Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorban
#1150871
Hemma igen efter en tur till alperna. Ca 320 mil, mestadels på tyska Autobahn men även lite mindre tyska landsvägar och Österrikiska alpvägar. Genomsnittlig förbrukning 0.8 l/mil med två vuxna, två barn, full last och takbox.

Jag är otroligt imponerad av bilens uppträdande på Autobahn. Ett veritabelt landsvägslok. Bilen trivs som bäst i 170-180 km/h och man kan ligga i den hastigheten i mil efter mil. Stolarna är hur bekväma som helst så man blir aldrig trött.

Jag har tidigare kört samma väg i mina olika BMW 5-serie. BMW har en annan känsla i styrning och väghållning som inte finns i Volvon. Det är mest användbart på små kurviga vägar. På Autobahn är Volvon trevligare och bekvämare att köra. Jag har alltid fått en känsla av att BMW:n nästan ville välta i Kasselbackarna med full packning och Box på taket. Volvon känns inte alls på det sättet. Går lugnt och tryggt i kurvorna även i hög fart.

D5-motorn är perfekt avvägd till bilen när den är lastad och man vill dra på lite. Jag kände aldrig att jag saknade kraft. Den adaptiva farthållaren och pilot assist var också användbar när det gick lite långsammare och man bara ville glida med i tempot.

Enda missödet var att navigationen villade bort sig efter en tunnel och var sedan inte på samma ställe som jag. Löste sig till slut genom att jag kopplade bort ena batteripoolen och satte tillbaka igen. Annars fungerade navigationen bra och trafikinformationen var användbar. Jag uppskattar speciellt att det är så lätt att lägga till delmål och sortera ordningen på dem. Man ser även ETA och avståndet till respektive delmål.

Jag har ännu inte hunnit uppdatera mjukvaran och har därför problemet med varning för låg batterispänning och att värmaren inte vill gå. Även start/stop har slutat fungera. Men en dag på Autobahn laddar det svagaste batteri och plötsligt fungerade allt igen. Så länge det nu varar.

Ett tips är att stänga av Lane Keep Assist på Autobahn. Inte kul när bilen själv drar i ratten när man kör i närmare 200 km/h.
Användarvisningsbild
av Sleeper
#1150917
Intressant rapport!
Jag frågade ju om detta här för någon månad sedan, just i jämförelse med F11.
Att den trivs som bäst i 170-180 låter som ett steg framåt jämfört med V70, för det tyckte jag inte alls när jag hade en sådan för några år sedan.
av refbob
#1150959
170-180 med takbox... Max 130 brukar tillverkarna tycka..... Vad har du för taxbox? Min Thule dynamic börjar väsnas redan vid 80-90.
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1150975
Gorban skrev:Hemma igen efter en tur till alperna. Ca 320 mil, mestadels på tyska Autobahn men även lite mindre tyska landsvägar och Österrikiska alpvägar. Genomsnittlig förbrukning 0.8 l/mil med två vuxna, två barn, full last och takbox.

Jag är otroligt imponerad av bilens uppträdande på Autobahn. Ett veritabelt landsvägslok. Bilen trivs som bäst i 170-180 km/h och man kan ligga i den hastigheten i mil efter mil. Stolarna är hur bekväma som helst så man blir aldrig trött.

Jag har tidigare kört samma väg i mina olika BMW 5-serie. BMW har en annan känsla i styrning och väghållning som inte finns i Volvon. Det är mest användbart på små kurviga vägar. På Autobahn är Volvon trevligare och bekvämare att köra. Jag har alltid fått en känsla av att BMW:n nästan ville välta i Kasselbackarna med full packning och Box på taket. Volvon känns inte alls på det sättet. Går lugnt och tryggt i kurvorna även i hög fart.

D5-motorn är perfekt avvägd till bilen när den är lastad och man vill dra på lite. Jag kände aldrig att jag saknade kraft. Den adaptiva farthållaren och pilot assist var också användbar när det gick lite långsammare och man bara ville glida med i tempot.

