Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av perin
#1157961
Precis som antytts så är det som jag förstått det att Volvo "subventionerar" bilarna på hemmaplan. Om det gäller alla modeller eller volymmodeller vet jag inte, kansk en mix av det. Det finns (eller åtminstone fanns) en .eu sida där man kunde jämföra ett flertal bilmodeller (inte bara Volvo alltså) vad de kostade i respektive EU-land före resp. efter skatt. På så vis kunde man se var bilarna var billigast före skatt och exempelvis importera den till Sverige och betala svensk moms. Jag har för mig om att de Danska priserna var väldigt gynnsamma före skatt pga den höga skatten man har på bilar där.

Den som har lite sökambitioner kanske kan söka för att se om denna sida finns kvar. Den uppdaterades regelbundet vill jag minnas.
#1157962
superluxus skrev:Det er ikke mange fordeler med å kjøpe bil i Norge, men T8 er faktisk billigere enn i Sverige. I tillegg får man 5 års garanti (eller 100.000 km - det som inntreffer først).
Den är billigare i Norge bara om den blir kvar i Norge. Vill man ta den till Sverige får man betala nettopriset före alla skatter och avgifter och sedan betala moms och (tror jag) skrotnings- och miljöavgift vid införseln. Och när allt är betalt skulle jag tro att det blir billigare att köpa den i Sverige.
#1157964
perin skrev:Jag har för mig om att de Danska priserna var väldigt gynnsamma före skatt pga den höga skatten man har på bilar där.
Ja det stämmer. Många biltillverkare kände sig tvungna att pressa priset på den danska marknaden före skatt till det yttersta till följd av de höga skatterna. En hel del svenskar valde därför att köpa ny bil i Danmark. Vet dock inte om det fortfarande håller i sig.
#1157973
andersuw skrev:
superluxus skrev:Det er ikke mange fordeler med å kjøpe bil i Norge, men T8 er faktisk billigere enn i Sverige. I tillegg får man 5 års garanti (eller 100.000 km - det som inntreffer først).
Den är billigare i Norge bara om den blir kvar i Norge. Vill man ta den till Sverige får man betala nettopriset före alla skatter och avgifter och sedan betala moms och (tror jag) skrotnings- och miljöavgift vid införseln. Och när allt är betalt skulle jag tro att det blir billigare att köpa den i Sverige.
Ja det har du ju rätt i.
#1158176
Hur kommer ni fram till att T8 skulle vara billigare i Norge? När jag bygger en T8 R-design på bygg din bil får jag ett listpris på 661.900 SEK i Sverige och 694.900 NOK i Norge. I norskt pris ingår registreringsavgift på runt 25.000 NOK och dessutom är DAB standard, vilket kostar 3900 extra i Sverige. Inkluderar vi dessa skillnader är det fortsatt 665.800 SEK (inkl DAB) vs ca 670.000 NOK (exkl regavgift) och samtidigt är norska kronan idag ca 4-5% starkare än den svenska så jag ser inte att priset är lägre i Norge, utan istället ca 5% högre? Är det ytterligare utrustning som är standard i Norge eller kan man få större rabatter? Jag är intresserad av frågan eftersom jag själv bor i Norge och funderar på denna modell.
#1158185
barcusmrandt skrev:Min blev då ca 100k billigare här i Norge än i Sverige, när jag beställde den. Men det är en fullsmetad inscription, kan ju hända det är några skillnader där?
Fick du större rabatt i Norge än i Sverige? Jag ser ut att kunna få runt 8% rabatt på listpriset i Norge, men det är på en bil utan massa extrautrustning.
#1158187
Osäker på hur mycket rabatt jag fick, men det var väldigt lite. Kanske i storleksordningen 5%. Ska testa att speca upp den igen när jag kommer hem. Jag menar att de har justerat priserna uppåt också efter jag beställde. Återkommer
Användarvisningsbild
av Slasse
#1158382
Du måste betala moms i det land där du registrerar bilen, som oftast är det land där du bor. Du ska betala moms på det totala priset, inklusive eventuella tillbehör och extrakostnader, t.ex. leveransavgifter.

Om du betalar moms två gånger, både i inköpslandet och registreringslandet, har du rätt till återbetalning. Du måste göra upp om detta med säljaren eller skattemyndigheternai det land där du köper bilen.

En ny bil räknas om den gått mindre än 600 mil eller är under sex månader gammal.

Tänker att det kanske går att koppla in[…]

Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]