Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#1151075
Har den alltid på. Man bestämmer ju själv om den ska aktiveras även om den är på:
- V70, MY12, manuell: måste lägga ur växeln för att den ska aktiveras
- A6, MY16, automat/DSG: måste trycka extra hårt på bromspedalen för att den ska aktiveras

Så ser ingen anledning att avaktivera den, och den stör f ö inte heller, tycker som Joel80 att det är bra
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1151121
joel80 skrev:Nej, skulle man kunna ha den permanent avstängd ska det vara högre skatt på bilen och högre deklarerad förbrukning.
Rätt patetiskt det där. Det finns ju en uppsjö av inställningar som gör att certifieringen far all världens väg på de flesta plan på mängder av bilar. Typisk gör ju alla sportlägen att förbrukning, utsläpp, ljudnivåer osv far all världens väg.
Användarvisningsbild
av joel80
#1151123
Japp.. Men tydligen är det viktigt att den funktionen inte går att stänga av permanent då den påverkat utsläppssiffrorna rätt markant p.g.a att det är så pass mkt stillastående i den körcykel man använder. Det blir ju basen för skatten sen..
av Lövet
#1151200
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Nej, skulle man kunna ha den permanent avstängd ska det vara högre skatt på bilen och högre deklarerad förbrukning.
Rätt patetiskt det där. Det finns ju en uppsjö av inställningar som gör att certifieringen far all världens väg på de flesta plan på mängder av bilar. Typisk gör ju alla sportlägen att förbrukning, utsläpp, ljudnivåer osv far all världens väg.
Yepp, och alla dessa som påverkar förbrukningen nollställs vid start. Poängen är att efter start ska bilen vara i sitt certifierade utförande utan inblandning av föraren.

(Men ja, jag håller med dig i sak att det är fånigt)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1151203
Lövet skrev:
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Nej, skulle man kunna ha den permanent avstängd ska det vara högre skatt på bilen och högre deklarerad förbrukning.
Rätt patetiskt det där. Det finns ju en uppsjö av inställningar som gör att certifieringen far all världens väg på de flesta plan på mängder av bilar. Typisk gör ju alla sportlägen att förbrukning, utsläpp, ljudnivåer osv far all världens väg.
Yepp, och alla dessa som påverkar förbrukningen nollställs vid start. Poängen är att efter start ska bilen vara i sitt certifierade utförande utan inblandning av föraren.

(Men ja, jag håller med dig i sak att det är fånigt)
VW hade ju klarat sig om man hade haft en "certifiering-knapp-nollställning" på instrumentbrädan som nollställt sig vid varje start, .
Användarvisningsbild
av Perra83
#1151207
Ser ingen anledning i att biljävlen stannar när jag stannar utanför uppfarten och lägger i backväxeln för att backa in. Det är kraftigt irriterande.
Sen om det släpper ut nått extra i luften har ingen som helst betydelse för varken ozonhål, global uppvärmning eller att oljan skulle ta slut. Där finns det mycket för folk att lära.
#1151218
Hade S/S på förra T5 (och XC90 D5 MY16) och jag tyckte det funkade bra, var inte ofta jag störde mig på det. Men nu när jag haft Polestaren ett tag, där det inte finns S/S, så vill jag definitivt inte ha tillbaka S/S!! :lol: Även om jag är medveten om att det oundvikligt kommer bli det på nästa bil :wink:
av andersuw
#1151236
Har den alltid på i min V70 -15 aut och tycker den i det stora hela funkar utmärkt. Vill jag av någon anledning tillfälligt sätta den ur spel finns det mängder av enklare sätt att välja på än att treva efter en knapp på mittkonsolen, exempelvis något av följande lite beroende på om det bara handlar om ett enstaka stopp som man vill undvika/upphäva eller en serie stopp: Lätta lite på bromsen och sedan trycka till igen, ruska lite på ratten, gå över i sportläge på automatlådan, trycka på en växlingspaddel eller aktivera kökörningsassistenten.

Man lär sig också med tiden att undvika stopp som man inser kommer att bli väldigt korta genom att helt enkelt bromsa till kryphastighet i så god tid att man får tillräckligt avstånd för att rulla i sakta fart utan totalstopp tills det är fritt fram igen.

För kökörning finns för övrigt en automatisk funktion som gör att motorn inte autostoppar igen efter ett visst antal stopp (närmare bestämt tre på min) förutsatt att man håller hastigheten under ca 10 km/h mellan stoppen.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
#1151239
Perra83 skrev:Ser ingen anledning i att biljävlen stannar när jag stannar utanför uppfarten och lägger i backväxeln för att backa in. Det är kraftigt irriterande.
Min startar igen när jag lägger i backen. Gör inte din det? ;-) Det vore förstås käckt om bilen kunde förutse hur länge ett stopp kommer att vara för att därigenom undvika dem som inte lönar sig (d.v.s. de som är kortare än ca 10 sekunder). Men eftersom det inte är möjligt (än) får man nöja sig med en funktion som lönar sig i genomsnitt, vilket ju är bättre än ingenting.
av Lövet
#1151245
Funkar det inte längre att stanna med ratten lite snett? Min V60 stannade aldrig motorn om man gjorde det, räckte med ett kvarts rattvarv ungefär.
Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och e[…]