Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dfa
#1160516
När vi ändå har däcks-nerdarna samlade, jag har för inte så länge sedan fått upp ögonen för "Treadwear" parametern.
Brukar ni kolla efter den, eller har ni andra tips för att jämföra förväntad livslängd? Ex lägre hastighetsindex ger hårdare däck?
#1160570
dfa skrev:
gooose skrev:
VolvoB20 skrev:Vad kostar nya "VOL" däck när det är det är dags för byte?

Vilken storlek på däck har du i åtanke så kollar jag eller tänker du på vad skillnaden är mellan ett VOL märkt och ett "vanligt"

Jag kollar 225-55-17 i morgon och ser vad jag får fram


//Gooose


Fick hem ett utskick från ÅF. Conti PremiumContact 5 225/50 R17 98 Y skulle kosta 2113 kr/st enligt detta.
Nu verkar det som om Conti släppt version 6 av samma däck, men jag tycker ändå att det ger en uppfattning om hur mycket extra Volvo tar ut då
PremiumContact 6 225/50 R17 98 Y kostar 1412 kr/st på Däckonline.


Priset som Volvo tar kommer nog aldrig kunna jämföras med Däckonline. Däckonline är en internetbaserad leverantör av däck som har en del lager på däck och har nog inte samma overhead på saker och ting.
Jag vet att jag har 55 profil på mina och inte 50 och att jag jämför generation 5 och 6 av samma däck, men ändå det är rätt stor skillnad i pris.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1160611
dfa skrev:När vi ändå har däcks-nerdarna samlade, jag har för inte så länge sedan fått upp ögonen för "Treadwear" parametern.
Brukar ni kolla efter den, eller har ni andra tips för att jämföra förväntad livslängd? Ex lägre hastighetsindex ger hårdare däck?
Treadwear är ett mått på slitstyrka. Däcken körs under kontrollerade former i 7200 miles och sedan uppmäts slitaget. Tidigare kunde man även dra en parallell mellan lågt Treadwear och högt fäste, det är inte alltid längre sant då en del tillverkare har nu gummin med både bra slitagemotstånd och bra fäste.

.
#1160630
ThomasT skrev:
dfa skrev:När vi ändå har däcks-nerdarna samlade, jag har för inte så länge sedan fått upp ögonen för "Treadwear" parametern.
Brukar ni kolla efter den, eller har ni andra tips för att jämföra förväntad livslängd? Ex lägre hastighetsindex ger hårdare däck?
Treadwear är ett mått på slitstyrka. Däcken körs under kontrollerade former i 7200 miles och sedan uppmäts slitaget. Tidigare kunde man även dra en parallell mellan lågt Treadwear och högt fäste, det är inte alltid längre sant då en del tillverkare har nu gummin med både bra slitagemotstånd och bra fäste.

.
Sant
Användarvisningsbild
av gooose
#1161622
Kollade Continental contact 5 225-50-17 VOL märkt /ej VOL märkt det var endast 40:- skillnad och VOL märkt var det billigare alternativet

Jag kollade med våran däck kille på jobbet och frågade bara hur mycket det skiljer i pris mellan dessa 2 så jag vet ej hur mycket dom kostar


//Gooose
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1161682
Är det här något som kommer på bred front, d.v.s skumgummi i däcken som gör färden mycket tystare som man även har nytta av på äldre bilar ?
Användarvisningsbild
av gooose
#1161920
Det beror väl på vilken frekvens som mattan i däcket dämpar för..

Har ju sedan länge funnits på div bilmodeller att det sänds ut en "störfrekvens" på något viss hz så att det stör ut/Neutraliserar störande ljud om man säger så

Så allt är väl beroende på detta om det hjälper på en annan bil eller inte
Tex så kan ett däck fabrikat vara helt tyst på ett bilmärke men på en annat bilmärke så låter bilen som en stridsvagn allt beroende på hur bilen är isolerad
och vilket frekvenser tillverkaren har jobbat med

Tex en Vibration/obalans från ett däck som vibrerar i 100km/h ligger på ca 12hz på denna frekvens ligger även motorn på en bil vid ett viss varvtal
Så att om bilens motor ligger på ett rpm så att den och en obalans i ett hjul sammanfaller på tex 12hz så när dessa 2 olika saker peakar så kan det ge en väldigt kraftig vibration tillsammans men byter men växel så att varvtalet ändras så blir det vibrationen mycket mindre
Utöver att vibrationen i hjulet kan komma från tex en skada i corden på däcket så kan man laborera med olika hårdhet i motor upphängningen för att eliminera sådana här saker

Det jag vill säga är att ett dämpat däck "kan" ge märkbar effekt eller ingen alls om det vill sig illa

//Gooose
av Derzon
#1247082
Hej!

Nu ska jag komma med ett litet inlägg till detta med "Vol" däck, dels av den anledningen att jag inte kunnat hitta någon om detta själv!

Äger sedan ett tag en V90, och nu var de dax att byta till nya Sommar sulor, lite större än de original som satt på, det blev ett par 20" med 255, 35 profil.

De hela började med att däck och fälgar kom till däckverkstaden. Nöjd och glad va ja, snygga fälgar, och alla va nöjda... Tills jag kom på motorvägen, mellan 100 och 110, va de så man höll på att skallra sönder tänderna när man körde...

Vände om och körde tillbaka till firman, de kunde inte förstå vad de kunde bero på, man bytade plats på fälgar och däck, dubbelkollade balanseringen...

Men lik förbannat kvarstod problemet.....

Jag körde tillbaka igen, och då gjorde man som så, man slängde på 4 NYA däck, då de skulle vara omöjligt att fälgarna va skeva..... Jag va nöjd, åkte iväg igen........ Men med samma bekymmer.......

Åkte tillbaka, och då efter att man testat diverse olika saker, som att pumpa om däck, dubbelkolla balanseringen, flyttat om dem på bilen, så tog man beslut på att de kanske ändå va fälgarna som va skeva....

Man beställde nya....

Dessa kom, och jag åkte tillbaka, fick de nya fälgarna och däcken monterade....

SAMMA SKIT IGEN...

Höll på att bli galen, skulle de kunna vara så att framvagnen på min bil fått en törn? Men på mina 18 tums vinterdäck va de ju inget fel...

Så däckfirman kontaktade en annan firma, och fick då reda på att de va inte första gången man varit med om detta, utan att man i de fallen som man kände till hade fått sätta på däck märka med "VOL" för att de skulle upphöra.....

Så för att kunna utesluta vad som va fel, monterade man på ett par Pirelli Zero, "VOL" märkta.

Nu finns inga bekymmer.... Inga skakningar..... Så de HAR betydelse, vilken, de är jag för novis för att avgöra!
Användarvisningsbild
av Jefe
#1247089
@Derzon
Vilket märke var det på däcken som du provade först?
av kmi
#1247488
Original Vinterdäck fra Volvo er ikke VOL mærkte.
Men mine Pirelli sommerdäck är.

Kører med 19" org. fälg på begge opsætninger.

Jeg oplever ikke den store skillnad.
Associationsleken, är ni med? ;-P

Anders And (Danske Kalle Anka)

Rekommendation Generator V50 2.0 D

Ett tips, kolla att nuvarande generator är 15[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, […]

Alla seriösa biltjuvar vet också att d[…]