Enda missödet var att navigationen villade bort sig efter en tunnel och var sedan inte på samma ställe som jag. Löste sig till slut genom att jag kopplade bort ena batteripoolen och satte tillbaka igen. Annars fungerade navigationen bra och trafikinformationen var användbar. Jag uppskattar speciellt att det är så lätt att lägga till delmål och sortera ordningen på dem. Man ser även ETA och avståndet till respektive delmål.

Jag har ännu inte hunnit uppdatera mjukvaran och har därför problemet med varning för låg batterispänning och att värmaren inte vill gå. Även start/stop har slutat fungera. Men en dag på Autobahn laddar det svagaste batteri och plötsligt fungerade allt igen. Så länge det nu varar.

Ett tips är att stänga av Lane Keep Assist på Autobahn. Inte kul när bilen själv drar i ratten när man kör i närmare 200 km/h.
Ser framemot sommaren då, när det är dags för oss att åka ner genom Tyskland. Dock kommer vi att åka S90 med D4 :), fullastad utan takbox :)
av LumberJack
#1150977
refbob skrev:170-180 med takbox... Max 130 brukar tillverkarna tycka..... Vad har du för taxbox? Min Thule dynamic börjar väsnas redan vid 80-90.
Jag har precis monterat en Thule Dynamic L på Thule Wingbar Edge på min V90 och jag märker inte att det låter något märkbart från box/räcke överhuvudtaget. Dock har jag nog inte kört fortare än 115-120.

Däremot viner det som f-n när jag har fyrkantigt Volvo original räcke med kajakhållare på min XC70.

Det kan inte vara räcket som lever om? Alternativt att boxen inte sitter helt rakt?
av refbob
#1151001
Tror inte det är räcket. Är Thules smalaste räcke Wingbar Edge. Du får gärna ta en bild på ditt montage. Min box sitter rakt och så långt bak det går men fortfarande går att öppna luckan fullt upp.
av Gorban
#1151003
refbob skrev:170-180 med takbox... Max 130 brukar tillverkarna tycka..... Vad har du för taxbox? Min Thule dynamic börjar väsnas redan vid 80-90.
Jag har en Packline i glasfiber som är ganska låg. Det blir lite oväsen i bilen redan vid 100 km/h men man vänjer sig. Det är väl inte att rekommendera men jag har varit upp i 220 km/h med takbox på Autobahn några gånger. Då har det varit riktigt långa rakor med fyra filer och nästan ingen trafik. Mer normal hastighet är väl 130-170 på Autobahn för mig och sedan är det ju flera ställen där det är både 120, 100 och 80 km/h.
av Jacobsson
#1151048
Bild

Jag kör Volvos tunna med Volvos slimmade räcke. Hör inget av varken räcke eller Box, brukar dock hålla mig under 130 när jag har den på. Det är ju ibland svårt att inte komma upp i högre farter och även då är den tyst och bra, känner heller inget i övrigt i form av köregenskaper.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av LumberJack
#1151388
refbob skrev:Tror inte det är räcket. Är Thules smalaste räcke Wingbar Edge. Du får gärna ta en bild på ditt montage. Min box sitter rakt och så långt bak det går men fortfarande går att öppna luckan fullt upp.
Ja Wingbar edge ska vara deras mest slimmade. Dessutom ligger det närmare taket än något annat räcke jag hittat.

Jag monterade min box så det är 1cm mellan boxen och luckan när den är max öppen.
IMG_4613.JPG
IMG_4613.JPG (660.66 KiB) Visad 928 gånger
IMG_4612.JPG
IMG_4612.JPG (666.69 KiB) Visad 927 gånger
IMG_4614.JPG
IMG_4614.JPG (642.3 KiB) Visad 924 gånger
IMG_4615.JPG
IMG_4615.JPG (656.67 KiB) Visad 923 gånger
av Gorban
#1151392
Hittar ingen bild på min bil med boxen på. Jag köpte Volvos lastbågar och de var smidiga att montera med inbyggda vred och momentavkännare.

Bifogar en bild från Kasselbackarna. Det lutar betydligt mer än vad som framgår av bilden. Rena berg- och dalbanan.
Bilagor
IMG_3057.JPG
IMG_3057.JPG (1.01 MiB) Visad 913 gånger
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]