Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fatsug
#1157774
Hejsan,
Jag bor i Frankrike och är nära nu att beställa en V90CC D5. Tack vare JanneP77 här. så blir färgen Luminous Sand i stället för Mussel Blue. :D
Men när jag bygger samma bil på svenska eller franska websiten så blir det nästan 91000 kr dyrare i Frankrike ! (669650 kr mot 79835 €)
Är det nåt jag missar, nån extra skatt mm ? Eller kör de stor "prut"-marginal i Frankrike ? :roll:
#1157777
Jag jobbar en del i USA och pratat med flera som köpt bilen med leverans i Sverige. Då flyger de hit, köper ut bilen och kör den på minisemester i Sverige för att sedan flyga hem och bilen fraktas till USA med båt. På så vis får de den billigare (och såklart en semester på köpet) än att köpa den ny i USA. Undrar om du kan göra samma sak men troligtvis förhindras det av någon EU lag säkerligen.
Användarvisningsbild
av Wibe
#1157787
Det är nog så man valt att göra det. Vad jag förstått så är den ganska mycket billigare i Sverige än i övriga länder. Man vill väl helt enkelt få ut tillräckligt många på marknaden här hemma


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1157788
Fatsug skrev:Hejsan,
Jag bor i Frankrike och är nära nu att beställa en V90CC D5. Tack vare JanneP77 här. så blir färgen Luminous Sand i stället för Mussel Blue. :D
Men när jag bygger samma bil på svenska eller franska websiten så blir det nästan 91000 kr dyrare i Frankrike ! (669650 kr mot 79835 €)
Är det nåt jag missar, nån extra skatt mm ? Eller kör de stor "prut"-marginal i Frankrike ? :roll:
Haha, där ser man! Vad trevligt att du väljer "rätt" färg! :lol:
Luminous sand är en grym färg, har haft bilen ute på vägarna sedan i torsdags och det är många som har kommenterat hur snygg färgen är.
Som sagt, den gör sig mycket bättre på CC än på vanliga V90. :-)-)
av Fatsug
#1157830
HOB skrev:Jag kan inte reglerna, men som svensk boende utomlands kanske du kan utnyttja diplomat sales.
Tack för tipset, men kollade och jag är varken diplomat eller jobbar på nån NGO/NATO mm organisation.

Om det är som Wibe säger, så får jag se vad Volvo Frankrike erbjuder, annars får jag väl köpa den i Sverige. :x
Ska åka dit i morgon.
av ansjo
#1157834
Vad jag hört subventioneras V90 här i Sverige av Volvo själva, troligen för att behålla marknaden iom bilen hoppade upp i pris jämfört med V70.
av Gorban
#1157858
Volvo ger rejäla rabatter i Sverige så en V90 är dyrare i de flesta andra länder. Du kan köpa bilen i Sverige istället men kolla noga om det tillkommer några speciella skatter i Frankrike när du för in bilen.
#1157905
Det finns inga hinder för att som privatperson köpa en ny bil i ett annat EU-land. Alla skatter skall i det fallet betalas i det land dit bilen importeras, i detta fall Frankrike. Den franska momsen är ju lägre än den svenska (20 istället för 25 procent) så där vinner man ytterligare lite. Sedan hänger det på om Frankrike har några extra skatter i samband med just bilköp.
#1157943
För att ge lite perspektiv.
En vän till mig har flyttat till Vietnam, där är dom mycket duktiga på att ta betalt..
Skatten för nya bilar är enorm, upp till 150% i extra skatt om du väljer en törstig rackare och ner till mer humana 55% på småbilar.. http://saigoneer.com/vietnam-news/6984- ... g-up-again
Bara lite kuriosa off topic...
Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]

Vet inte mitten men hörnen är olika i […]

Uppföljning mjukvara 2024

Idag fick jag meddelande i appen att 3.0 mjukvara […]

Startproblem V70 2,5T aut -04

ECU. Databoxen I motorrummet som styr allt med mot[…]