- sön 19 feb 2017, 10:37
#1150871
Hemma igen efter en tur till alperna. Ca 320 mil, mestadels på tyska Autobahn men även lite mindre tyska landsvägar och Österrikiska alpvägar. Genomsnittlig förbrukning 0.8 l/mil med två vuxna, två barn, full last och takbox.
Jag är otroligt imponerad av bilens uppträdande på Autobahn. Ett veritabelt landsvägslok. Bilen trivs som bäst i 170-180 km/h och man kan ligga i den hastigheten i mil efter mil. Stolarna är hur bekväma som helst så man blir aldrig trött.
Jag har tidigare kört samma väg i mina olika BMW 5-serie. BMW har en annan känsla i styrning och väghållning som inte finns i Volvon. Det är mest användbart på små kurviga vägar. På Autobahn är Volvon trevligare och bekvämare att köra. Jag har alltid fått en känsla av att BMW:n nästan ville välta i Kasselbackarna med full packning och Box på taket. Volvon känns inte alls på det sättet. Går lugnt och tryggt i kurvorna även i hög fart.
D5-motorn är perfekt avvägd till bilen när den är lastad och man vill dra på lite. Jag kände aldrig att jag saknade kraft. Den adaptiva farthållaren och pilot assist var också användbar när det gick lite långsammare och man bara ville glida med i tempot.
Enda missödet var att navigationen villade bort sig efter en tunnel och var sedan inte på samma ställe som jag. Löste sig till slut genom att jag kopplade bort ena batteripoolen och satte tillbaka igen. Annars fungerade navigationen bra och trafikinformationen var användbar. Jag uppskattar speciellt att det är så lätt att lägga till delmål och sortera ordningen på dem. Man ser även ETA och avståndet till respektive delmål.
Jag har ännu inte hunnit uppdatera mjukvaran och har därför problemet med varning för låg batterispänning och att värmaren inte vill gå. Även start/stop har slutat fungera. Men en dag på Autobahn laddar det svagaste batteri och plötsligt fungerade allt igen. Så länge det nu varar.
Ett tips är att stänga av Lane Keep Assist på Autobahn. Inte kul när bilen själv drar i ratten när man kör i närmare 200 km/h.
Jag är otroligt imponerad av bilens uppträdande på Autobahn. Ett veritabelt landsvägslok. Bilen trivs som bäst i 170-180 km/h och man kan ligga i den hastigheten i mil efter mil. Stolarna är hur bekväma som helst så man blir aldrig trött.
Jag har tidigare kört samma väg i mina olika BMW 5-serie. BMW har en annan känsla i styrning och väghållning som inte finns i Volvon. Det är mest användbart på små kurviga vägar. På Autobahn är Volvon trevligare och bekvämare att köra. Jag har alltid fått en känsla av att BMW:n nästan ville välta i Kasselbackarna med full packning och Box på taket. Volvon känns inte alls på det sättet. Går lugnt och tryggt i kurvorna även i hög fart.
D5-motorn är perfekt avvägd till bilen när den är lastad och man vill dra på lite. Jag kände aldrig att jag saknade kraft. Den adaptiva farthållaren och pilot assist var också användbar när det gick lite långsammare och man bara ville glida med i tempot.
Enda missödet var att navigationen villade bort sig efter en tunnel och var sedan inte på samma ställe som jag. Löste sig till slut genom att jag kopplade bort ena batteripoolen och satte tillbaka igen. Annars fungerade navigationen bra och trafikinformationen var användbar. Jag uppskattar speciellt att det är så lätt att lägga till delmål och sortera ordningen på dem. Man ser även ETA och avståndet till respektive delmål.
Jag har ännu inte hunnit uppdatera mjukvaran och har därför problemet med varning för låg batterispänning och att värmaren inte vill gå. Även start/stop har slutat fungera. Men en dag på Autobahn laddar det svagaste batteri och plötsligt fungerade allt igen. Så länge det nu varar.
Ett tips är att stänga av Lane Keep Assist på Autobahn. Inte kul när bilen själv drar i ratten när man kör i närmare 200 km/h.
V90 T8 Inscription -20
BMW 118dM -18
Tidigare:
V90 D5 AWD Inscription -17
BMW 520d Touring xDrive -14
BMW 520d Touring -11
BMW 525d Touring -07
SAAB 9-5 2.3t -04
BMW 116i -04
BMW 120dM -08
BMW 120dM -10
BMW 118dM -18
Tidigare:
V90 D5 AWD Inscription -17
BMW 520d Touring xDrive -14
BMW 520d Touring -11
BMW 525d Touring -07
SAAB 9-5 2.3t -04
BMW 116i -04
BMW 120dM -08
BMW 120dM -10