag har valt det jag tycker att JAG behöver och uppskattar. Med ditt sätt att resonera skulle alla V90/V90 CC kosta kring 800 000 SEK. Why?
Det du får genom att köpa en "premiumbil" (även en snikversion) är förfining, d v s inget skrammel, plast som knakar och ofta är de mer ombonade än motsvarande VW eller Skoda. Om jag uppskattar den solida känslan en snikutrustad Audi ger kontra en fullsmetad Passat som inte har samma solida känsla? Vad är det för fel på det? För mig har det aldrig varit viktigt att ha så mycket olika knappar att trycka på som möjligt, det är inte premium för mig. Känslan är premium. En snikig BMW är ju lika körglad som en fullsmetad. Sedan finns det ju saker (speciellt på de tyska märkena) som man verkligen inte begriper varför det inte är standard! Har en gång haft en Audi A6 Avant 2012 som tjänstebil och det var verkligen snik... Inte ens parksensor bak kunde de skicka med. Mardröm att parkera det skeppet utan kan jag säga! :-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]