Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olsin
#1152711
Jag har råkat ut två gånger för att mittkonsolen och de flesta knappar slutar fungera. Mittkonsolen uppdaterar kartan i GPS:en, men reagerar inte på tryckningar varken på skärm eller den fysiska home-knappen. Aktuell position fryses till den gata/väg som jag befann mig på när hänget uppstod. Farthållare/pilot assist upphör att fungera. Streamat ljud kommer ur högtalarna, men om man tar ett telefonsamtal så återkommer inte ljudet och "lägg på-menyn" i hastighetsmätaren ligger kvar även efter avslutat samtal. Hastighetsmätare, road sign information, blinkers och vindrutetorkare fungerar som de ska. Hängningen ligger kvar även om man stänger av bilen, öppnar dörren och låser den. Mittkonsolen visar samma information även efter att man låst bilen.

Den ena gången avslutades resan hemma och mittkonsolen slocknade när bilen hade varit parkerad och låst ett tag. Den andra gången gjorde vi ett försök med att stanna och låsa bilen i förhoppning om att den skulle piggna till efter upplåsningen, men istället låg hängningen kvar ett par minuter efter att vi börjat köra igen varpå det såg ut som om bilen körde uppstartssekvensen för mittkonsolen.

Någon som varit med om liknande? Går det att forcera en omstart av "användargränssnittet"?
av Gorban
#1152742
Jag har varit med om omstarter av hela Sensus vid ett flertal tillfällen. Då fortsatte farthållaren att fungera. Vid ett par tillfällen har navin befunnit sig på fel ställe. Vid ett tillfälle slutade kontrollerna till klimatanläggningen fungera på skärmen. Övriga funktioner fortsatte att fungera och jag kunde ändra temperatur med röststyrningen.

Enda sättet att tvinga omstart är att lossa på ena batteripolen.
Användarvisningsbild
av Derank
#1152766
Fins det ingen knapptryckning, på sensus connect kan man resetta systemet när det hängt sig iaf, tror tom det stod i manualen, men kan minnas fel där
av salmonsalar
#1153421
Låter inget vidare. Det som händer efter ett tag är att systemet går ner i abandoned mod vilket är detsamma som att man stänger ner allt som drar ström och inte behövs. Det innebär ju att det blir reset/omstart när du väcker upp det igen.
Finns inget sätt att forcera ner bilen i detta om du inte har verktyg och kör det som diagnoskommando.
Du har väl felanmält detta?
Kan vara hårdvarufel fel men låter som en bugg i mjukvaran...

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Användarvisningsbild
av olsin
#1163194
Fick en låsning igår igen och jag börjar fundera om det har något med min position på kartan. Jag har för mig att förra gången som den låste sig startade jag resan på ICA Maxi i Toftanäs och strax innan jag når Yttre Ringvägen så låste den sig. Igår när jag åkte från ICA Maxi i Toftanäs så låste den sig med upplysningen om att jag skulle hålla av motorvägen om 900 meter in på Yttre Ringvägen. Det verkar finnas någon form av Bermudatriangel mellan Toftanäs och E6:an...
av Flajjan
#1163231
Min hängde sig igår, tryckte på spotiy, det stod spotify på mittkonsollen, men radio spelades, bytte kanal med knappen på ratten, P2 kom ur högtalarna, men radion spelade Bandit och mittkonsollen tyckte att det var Metallica på spotify.

Idag gick det inte att byta låtar på spotify. Appen är ju iofs så galet seg så man kan ju lika gärna streama från telefonen..
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1181542
Lånar denna tråd.
I helgen startade mediaanläggningen om sig två gånger med 20 sekunders mellanrum under körning på E6:an med följd att vissa inställningar avaktiverades, Hold-läget för batteri avaktiverades med följd att bilen gick från bensindrift till eldrift i 120km/h, internetanslutningen försvann med följd att Spotify, Download center inte fungerade, fick inte igång internet igen, enbart felmeddelande "internet anslutning saknas"
Jag fick ny mjukvara installerad för en vecka sedan eftersom jag innan dess fick märkliga felmeddelande som inte skapar några felkoder. Någon mer som har dessa problem med mjukvara och hur har ni fått dessa åtgärdade? jag ska kontakta säljare och PST igen.
av kimper
#1181544
Hej!
Hur tvingar ni fram omstart?

Min GPS har fått fnatt och tror att jag befinner med ute i Skagerak. Jag lyfte kabeln på +polen men inget hände. Skall bilen vara igång när man lyfter kabeln? Kan man tvinga fram omstart på ngt annat sätt?
av BiTu
#1181545
olsin skrev:Jag har råkat ut två gånger för att mittkonsolen och de flesta knappar slutar fungera. Mittkonsolen uppdaterar kartan i GPS:en, men reagerar inte på tryckningar varken på skärm eller den fysiska home-knappen. Aktuell position fryses till den gata/väg som jag befann mig på när hänget uppstod. Farthållare/pilot assist upphör att fungera. Streamat ljud kommer ur högtalarna, men om man tar ett telefonsamtal så återkommer inte ljudet och "lägg på-menyn" i hastighetsmätaren ligger kvar även efter avslutat samtal. Hastighetsmätare, road sign information, blinkers och vindrutetorkare fungerar som de ska. Hängningen ligger kvar även om man stänger av bilen, öppnar dörren och låser den. Mittkonsolen visar samma information även efter att man låst bilen.

Den ena gången avslutades resan hemma och mittkonsolen slocknade när bilen hade varit parkerad och låst ett tag. Den andra gången gjorde vi ett försök med att stanna och låsa bilen i förhoppning om att den skulle piggna till efter upplåsningen, men istället låg hängningen kvar ett par minuter efter att vi börjat köra igen varpå det såg ut som om bilen körde uppstartssekvensen för mittkonsolen.

Någon som varit med om liknande? Går det att forcera en omstart av "användargränssnittet"?
Hade samma problem, efter jag fick 2018 mjukvara försvann problemen.

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]