Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#1157272
Har nu kört ca 100mil med bilen och så mycket som möjligt med Pilot assist.
Det fungerar hyfsat, men tycker att bilen vandrar på körbanan när det börjar svänga lite så att man kan uppfattas som onykter, är väl bara en tidsfråga innan någon ringer polisen. Även på rak väg kan den vandra trots att jag uppfattar vägmarkering som tydlig.
Förhoppningsvis kommer Volvo att kontinuerligt uppdatera programvaran och förfina hur bilen uppträder med funktionen.
Sedan har jag även provat att enbart använda acc+Lane keeping vilket fungerar bra men har nu slagit från den automatiska styrfunktionen då jag inte gillar hur den håller emot för mycket i styrningen innan den släpper när jag gör sidoförflyttningar utan blinkers.
Men totalt sett så är jag mera positiv till Pilot assist än jag trodde jag skulle vara, där emot så finns nog risken till incidenter/olyckor om man tror att man ska kunna släppa koncentrationen på vägen och trafiken.
#1157284
Jag kör så ofta jag kan med Pilot Assist, men...
...jag bor på landet och har en del vägar med enbart sidomarkeringar och där vinglar man över hela vägen, så där stänger jag av den
...på en av vägarna som jag kör regelbundet på så har vi en kurva som är så tvär att bilen försöker hålla sig på höger sida, men klarar inte det och när vi passerat mittlinjen släpper Piloten och vi fortsätter i tangentens riktning
...jag skulle vilja ha en ljudsignal när den släpper kontrollen. Det händer att man sitter och njuter och helt plötsligt så har Piloten tagit kafferast och jag har inte fått någon information om det mer än att ratten blivit grå.

Vi har kört några hundra mil mer än dig, så vi börjar ha koll på var man ska köra med Piloten och var man ska vara alert för att den kan tappa kontrollen.
#1157286
Du kanske kan förklara vid vilka tillfällen du använder dig av sidoförflyttningar utan blinkers, jag kan inte komma på några såna tillfällen :wink: ? För mig låter det som systemet fungerar alldeles utmärkt, systemet vet inte om du har somnat vid ratten och drar den åt höger eller vänster. Jag håller dock med efter de provkörningar som jag gjort att systemet kan förfinas, motorväg uppförde den sig exemplariskt, har sett bilister som vinglar mer utan detta system :roll: , börjar vägen svänga så blir inte en snygg framfart med pilot assist, den håller sig på vägen men inte mer 8)
#1157298
Jag har också lite svårt att hitta situationer där man gör sidoförflyttningar över linjer (som det väl måste vara för att PA ska kunna vara aktivt?) utan att blinka...
#1157313
När jag gjort omkörningar och går tillbaka använder jag oftast inte blinkers, det är så uppenbart på enfilig väg att man går tillbaka :wink: Har man kört bil länge är det inte lätt att lära om.
#1157317
Jag har inte alls svårt att förstå blinklösa sidoförflyttningar. Är man själv på vägen finns ingen anledning att blinka, annat än att slippa motstånder i ratten som active lane assist står för.
#1157325
Har tills vidare stängt av både Pilot Assist och Active Lane Keeping Assist. Jag kör tills vidare med bara vibrationssignal som sidlinjevarning. Anledningen är att jag helt enkelt inte tycker om att något 'drar i' ratten mot min vilja, dessutom instämmer jag med er andra som tycker att Pilot Assist gör ett lite kantigt, osnyggt jobb
#1157331
Förstår att du kan känna att det är lönlöst att blinka när inga blar finns i närheten, men reglerna är skrivna oavsett trafikmängd, själv stannar jag vid stopp plikt och rödljus också även om det inte kommer några bilar. Problemet är väl att systemet inte skiljer på om du bryter mot de regler systemet är programmerad för medvetet eller om du gör det omedvetet. Systemet är byggt för säkerhet i första hand misstänker jag, och om du då inte talar om för bilen vad du medvetet planerar att göra (Genom att blinka) fungerar det inte bra.
#1157340
Därför kan man inte använda funktionen på mindre enfiliga vägar där man ibland genar lite i kurvorna för att få mjukare körning då den kämpar emot mitt sätt att köra, men jag har full förståelse varför PA inte fungerar och kan användas.
Störst nytta har man på flerfiliga och relativt raka vägar med fina vägmarkeringar om man sammanfattar.

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]