Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1159881
Ja ser poängen både med krocksäkerhet och omboning. Förfining... ja kanske för 10-15 år sen. Men realiteten idag är väl att du får relativt solida grejer även från Asien. Jag menar, alla bilar är byggda med samma bosch delar, av samma stål från samma fabrik i Kina, och ihopskruvade av samma gen3 ABB robot. Det blir ju mer och mer så att det som skiljer är val av drivlina och "touch-and-feel" kvaliteten, alltså val av märkbara material. Jag håller för övrigt med om att prylar och knappar inte har nånting med premium att göra. Men det jag menade var att glida omkring i en BMW 318 utan navigation och skinnsäten och kalla det premium - pöh! Tyskarna lever inkl vw lever på en premiumstämpel de inte lever upp till på långa vägar, om man inte lägger 700k. Lägger man 6-700k på en Honda eller Kia (om det ens är möjligt) så hävdar jag att man får en sjuhelvetes mycket mer bil, lika premium eller med samma kvalla som en tysk. Ska man lixom komma över det snäppet måste man börja speca upp en bil från ett premium märke. Då tror jag man får nåt som övergår andra billigare märken. Jag kanske drar det lite långt men ni fattar vad jag menar
#1159882
barcusmrandt skrev:Ja ser poängen både med krocksäkerhet och omboning. Förfining... ja kanske för 10-15 år sen. Men realiteten idag är väl att du får relativt solida grejer även från Asien. Jag menar, alla bilar är byggda med samma bosch delar, av samma stål från samma fabrik i Kina, och ihopskruvade av samma gen3 ABB robot. Det blir ju mer och mer så att det som skiljer är val av drivlina och "touch-and-feel" kvaliteten, alltså val av märkbara material. Jag håller för övrigt med om att prylar och knappar inte har nånting med premium att göra. Men det jag menade var att glida omkring i en BMW 318 utan navigation och skinnsäten och kalla det premium - pöh! Tyskarna lever inkl vw lever på en premiumstämpel de inte lever upp till på långa vägar, om man inte lägger 700k. Lägger man 6-700k på en Honda eller Kia (om det ens är möjligt) så hävdar jag att man får en sjuhelvetes mycket mer bil, lika premium eller med samma kvalla som en tysk. Ska man lixom komma över det snäppet måste man börja speca upp en bil från ett premium märke. Då tror jag man får nåt som övergår andra billigare märken. Jag kanske drar det lite långt men ni fattar vad jag menar Bild
Nja, vi kan väl vara överens om att vi inte är överens. :lol:
I mina ögon kan du pynta din Kia eller Honda hur mycket du vill, du kommer ändå ha billigare plast, sämre känsla, mer buller och generellt billigare lösningar. Touch and feel är ju precis det jag menar många tycker är värt att betala för.
Kör många olika bilar och en sak är jag känslig för; Känslan och huruvida bilen "talar till mig". Nya Volvogenerationen gör det verkligen, likaså vissa BMW-modeller. Provade "nya" Passat precis när den lanserades för 2 år sedan. Det var en gäspning utan dess like! VAD var skillnaden från den gamla? Det är en bil som inte har DET. Likaså alla KIA, Opel, Renault som jag kört (nya modeller). Polaren har en Renault Espace 2016, fullsmetad med all utrustning man kan tänka sig (4-hjulsstryrning, massagestolar m.m.). Känns som en plastbalja för UTFÖRANDET är så fruktansvärt smäckigt. Den har touchskärm (lika 90-serien) men upplösningen på skärmen liknar en 80-tals digitalklocka. Premium? Nix, not in my world. Som att sminka en gris.
Hellre en snikig BMW, Audi, Mercedes eller Volvo i så fall.
#1159896
Jag kan hålla med TS till viss del. Dock är ju inte detta unikt för Volvo och V90 utan gäller samtliga bilmärken. Personligen skulle jag aldrig köpa en Audi utan S-line, en Mercedes utan AMG eller en BMW utan M-Sport. Detsamma gäller för V90 utan R-Design eller om man nu föredrar Inscription. Jag håller dock inte med dem som menar att en fullsmetad VW kan liknas vid en naken Audi eller att en fullutrustad honda skulle kunna liknas vid en snikig BMW. Känslan i en BMW sitter i kvalitén och känslan i bilen och finns där även om det är tygsäten. De som hävdar annorlunda har troligtvis aldrig kört en BMW eller motsvarande alt. uppfattar man inte denna skillnaden själv och då är det bara till att gratulera. Då kan de ju köpa en billigare bil med mer utrustning istället.

