Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dastysk
#1151306
Nyköpt Xc90 D5 förra veckan. Tankade första tanken till full idag och bilen visar 270 kvar till tom??? Vad har hänt??? Går den helt på första halvtankens förbrukning från handlaren eller räknar den på förbrukning just nu?
Bilagor
IMG_1495.PNG
IMG_1495.PNG (69.64 KiB) Visad 454 gånger
Användarvisningsbild
av x74
#1151312
Med tanke på en medelförbrukning på nära 2liter milen på 25mils åka,,, så ja det stämmer nog,, men hur lyckades du få den att dra så mycket :shock: och dessutom i en medelfart på 30km/t :-O) och nolla du ena trippen vid tankning sedan 1mil :?: och tanken sjunkit 15% ?:-/
Senast redigerad av 1 x74, redigerad totalt 0 gånger.
#1151401
Sleeper skrev:Ser galet ut. Om bilen inte hittar rätt av sig själv efter ytterligare någon dags körning är nog ett samtal till din återförsäljare lämpligt.
Varför det. Om man tokgasar så kan man ju få upp förbrukningen till nästan två liter per mil, fortsätter man i samma stil kommer man inte mycket längre än 27 mil på en tank.

Kör lungt ett tag så du får ner medelförbrukningen till en halvliter så kommer du långt över 100 mil på tanken istället.
#1151406
På tidigare Volvobilar räknas återstående sträcka ut baserat på de senaste 3 milens snittförbrukning, det är väl samma på nya serien bilar antar jag?
#1151427
MartinS skrev:På tidigare Volvobilar räknas återstående sträcka ut baserat på de senaste 3 milens snittförbrukning, det är väl samma på nya serien bilar antar jag?
Precis, har du tok-kört sista några milen tror bilen att du tänker fortsätta i samma tempo och då kommer inte tanken räcka länge till.
#1151490
Spelar den redovisade medelförbrukningen roll för detta på de nyare bilarna?

@bem , Vad blir det sen då? Funderar p&[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]