- sön 05 mar 2017, 23:35
#1155293
De har bara testat med LED, både med och utan adaptivt ljus. Den adaptiva får betyget M ( = marginal) och den icke-adaptiva får ett P (= poor). Samma betyg för XC90.
XC60 med xenon halvljus och halogen helljus får G (= good) både med adaptiva och icke-adaptiva.
XC60 med endast halogen får M.
XC70/V70 är inte testade men de har lite sämre ljus än XC60, främst halvljus.
De testar ljuset i 5 "banor" - en rakt framför bilen och 2 kurvade åt respektive håll och mäter räckvidden där det ger 5 lux. Halvljuset är en bra bit ifrån optimalt avstånd i alla banor och helljuset är snudd på framme vid alla banor.
XC60 med xenon halvljus och halogen helljus får G (= good) både med adaptiva och icke-adaptiva.
XC60 med endast halogen får M.
XC70/V70 är inte testade men de har lite sämre ljus än XC60, främst halvljus.
De testar ljuset i 5 "banor" - en rakt framför bilen och 2 kurvade åt respektive håll och mäter räckvidden där det ger 5 lux. Halvljuset är en bra bit ifrån optimalt avstånd i alla banor och helljuset är snudd på framme vid alla banor.
En automobil framföres av människor. Grundprincipen för allt konstruktionsarbete är och måste därför vara: Säkerhet. - Gustaf Larsson 1936