Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krollspell
#1159036
Upptäckte när jag fick sommardäcken Pirelli 255/35 påsatta att de var märkta med symbolen "VOL".

Enligt Volvos gummiverkstad är dessa däck specialtillverkade åt Volvo, och de ska rulla tystare då däcken försetts med ett extra
"ljuddämpande" material på insidan...

Enligt Michelin och Pirelli får man INTE laga punkteringar på dessa..

Vad vet ni, någon som vet mer?
Användarvisningsbild
av JanneP77
#1159057
Stämmer! Sitter en "skumgummimatta" på insidan mot slitytan som gör däcket tystare. Specialtillverkat för Volvo.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1159075
Det där med att inte laga punkteringar, gäller det bara punkaspray vilket skulle vara förståligt baserat på konstruktionen eller gäller det även den typen man kan göra på däckverkstan där man fyller hålet med vulc gummi
#1159092
troubleshooter skrev:Det där med att inte laga punkteringar, gäller det bara punkaspray vilket skulle vara förståligt baserat på konstruktionen eller gäller det även den typen man kan göra på däckverkstan där man fyller hålet med vulc gummi
Enligt min Volvohandlares gummiverkstad får de INTE laga de däcken...
av AndS
#1159113
raven76 skrev:Då får man ju hoppas att dom skickar med ett reservdäck istället för burken. För den får man ju tydligen ändå inte använda. Eller missar jag något?
Burk/kompressor är bara till för att köra bilen vidare och enligt Volvo med begränsad hastighet tills man kan laga eller byta däcket, det är ingen permanent lagning.
av raven76
#1159115
AndS skrev:
raven76 skrev:Då får man ju hoppas att dom skickar med ett reservdäck istället för burken. För den får man ju tydligen ändå inte använda. Eller missar jag något?
Burk/kompressor är bara till för att köra bilen vidare och enligt Volvo med begränsad hastighet tills man kan laga eller byta däcket, det är ingen permanent lagning.
Jo det förstår jag, men jag trodde det inte var tillåtet att temporärt fixa det med burken (det står inget om det i manuale, så då måste det vara ok). Men nu förstår jag att man inte kan laga däcken hos en däckverkstad, utan man måste byta ut hela däcket.
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]