Har själv en BMW med M-Sport nu och byter till en V90 T5 R-design (Bursting Blue) till våren.
#1159899
Får instämma med TS, V90 är i mitt tycke för lång, låg och baktung. Ser i mina ögon inte riktigt "färdigjäst" ut.
Som tur är så finns det CC som har jäst färdigt.... :wink:
#1159902
barcusmrandt skrev:Ja ser poängen både med krocksäkerhet och omboning. Förfining... ja kanske för 10-15 år sen. Men realiteten idag är väl att du får relativt solida grejer även från Asien. Jag menar, alla bilar är byggda med samma bosch delar, av samma stål från samma fabrik i Kina, och ihopskruvade av samma gen3 ABB robot. Det blir ju mer och mer så att det som skiljer är val av drivlina och "touch-and-feel" kvaliteten, alltså val av märkbara material. Jag håller för övrigt med om att prylar och knappar inte har nånting med premium att göra. Men det jag menade var att glida omkring i en BMW 318 utan navigation och skinnsäten och kalla det premium - pöh! Tyskarna lever inkl vw lever på en premiumstämpel de inte lever upp till på långa vägar, om man inte lägger 700k. Lägger man 6-700k på en Honda eller Kia (om det ens är möjligt) så hävdar jag att man får en sjuhelvetes mycket mer bil, lika premium eller med samma kvalla som en tysk. Ska man lixom komma över det snäppet måste man börja speca upp en bil från ett premium märke. Då tror jag man får nåt som övergår andra billigare märken. Jag kanske drar det lite långt men ni fattar vad jag menar Bild
När jag jobbade för Volvo PV fanns väldigt olika kvaliteter inom Bosch, Delphi, Conti-Teves och vad dom nu heter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1159913
Tung i baken, håller med!
Det är största problemet med V90 designen. Fram och sida ser riktigt bra ut (när man går upp i utrustning iaf).

Den låga bakdelen förstärks av bakljuset som går in på bakluckan, hade den ljusslingan suttit högre upp, skulle bakdelen kanske kännas lite högre och ståtligare, nu ser den så nedlastad ut. Detta i kombination med den (till synes/designen sett) stora bakrutan.
Eller som på XC90, skippa ljusslinga in på bakluckan.

Och bakre sidorutorna är ju "uppsvängda" ganska högt upp på sidan, medans bakrutan går djupt ner så blir det ett stort dropp ner från sidoruta till bakruta.

Bakdelen påminner om 480/1800 (stor bakruta "parallelltrapets" formad, och känns låg i baken).
lite bilder att jämföra;

sidorutor vs bakruta:
Bild

amatörmässig photoshop på v90-bakljuset :)
Bild
volvo 480/1800;
Bild
#1159920
V90 Kinetic Business D3e med lite extrautrustning (Klimatpaket/VoC, park.sensor bak/fram m assist, kamera bak, CarPlay, drag, tonade rutor).
Kom inte och säg att den här bilen inte ser ut och känns SNYGG och PREMIUM :D Och det till under 360k kr :)
Bilagor
IMG_0710.JPG
IMG_0710.JPG (1.42 MiB) Visad 589 gånger
#1159924
Det finns väl ingen Volvo som är skitsnygg i sitt basutförande förutom äldre R bilar och Polestar.

R-Design och facelift hjälper många modeller.

Grannen hade en vit liten KIA Ceed GT som var väldigt snygg. Hade den varit tyst, haft mindre plast och bra krocksäkerhet så varför inte?

V90 är som sagt inte så ball i lägsta utförandet. Det kommer inte nya XC60 heller att vara.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Nu ska vi se om jag har huvudet med mig den hä[…]

Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]